Dutch FinTech Awards: The Moneyer laat consument munt slaan uit zijn financiële data

The Moneyer is een online platform waarop consumenten inzicht kunnen krijgen in hun financiën. Het koppelt de verschillende bankrekeningen van een gebruiker aan zijn of haar pensioengegevens, verzekeringen, hypotheken en andere zaken.
 
The Moneyer is geen huishoudboekje dat mensen leert budgetteren, maar meer een plek waarop consumenten hun financiële data kunnen beheren en te gelde kunnen maken. Dat laatste doordat mensen met hun geaggregeerde financiële data op een voordelige manier financiële producten kunnen aanschaffen. 
 
“Wij geloven dat de consument en niet de bank of een andere financiële dienstverlener eigenaar is van zijn financiële data”, zegt Erik Driessen, CEO van The Moneyer.  
 
Welk probleem lost jullie concept op?
“Er zijn drie dingen waarvoor we een oplossing bieden. Ten eerste hebben mensen behoefte aan inzicht in hun financiën. We mikken dan met name op consumenten met meerdere bankrekeningen en financiële producten op hun naam. Ten tweede willen we vanuit dit inzicht mensen stimuleren om hun doelen te bereiken. Een doel kan bijvoorbeeld een reis naar Azië zijn, of op je zestigste met pensioen gaan. 
 
 
 
 
Ten slotte speelt The Moneyer een rol in de executie. Via het platform kunnen gebruikers financiële producten afnemen, die al dan niet helpen bij het behalen van het gestelde doel. Hierbij maak je gebruik van je financiële data. Dit is de asset die je richting de aanbieders van financiële producten kunt gebruiken om een goede deal te maken. We hebben bijvoorbeeld een samenwerking met EyeOpen, een online hypotheekadviseur. Doordat je een hypotheekaanvraag via ons platform kunt doen, is het goedkoper. Je kunt immers met één druk op de knop alle benodigde data overleggen.“ 
 
Hoe maken jullie dit idee tot een succes?
“We zijn al sinds het voorjaar van 2011 bezig. De eerste twee jaar hebben we aan ons product gewerkt. We zijn een ontwikkelbedrijf en altijd bezig met het nog beter maken van ons product. Sinds een halfjaar zijn we druk met het sluiten van partnerships met financiële bedrijven. EyeOpen is daar een mooi voorbeeld van en zo zijn er meer. 
 
Wij zijn goed in het ontwikkelen van software, dat is interessant voor financiële instellingen. Samen met onze partners kunnen we aantrekkelijke proposities in de markt zetten voor consumenten. Op dit moment hebben we ons nog niet echt op de consumentenmarkt gericht. De gebruikers die we hebben, zijn er via mond-tot-mondreclame gekomen. Als we meer partnerships hebben gesloten, is onze marktpropositie completer. Dat is een goed moment om ook lawaai te maken op de consumentenmarkt.”
 
Hoe verdienen jullie geld met CREST?
“Het platform is gratis voor gebruikers en blijft gratis. We verdienen geld met onze partnerships, financiële partijen kunnen op ons platform producten aanbieden. Daarnaast verkopen we onze software aan financiële instellingen. We zijn begonnen gesprekken te voeren met grote instellingen als Rabobank en ING. Dat gaat echter erg langzaam, de besluitvorming in deze grote organisaties is erg traag. Daarom zijn we ons gaan richten op de wat kleinere partijen, die sneller kunnen schakelen. Ondertussen lopen de gesprekken met de grote partijen door.”
 
Waarom gaan jullie winnen?
“We geloven heel erg in het product en dat dit uiteindelijk gaat winnen. Er zijn veel proposities in de markt die hier misschien op het eerste gezicht op lijken, denk aan de vele online huishoudboekjes. Wij richten ons echter op de mensen die meestal geen moeite hebben om rond te komen. Mensen met meerdere bankrekeningen en financiële producten in bezit. We willen hen helpen plannen te maken voor de toekomst en te realiseren. Met ons platform kunnen ze meer uit hun geld halen. Daarin zijn we voor zover ik weet de enige partij in Nederland.”
 
 
_________________________________________________________________________________________
Innovatie en disruptie in finance wordt beloond tijdens de Dutch FinTech Awards. Ontmoet in dit dossier de FinTech 50, ondernemingen die genomineerd zijn voor de awards die in verschillende categorieën worden uitgereikt. Lees interviews met de CEO’s van deze toonaangevende FinTech bedrijven en ontdek hun verbluffende innovatieve business modellen waarmee zij de financiële wereld de komende jaren definitief gaan transformeren. Bekijk de interviews
_________________________________________________________________________________________    
 
Gerelateerde artikelen