4 typen crowdfunding en tips om ervan te profiteren
Financiering - en het gebrek daaraan - houdt ondernemingen vaak tegen. Crowdfunding stelt ze in potentie in staat direct te beginnen.
De markt voor crowdfunding is nog relatief klein, maar groeit wel exponentieel. In Nederland is de markt in 2014 gegroeid naar 78 miljoen euro. De online alternatieve financieringsmarkt in Europa groeide vorig jaar met 144 procent uit tot bijna 3 miljard euro en kan pieken tot 7 miljard euro in 2015. De cijfers over 2015 worden binnenkort bekend gemaakt door CrowdfundingHub.
Redenen om met crowdfunding aan de slag te gaan zijn uberhaupt financiering kunnen krijgen en marktvalidatie en directie feedback ontvangen van potentiële klanten. Klanten stemmen, in tegenstelling tot in surveys, met hun portemonnee. Voor financials biedt het een interessante manier om kosten en inkomsten uit te balanceren. Crowdfunding moet vooral gezien worden als manier om (een deel van) de kosten gefinancierd te krijgen waar anders een banklening voor nodig is.
Er bestaan grofweg vier typen crowdfunding waar een onderneming uit kan tappen. Deze vormen zijn gebaseerd op wat een investeerder terugkrijgt in ruil voor het helpen financieren van een campagne.
1. Donatie
Dit is simpelweg de digitale versie van traditionele liefdadigheid. Donateurs krijgen in ruil dankbaarheid en een fiscaal voordeeltje bij hun aangifte. Deze vorm leent zich goed voor sociaal-maatschappelijke doelen en in de VS voor politieke campagnes. Het is minder geschikt voor ondernemerscampagnes.
De campagne 'Koop een kuub, red de Roggenplaat' via platform ‘crowdfunding voor natuur’ behaalde onlangs haar target van 10.000 euro. Het doel was simpel: red de roggenplaat van de Oosterschelde. De campagnetekst luidde: ‘Tienduizenden trekvogels en tientallen zeehonden in de Oosterschelde zijn afhankelijk van de steeds kleiner wordende Roggenplaat. Om deze waardevolle zandplaat te redden is er alleen maar heel veel zand nodig, meer niet. Koop een kuub zand, overtuig Den Haag en red samen met ons de Roggenplaat. Jouw bijdrage maakt het verschil!’
2. Schuld
Deze vorm van crowdfunding is ook wel bekend als microlending of peer-to-peer lending. Bij deze variëteit vraagt de organisatie de crowd om een lening die zij met rente zullen terugbetalen. Debt funding is zeer geschikt voor lokale projecten waar een gemeenschap van profiteert. Dit kan bijvoorbeeld een restaurant zijn of een kapsalon. Voor grote entrepreneurial ventures is het minder bruikbaar.
__________________________________________________________________________
De European FinTech Awards is hét platform voor toonaangevende FinTech-bedrijven. Duizenden banen in de bankwereld verdwijnen binnen enkele jaren door talloze 'FinTech- startups'. Innovatieve bedrijven staan te popelen om talloze gefrustreerde klanten van financiële instellingen van dienst te zijn. Wereldwijd wordt er meer en meer geïnvesteerd in techbedrijven die de gevestigde orde graag omver willen werpen. Neem deel. Word lid van de FinTech Community, bezoek de FinTech Events, meld u aan voor de European Fintech Awards.
__________________________________________________________________________
Een succesvol voorbeeld is de 10,6 miljoen euro die onlangs werd opgehaald voor de verbouwing van het Admiraal De Ruyter Ziekenhuis in Vlissingen middels het platform Zibcrowd.nl. Dit betrof de grootste crowdfundingactie voor de zorg ooit in Nederland. Particulieren konden meedoen vanaf een bedrag van 2500 euro tot een maximum van 40.000 euro. Ze verstrekten de lening voor een periode van maximaal zeventien jaar. De deelnemers krijgen een rente van 5 procent per jaar.
3. Bezit
Bij deze vorm (equity crowdfunding) gaat het om een investering in een bedrijf, met als compensatie dividend en waardevermeerdering van het aandeel. Ook hier geldt dat het rendement op de investering belangrijk is. Platformen die deze vorm van crowdfunding aanbieden hebben mogelijk een vergunning nodig van de AFM. Het potentieel van deze vrij nieuwe crowdfundingvorm is gigantisch: De toekomstige markt in alleen al de VS wordt geschat op 300 miljard dollar*.
BrightNL, de eerste Nederlandse pensioeninstelling voor zelfstandigen met coöperatieve inslag, heeft middels equity crowdfunding 300.000 opgehaald via het aandelen-crowdfundingplatform Symbid. De 224 investeerders zijn door deze campagne aandeelhouders geworden van BrightNL en bezitten samen 5,8 procent van de onderneming.
4. Beloning
In de laatste vorm krijgt de investeerder een beloning als dank. Stuur 25 euro en je krijgt een t-shirt. Of doneer 100 euro en je krijgt een exemplaar van het product dat men gefinancierd probeert te krijgen, feitelijk een voorverkoop. Deze vorm heeft al een lang trackrecord van succes in films, boeken, CD’s en actuele producten. Deze effectieve vorm is zeer geschikt voor ondernemingen die nieuwe dingen willen gaan doen.
Een campagne die nu loopt via Greencrowd is voor Solly, de zon-etende robot. Het educatief pakket Solly heeft tot doel om kinderen op een speelse wijze te leren over natuur, techniek en duurzaamheid. Het is een volledig lespakket voor het basisonderwijs, dat kinderen op een actieve manier de juiste kennis en betrokkenheid mee geeft om de basis te leggen voor energiebewustzijn. De beloning voor deelname bestaat uit onder meer speelrobots, digitale accounts, educatieve game, lesmaterialen en een doorlopend verhaal.
Tips om van crowdfunding te profiteren
In hun boek ‘Bold’ noemen auteurs Peter Diamandis en Steven Kotler de vijf kenmerken van succesvolle crowdfunding campagnes:
1. Het product zit meestal in de laatste product prototype fase. Zo kan een organisatie potentiële supporters laten zien waar ze in investeren.
2. De teamsamenstelling is uitstekend en klaar voor de uitvoering.
3. Het product is gefocust op de community en zichtbaar voor de klant.
4. Het team heeft toegang tot een grote groep volgers en kan daar direct aan pitchen en/of heeft mogelijkheid voldoende PR en media-aandacht te genereren.
5. Het product lost een bestaand probleem op, verbetert een bestaand product significant, of vertelt een nieuw verhaal.
Bronnen: