4 trends op de arbeidsmarkt voor interim-financials
Het tekort aan financiële professionals blijft ondanks de coronacrisis groot, en dat terwijl de werkdruk alleen maar toeneemt. Een interim-professional kan soms uitkomst bieden, maar dan is het wel zaak om te weten wat er allemaal speelt op de interim-markt. Senior manager Quintin de Koning van recruitmentorganisatie Robert Walters zet de belangrijkste trends op een rij.
Trend 1: De backfill-methode wordt veel toegepast
Een trend die De Koning heel veel ziet is de zogeheten backfill-methode. Traditioneel worden interim-professionals ingehuurd om binnen een organisatie extra werk of een specifiek project op te pakken, bijvoorbeeld de implementatie van een ERP-systeem. Met de backfill-methode draai je dit proces om: vaste medewerkers werken aan het nieuwe project, terwijl interimmers tijdelijk worden ingehuurd om de dagelijkse werkzaamheden te regelen.
Dit nieuwe traject heeft verschillende voordelen. Meest voor hand liggend is dat alle kennis rondom het nieuwe project binnen de organisatie blijft. Vroeger kwam het nog wel eens voor dat deze samen met de interim-professionals verdween wanneer het project was afgerond. Daarnaast biedt backfill vaste medewerkers de kans om zelf aan een interessant project te werken. Zo blijven zij meer engaged en kunnen ze zichzelf ontwikkelen. Tot slot herkent de interim-professional regelmatig enkele bottlenecks of verbeterpunten in de dagelijkse bedrijfsprocessen, waardoor ook in de reguliere werkzaamheden efficiencyslagen kunnen worden gemaakt.
Overigens wordt vaak nog wel een ervaren externe projectmanager ingehuurd om het hele proces in goede banen te leiden. Vaak zijn het ingewikkelde implementaties of projecten en het is belangrijk dat iemand het team kan sturen en helpen waar nodig.
Trend 2: Vraag naar business en financial controllers neemt alleen maar toe
Door de pandemie ligt de focus bij veel bedrijven op de kosten, met als gevolg dat veel interim-business controllers worden ingehuurd om de financiële situatie volledig en gedetailleerd in kaart te brengen. Bedrijven willen inzicht in hoe ze er precies voor staan en of ze future-proof zijn, of hoe ze future-proof kunnen worden.
Tegelijkertijd zijn ook financial controllers in trek. Dat heeft als oorzaak dat er nog veel werk ligt met betrekking tot de jaarrekeningen, en er moet bij veel bedrijven worden gecheckt of de NOW-regeling goed is uitgevoerd.
“Veel bedrijven hebben zelf business controllers, financial controllers of allebei dienst, maar met name door de coronacrisis is de werkdruk zodanig toegenomen dat er extra financiële professionals nodig zijn”, aldus Quintin de Koning.
Trend 3: Interim-professional inhuren voor de selectie van geschikte BI-software
Het is tegenwoordig een fulltimebaan om in het woud der Business Intelligence-tools te bepalen welke de juiste is voor jouw bedrijf. Alle stakeholders moeten worden geraadpleegd over hun voorkeuren, de nice-to-haves moeten van de need-to-haves worden onderscheiden, aanbieders van deze tools moeten worden uitgenodigd om presentaties te geven; in een kleine organisatie lukt het nog wel om dat in-house te organiseren, maar bij grote bedrijven is het een trend om een externe expert in te huren die deze selectie tot een goed einde brengt.
Er zijn veel interim-professionals die gespecialiseerd zijn in dit soort tools, bijvoorbeeld business controllers of business analisten. Zij houden het proces overzichtelijk en zorgen ervoor dat een bedrijf kiest voor de BI-oplossing die het meest geschikt is voor de organisatie. Regelmatig komt het ook voor dat deze professional vervolgens aanblijft om de implementatie te overzien.
Trend 4: Na kleine dip zijn tarieven weer terug op het oude niveau
“Aan het begin van de coronacrisis daalden de interim-tarieven voor financiële professionals behoorlijk hard, soms wel met een kwart”, stelt De Koning. “Door alle onzekerheid die er aanvankelijk heerste, namen interim-professionals genoegen met minder. Maar nadat in de zomer de situatie stabiliseerde en iedereen enigszins gewend raakte aan het nieuwe normaal, gingen deze weer snel omhoog en inmiddels liggen de tarieven weer op het niveau van voor de pandemie. Verder is het voor interimmers geen enkel probleem om thuis te werken en zelfstandig op te starten. Wel adviseer ik organisaties om een goede onboarding te regelen en in ieder geval één keer in het echt kennis te maken.”