Waarom bedrijven, hoe rigide hun financiële regime ook is, toch nog regelmatig ten onrechte betalingen verrichten? Een top 7 van oorzaken.
Besluitvorming is vaak gebaseerd op intuïtie dat verre van feilloos is. 9 veel voorkomende valkuilen bij beslissingen waar controllers voor moeten waken.
De implementatie van e-Mandates vereist niet alleen gedegen kennis van betaalstromen. Eerst moet u een aantal businessvragen beantwoorden.
Als leidinggevende of professional in een shared service organisatie, moet je kiezen welke diensten je levert en standaardiseert. Vraag jij je ook af hoe ver je bent met verbeteren of wat de volgende stap is?
Ook en vooral in tijden van verandering liggen er kansen voor verbetering van de administratieve functie. Dat verrijkt je werkzaamheden en maakt je organisatie wendbaarder en maakt dat je meer waarde kunt toevoegen aan je organisatie.
Indien u LinkedIn gebruikt om een baan te vinden of nieuwe opdrachten te generen, is het belangrijk dat het niet puur een opsomming is van alles wat u in het verleden heeft gedaan, maar laat zien wat u vandaag aanbiedt en aan wie.
Wanneer een onderneming in moeilijke tijden terecht komt en herstel niet lukt, zal de eigenaar overwegen faillissement aan te vragen, zeker als er sprake is van significante schulden. Maar is het altijd de beste optie?
Het jaar 2015 staat voor veel werkgevers in het teken van de Wet Werk en Zekerheid (WWZ). De eerste wetswijzigingen, met betrekking tot het concurrentiebeding, de proeftijd en de aanzegplicht, zijn al per 1 januari 2015 in werking getreden. De rest van de wetswijzigingen volgt op 1 juli 2015. Maar wat verandert er nu precies en wanneer gaan de wijzigingen in? De zeven belangrijkste wetswijzingen op een rij.
Experts spreken al jaren over big data, maar in 2014 zijn bedrijven echt gestart data analyses toe te passen voor het nemen van zakelijke beslissingen. Modeketen Zara kondigde bijvoorbeeld aan dat data en nieuwe technologieën ingezet worden om items in de winkel te volgen voor slimmer voorraadbeheer. Op het moment dat een kledingstuk verkocht wordt, geeft de RFID chip een signaal door aan het magazijn, waarna een identiek artikel gestuurd wordt.
Stel dat een gemiddeld mens ongeveer zeventig jaar oud wordt en jij bent nu 35, precies op de helft. Laten we eens een klein rekensommetje maken. Misschien dat je jonger bent, of ouder, dan moet je de berekening iets aanpassen. Iemand van zeventig jaar is ruim 25.000 dagen op deze planeet. Als je 35 bent, dan heb je er nog zo'n twaalf- à dertienduizend te gaan. Met acht uur slaap per dag blijven er nog zo'n achtduizend effectieve dagen over. Hiervan ben je er nog ongeveer zesduizend uur aan het werk, of onderweg van of naar je werk. Dat werk moet dan wel ontzettend leuk zijn!
Het wisselkoerseffect is voor ondernemingen van iedere omvang een bekende kostenpost op de winst- en verliesrekening. Niet zelden betekent dit dat een aantal procenten van de winst wordt ingeleverd en bij grote schommelingen kan het ertoe leiden dat er verlies wordt geboekt. In dit artikel besteden we aandacht aan de 5 belangrijkste soorten risico's die zich voordoen bij internationale transacties.
Er zijn diverse trends die op dit moment een structureel en verstorend effect hebben op de gehele maatschappij, maar ook op de inrichting van financiële dienstverlening. Ik zet de vijf belangrijkste voor u op een rij. En alvast een tip: doe er uw voordeel mee. Uiteindelijk kunnen deze maatschappelijke trends u vooruitduwen en zelfs koploper maken in de concurrerende markt.
De economie herstelt en de arbeidsmarkt herstelt mee. De verwachtingen zijn dan ook dat het aantal doelgroepen waarvoor krapte ontstaat zal toenemen in 2015. Met employer branding kunt u anticiperen op verwachte krapte op middellange en lange termijn. Een sterk employer brand trekt niet alleen talent aan, maar weet deze ook voor de organisatie te behouden. In dit artikel 5 tips om met employer branding in 2015 aan de gang te gaan.
Het belang van een professionele financiële functie wordt inmiddels door iedere organisatie onderschreven. Er wordt in 2015 weer volop geïnvesteerd in de versterking van de financiële functie. In talentvolle mensen, processen en technologie.
In 2015 verandert er een hoop op het gebied van belastingen en andere regelgeving. Zowel op zakelijk als particulier gebied zijn er genoeg wijzigingen om rekening mee te houden. In dit artikel worden er zeven veranderingen in 2015 uitgelicht, waarvan je voor sommigen nog in dit jaar maatregelen kan, of misschien wel moet treffen.
