Advies of gewoon tijdverlies
Het geven van raad - wat je tegen iemand zegt om te helpen - tips - een beredeneerde aanbeveling om een bepaalde keuze te maken. Ofwel
Advies.
We zijn er gek op, op advies. Om maar iets te noemen, wie van u heeft om stemadvies gevraagd voorafgaand aan de afgelopen gemeenteraadsverkiezingen? Legio als ik de stemwijzers mag geloven.. Of een ander advies.. de kortste route als u weer in de file staat?
We zijn niet alleen gek op het ontvangen van advies, ook zijn we erg gul met het geven van (ongevraagd) advies. Uiteraard goedbedoeld.
‘De laatste tijd zie ik er schijnbaar nogal hulpbehoevend uit’, zei iemand tegen mij. Ze vertelde me dat ze het ene na het andere advies kreeg. Op zich niet zo vreemd, omdat ze aan het roer staat van een organisatie in beweging en in dat kader zelf om advies heeft gevraagd. Alleen had ze het in dit geval niet over dat gevraagde advies. Dagelijks krijgt ze ongevraagd advies. Op internet, in de kantine, op straat als ze even stilstaat. Zelfs toen ze haar standaard flesje lenzenvloeistof wilde kopen, gaf de verkoper aan dat hij van alles ging vragen om tot een goed advies te kunnen komen. Hoe lang ze al lenzen droeg, of ze last had, of ze voldoende zag, wanneer ze voor het laatst controle had gehad… Hij vroeg haar nog net niet naar de kleur van haar ogen. Toen haar lenzen bijna uit haar ogen sprongen van irritatie, zei de verkoper gauw: “maar dat doet er allemaal niet toe, u wilt gewoon uw standaard flesje lenzenvloeistof”.
Ik vroeg haar hoe het zat met dat betaalde advies. Dat onbetaalde advies kost hooguit irritatie en misschien nog wat tijd. Maar dat betaalde advies, kreeg ze nu ook hulp bij de keuzes die zij voor haar bedrijf moest maken? Ze gaf aan dat de adviseurs vooral bezig waren met het in kaart brengen van de keuzes waaruit ze kon kiezen. En advies kreeg ze vooral over de wijze hoe de adviseurs haar het advies zouden geven, in plaats van hulp bij haar keuze.
Dat deed me denken aan een zinnetje in het boek ‘Bye bye consultant’ van Cees Min: “Menig adviseur heeft zijn geloofwaardigheid verspeeld door niet op tijd weg te gaan”.
Ik opperde dat het misschien beter was om de betreffende adviseurs uit te zwaaien en te beginnen met luisteren naar geluiden die klinken in de organisatie. De kracht van advies zit in de intentie waarmee je de ander daadwerkelijk wilt helpen. En het leek erop dat die adviseurs daar minder mee bezig waren. Met een knipoog voegde ik daar aan toe: ‘Al is dit natuurlijk een ongevraagde goedbedoelde tip”…