Boost your impact! (Jaarcongres Credit Management 2017)
>> Bekijk hier alle foto's van het Jaarcongres Credit Management 2017
>> Lees hier het interview met Edwin de Buck (ING), winnaar van de Credit Management Award 2017
Tijdens speciale ‘boost your impact’ sessies discussieerden de deelnemers in steeds wisselende groepen over hoe zij de invloed in hun bedrijf managen. Hieruit kwamen de nodige inzichten, zoals:
? Communicatie is key: een credit manager maakt impact als hij zijn verhaal op zo’n manier voor het voetlicht van (sales) collega’s weet te brengen dat het blijft hangen. Visualisatie, herhaling en een krachtige boodschap zijn hierbij cruciaal.
? Support van de top. Als je geen support krijgt vanuit de directie ben je een tandeloze tijger. Sales mensen moeten weten dat er gevolgen zijn als ze irreële betaalafspraken maken of op een andere manier de cashflows verstoren.
? Informatie is cruciaal voor de credit manager om impact te kunnen hebben. Welke klanten betalen op tijd en welke niet? Wat kenmerkt deze groepen? Wat zit er achter de non-betaling? Een credit manager moet hierin segmenteren. Met de verzamelde business intelligence kunnen de juiste beslissingen over betalingscondities en opvolgingsacties worden gemaakt.
? Processen moeten zo strak mogelijk zijn ingericht. Wanneer ga je manen? Wanneer ga je stoppen met leveren? Wanneer ga je incasso openen? Het mag nooit afhangen van de situatie, maar moet zo strak mogelijk zijn ingericht.
Na de discussies vond een receptie en diner plaats waar ook de Credit management Award 2017 werd uitgereikt. Maar eerst kwam er een speciale dinergast. Joseph Oubelkas zat 1637 dagen onschuldig vast in een Marokkaanse gevangenis en vertelt de creditmanagers een inspirerend verhaal over de kracht van de geest.
Vrij als een vogel
In 2004 belandt Joseph Oubelkas onschuldig achter de tralies in een Marokkaanse gevangenis. Overvolle en smerige cellen, vies eten, bendes, vechtpartijen: de omstandigheden zijn verschrikkelijk. Juist dan leert Oubelkas een belangrijke levensles. “Ze kunnen m’n lichaam opsluiten, maar mijn geest is altijd vrij. Ik bepaal.”
Ondanks dat hij onterecht vast zit, besluit hij er wat van te maken. Hij leert de taal, geeft Engelse les, helpt de bewakers, geeft sportles, gaat vertalen, leert ook nog eens Spaans en start op de binnenplaats zelfs een eigen bloementuin. Of je je doelen realiseert is volgens Oubelkas maar van één ding afhankelijk: je houding. “Je bent sterker dan je denkt. Als je iets wilt en je gelooft erin, dan lukt het ook. Focus, neem verantwoordelijkheid, bepaal je doelen en behaal ze.”
Na dit inspirerende verhaal – dat duidelijk impact heeft gehad op de creditmanagers – is het tijd voor de uitreiking van de creditmanagement award.
And the winner is … (tromgeroffel): Edwin de Buck van ING! (lees hier de motivatie van de jury)
Tom Bosman, FM Community Manager bij Alex van Groningen, sluit de dag af. “Als eindverantwoordelijke voor Credit Management draag je een zware verantwoordelijkheid; je zet je in voor de kwaliteit van de kasstromen en de financiële risico’s die daarmee gepaard gaan. Tegelijkertijd moet je oog hebben voor een efficiënte creditmanagement organisatie en koester je belangrijke klantrelaties.
Succesvolle Credit Managers weten de verbinding te leggen tussen de belangen van Sales, Finance en Customer Service. Zij hebben het talent om de organisatie te betrekken bij de doelstellingen van Credit Management. Dit vraagt om diplomatie, procesdenken, sterk leiderschap en vooral het vermogen mensen mee te krijgen met jouw verhaal zodat de organisatie begrijpt wat je wilt bereiken en hoe een ieder daaraan kan bijdragen.
“Wanneer je deze eigenschappen succesvol weet te hanteren kun je meer invloed uitoefenen en kan Credit Management een zeer positieve impact geven op de onderneming. Het nóg meer vergroten van de impact en het onderstrepen van de bijdragen van credit management aan de organisatie. Houd dit in uw hoofd en doe u best het komende jaar! We zien u graag terug in 2018!”