Jordan Belfort, de beroemde Wolf of Wall Street, wist in zijn gloriedagen honderden miljoenen binnen te harken op het uiterst competitieve Wall Street. Onmiskenbaar een geniaal verkoper en ondernemer. Het probleem van luisteren naar Belfort is dat je weet dat hij duizenden mensen belazerd heeft, dus hoe waardevol is zijn advies?
Hoe volwassen de inkoopfunctie voor de productie gerelateerde goederen is, zo tegengesteld is het vaak voor de niet productie gerelateerde goederen (NPR). Er is in het algemeen veel minder aandacht en minder inkoopexpertise voor de ondersteuning van budgethouders bij het definiëren van inkoop strategieën voor b.v. ICT, Facilitair, HR en Marketing kosten.
Succesvol onderhandelen vraagt om een goed doordachte strategie. Ontdek de 10 tips van onderhandelingsexpert Ed Brodow.
In het turbulente zakelijke klimaat waarin we ons begeven kan goed onderhandelen het verschil maken tussen slagen en falen. Onderhandelingsexpert Ed Brodow - auteur van het boek 'Negotiation Boot Camp' - geeft op zijn website de top 10 tips voor succesvol onderhandelen, geüpdate voor 2015.
Nieuwe producten en diensten worden in de meeste gevallen met de beste bedoelingen ontwikkeld. Maar vaak komen bedrijven er achter - na een hoop tijd en geld geïnvesteerd te hebben - dat de gebruikers het product vreselijk vinden. Hoe komt het dat goed bedoelende mensen slechte beslissingen nemen? Als adviserende financieel expert moet u bekend zijn met deze 9 valkuilen.
Er bestaan echte leiders en baasjes die pretenderen leider te zijn. Een belangrijke kwaliteit die het verschil maakt, is dat echte leiders leidinggeven omdat hun werknemers dat van hun willen, niet omdat dit in hun titel staat. Bij echte leiders heb je het gevoel mét ze te werken, niet voor ze. Welke andere kwaliteiten maken het verschil?
Innovatieve bedrijven profiteren ook in 2015 van allerlei mooie subsidieregelingen. Maar hoe sleept u zo'n subsidie binnen? Hoe kunt u de subsidieopbrengst maximaliseren? En hoe beperkt u de administratielasten en de risico's zodra de subsidie is toegekend? 5 tips voor een goed doordacht subsidiebeleid.
Meerwerk is één van de grootste ergernissen bij de jaarrekeningcontrole en tegelijkertijd een belangrijk verdienmodel voor de accountant. Volgens onderzoek van BreakThrough Solutions blijft niemand bespaard, van MKB tot internationaal beursgenoteerde onderneming. Krijg uw meerwerk onder controle door onderstaande tips toe te passen.
Wanneer je de crisis hebt afgewacht om je bedrijf te verkopen zou het nu wel eens het perfecte moment kunnen zijn. Volgens de online marktplaats BizBuySell zijn de verkoopprijzen het afgelopen jaar met wel 40 procent toegenomen. Ben je betrokken bij een bedrijfsovername dit jaar? Pas deze 5 tips toe om tot een optimale prijs te komen.
Wist u dat elke onderneming een krachtig geheim wapen heeft? Of anders gezegd: dat elke onderneming in eigen huis over een krachtige business partner beschikt? Hij kan de kredietwaardigheid van uw klanten en prospects perfect inschatten, weet precies wat hij moet doen om uw werkkapitaal te optimaliseren én hij kan als geen ander meebouwen aan een financieel gezond bedrijf. Juist, we hebben het over de credit manager.
Projectmanagers en financiën, het blijft een lastige combinatie. Omdat de projectmanager vooral gaat voor het beste resultaat, zal de factor geld vaak het onderspit delven. Het is dan aan de projectcontroller om aan de bel te trekken en grip op de financiën te krijgen. Hier gaan we bekijken hoe de projectcontroller kan helpen om projecten op alle vlakken succesvol te maken.
Finance en sales. Twee afdelingen die niet altijd even goed met elkaar door één deur kunnen. Beide streven andere doelstellingen na en zijn niet of nauwelijks geïnteresseerd in elkaars werk. Dat leidt binnen veel bedrijven tot spanningen en uiteraard tot een niet optimaal bedrijfsresultaat. Samenwerking is in deze situatie het sleutelwoord.
Meld je aan voor de nieuwsbrief Ontvang waardevolle artikelen, checklists, interviews en whitepapers in je mailbox.
Kan ik je van dienst zijn met een toelichting of advies? Bel of mail gerust. Ik neem graag de tijd voor je.
Daan Commandeur Partner Manager
0628068433 daancommandeur@sijthoffmedia.nl