De online gig economy en platform economie zijn niet hetzelfde

De online gig economy en platform economie zijn niet hetzelfde
Waarom de online kluseconomie steeds sneller groeit en waarom dat relevant voor je is.

Corporate digital trendwatchers hebben nu ook de gig economy, in het Nederlands ‘de kluseconomie’, ontdekt. Volgens deze trendwatchers, waaronder Richard van Hooijdonk, is de gig economy hetzelfde als de platform economie. Dat is niet zo.

De echte definitie: De online gig economy is een digitale economie waarin mensen elkaar inhuren voor online en offline klussen (Bron: https://tonydebreeadvies.nl/wat-is-de-online-kluseconomie/).

De online kluseconomie is van de grond gekomen en sterk gegroeid vanaf ongeveer het jaar 2000 door de opkomst van het internet. Zelfstandige ondernemers huurden elkaar direct in voor allerlei verschillende soorten klussen en vanaf 2010 via sites als het online platform Fiverr voor vooral klussen in online marketing, ontwerp, schrijven en het ontwerp van logo’s.

Hoe ik dat weet? Omdat ik sinds 2001 naast mijn vaste baan bij ABN AMRO al met mijn online plan-b al geld verdiende met ‘online side-hustles’, met ‘online side-gigs’, vanuit huis in de online kluseconomie. Met het schrijven en verkopen van on-demand e-books in het Engels over o.a. Internet marketing, Making Money Online, Working From Home en Online Freelancing en met goedkope software voor de doelgroep van online freelancers, waaronder thuiswerkers. Daarnaast maakte en maak ik met mijn virtuele eenmanszaak als zzp’er zelf veel gebruik van online freelancers wereldwijd via o.a. het platform Fiverr. Dat scheelt enorm veel tijd, energie en vooral ook veel geld. Als je het niet uitgeeft, hoef je het ook niet te verdienen, toch? (Zie ook ‘Geld verdienen met jezelf’ uit 2014).

Dit betekent dat:
1) de online gig economy dus al sinds 2001 bestaat voor zelfstandige ondernemers in deeltijd of fulltime online & offline wereldwijd en;
2) er dus niet altijd online platforms tussen zitten om vragers en aanbieders bij elkaar te brengen. Je kunt ook gewoon direct met een dienstverlener of als klant in de on-demand economie zaken doen met online gigs.

De online kluseconomie groeit trouwens sinds het begin de Corona-pandemie steeds sneller om een aantal redenen:
1) Omdat andere inkomstenbronnen bij veel ondernemers gedeeltelijk en/of helemaal zijn opgedroogd.
2) Omdat wanneer je slim inkoopt en partnerships aangaat met de juiste ondernemers, je heel veel geld, tijd en energie kunt besparen op veel verschillende manieren.
3) Omdat veel mensen hun vaste baan verliezen en al dan niet vrijwillig zzp’er worden.
4) Omdat het super is om snel nieuwe kennis en vaardigheden te leren en die snel toe te kunnen passen om deze crisis te overleven en zelfs snel te kunnen groeien en schalen zonder veel geld in kas.

Ik ben zelf na just-in-time right-skilling voor zelfstandige ondernemers met nieuwe online gigs begonnen om a) meerdere inkomsten online te generen naast mijn reguliere inkomsten en om b) dingen snel zelf weer te kunnen doen zoals oude websites afbreken en snel nieuwe sites opzetten en aanpassen (insourcing).

Mijn advies aan zelfstandige ondernemers is daarom ook: vergeet corporate digital trendwatchers. Die lopen vaak minimaal drie jaar achter. Ze kijken namelijk vooral naar ontwikkelingen bij grote organisaties, waaronder bij corporates en grote overheidsinstellingen: dat is hun wereld en hun klantengroep. Daar is op zich niets mee, maar als (toekomstig) zelfstandig ondernemer heb je er niet veel aan.

En daar is nog een andere dringende reden voor als je een vaste baan hebt: het aantal vaste banen zal blijven afnemen en daarom is het verstandig om je gericht voor te bereiden op de realiteit van de online kluseconomie op allerlei manieren. Inclusief het op tijd en snel als online plan-b de juiste kennis en vaardigheden aanleren om jezelf daarop voor te bereiden. Want ‘tijd is nog steeds geld’, zeker in deze nieuwe normaal economie.

‘You ain’t seen nothing yet’, jammer genoeg.

Tony de Bree werkte 26 jaar in de financiële dienstverlening, waaronder bij Corporate IT-strategie, corporate venturing, e-commerce & compliance. Hij is digital strategy & change consultant voor corporates, het MKB & ondernemingsraden. Daarnaast is hij online ondernemer, business coach, spreker, gastdocent en auteur van een aantal boeken waaronder ‘Dagboek van een bankier’, ‘De scale-up blueprint’, ‘Overlevingsstrategie voor startups’ en ‘Groeien zonder te groeien. Succesvol ondernemen in de betekeniseconomie

Gerelateerde artikelen