Het zijn bittere tijden op de arbeidsmarkt voor finance professionals. Natuurlijk zit de economie tegen, maar finance professionals zullen de hand in eigen boezem moeten steken om het tij te keren. Albert Allmers (directeur FinanceFactor) beschouwt de huidige situatie en geeft advies om de onvermijdelijke grote ommekeer op de financiële arbeidsmarkt gestalte te geven.
Samenwerken in de keten met leveranciers en klanten. De voordelen zijn evident, dus waarom niet? Een gebrek aan wederzijds vertrouwen is een zeer belangrijke factor hierin, stelt Jack van der Veen, professor Supply Chain Management aan Nyenrode Business Universiteit. Wat moet er gebeuren om bedrijven succesvol te laten samenwerken in de toekomst? Van der Veen deelt zijn visie.
Uitgenodigd worden voor een sollicitatiegesprek voor die droombaan is dé ideale kans om jezelf te verkopen. Hoe zorg je ervoor dat je het er perfect van afbrengt? Een goede voorbereiding is cruciaal, maar de kandidaten die écht indruk willen maken, zorgen dat ze de juiste vragen stellen tijdens het gesprek.
In het huidige economische klimaat zijn er voor de meeste open vacatures meer dan voldoende kandidaten, dus grijpen wervende bedrijven alle redenen aan om hun selectie gemakkelijker te maken. Een slecht antwoord op een belangrijke sollicitatievraag is zo'n reden. Bereid je daarom goed voor, middels deze 10 voorbeelden van veelgestelde moeilijke vragen en de juiste manier van antwoorden.
Het beroep van CFO wordt steeds ingewikkelder. Het aantal nieuwe regels waar een onderneming aan moet voldoen, neemt in snel tempo toe. Wat kunnen financieel directeuren leren van organisaties die excelleren op het gebied van compliance? In dit artikel geeft Muriël Rosing (advocaat bij Stibbe) 6 waardevolle tips.
Dat dit geen gemakkelijk te beantwoorden vraag is, blijkt uit de 644 comments die al gepost zijn in deze discussie binnen de LinkedIn-groep Finance Professionals Netherlands. Hieronder volgt een kernachtige samenvatting van deze boeiende discussie met op het eind een voorlopige conclusie. Wanneer mag iemand zich controller noemen?
Je gaat niet failliet omdat je verlies maakt, maar omdat je geen geld meer hebt. Voor iedere onderneming, maar zeker diegene die óf in zwaar weer zitten óf snel groeien, is het van levensbelang om de cash flow goed te voorspellen. Als de cash flow in de toekomst negatief dreigt te worden, moet je vandaag handelen. 7 fundamentele do's en don'ts helpen je hierbij op weg.
'Wat kan ik als opdrachtgever doen om de kans op succesvolle IT-projecten te vergroten?' Dat was de managementvraag waar ICT professionals Barbera Dado en Roos Dahmen een antwoord op moesten vinden voor hun MBA-afstudeeropdracht aan Nyenrode. Ze zochten en vonden 5 kenmerken van succesvolle ICT-projecten en ontwikkelden een kaleidoscoop die betrokkenen van een ICT-project kunnen inzetten om de kans op succes te vergroten.
'We moeten steeds meer met minder'. Dat is sinds de crisis een veelgehoord geluid op financiële afdelingen. Veranderingen in de samenleving en nieuwe technologieën zorgen daarnaast voor andere uitdagingen voor de finance functie, zoals verdienmodellen die drastisch op de schop moeten. Hoe kunnen CFO's en finance professionals succesvol omgaan met de grote uitdagingen van deze tijd?
Veel finance professionals die op gesprek moeten, zullen de dag voor het cruciale sollicitatiegesprek nog even snel het internet afstruinen voor de bekende sollicitatietips & tricks. Prima op zich. Echter, je kunt door het verkeerd interpreteren van veel gegeven tips juist de verkeerde indruk maken tijdens de sollicitatie. Lees dus deze top 5 goed door en voorkom dat je een flater slaat.
Voor het hele speelveld van ondernemers is het moeilijker geworden om financiering te krijgen. Zowel kleine als grote ondernemers gaan met lood in hun schoenen naar de bank en krijgen daar vaak nul op het rekest. Maar ondernemers willen ondernemen en moeten dus aan de slag met andere vormen van financiering. Welke andere alternatieve financieringen zijn er eigenlijk en hoe ga je succesvol op zoek? 10 vragen aan praktijkexpert Sjoerd Schaafsma.
Cash- en liquiditeitsmanagement staan in de belangstelling, maar bij veel bedrijven ontbreekt adequaat inzicht in de cashflows. In dit artikel behandelt expert Tony de Jonker een aantal best practices die u kunt gebruiken bij het maken van een effectieve liquiditeitsprognose. Eerst verstrekt hij algemene richtlijnen en vervolgens gaat hij in op specifieke richtlijnen voor het maken van een rekenmodel met behulp van Excel.
'Als je met de inzichten van nu terug zou kijken, denk ik dat ik het anders gedaan zou hebben' waren de legendarische woorden van een oud-premier. Helaas gelden ze ook vaak voor de ooit gekozen inrichting van een SAP systeem. Als u toen wist wat uw informatiebehoefte nu is, wat zou u toen anders gedaan hebben? Belangrijker is de vraag wat u, gegeven deze eerder gemaakte keuzes, vandaag de dag kunt optimaliseren. Daar blijken vaak meer mogelijkheden voor te zijn dan u ooit gedacht had. Dit artikel geeft een aantal oplossingen en praktijkvoorbeelden.
De techniek van managementinformatievoorziening is de afgelopen 10 jaar dusdanig gemeengoed geworden dat er (zeker bij grotere organisaties) sprake is van een technisch professioneel BI en DWH systeem. In de praktijk blijken de managementrapportages echter nog steeds onvoldoende effectief. Experts Merlijn Gillissen en Marcel Kruger stellen de oorzaken vast en geven praktische tips voor verbetering.
Presenteren is eng, dat vindt eigenlijk iedereen. Maar als je besluit het toch te doen, kun je er het beste helemaal voor gaan. In hun boek 'De kracht van het verhaal' geven auteurs Maxwell en Dickman een aantal zeer belangrijke tips die jou helpen om met je presentatie écht impact te maken op het publiek.
Kun je je voorstellen dat je bedrijf niet meer bestaat? Kun je opeens te maken krijgen met een vraaguitval van 30/40 procent? Dat zijn vragen die bedrijven zichzelf continu moeten stellen, vindt hoogleraar Turnaround Management Jan Adriaanse. 'Kloppen je aannames met betrekking tot klanten, markten en technologie? Ieder bedrijf zou mijns inziens continu met assumptietesten bezig moeten zijn. Je moet altijd handelen alsof je bedrijf volgende maand failliet is '
Ondernemers komen vaak in aanraking met de vraag: 'wat is de economische waarde?' Zonder antwoord op die vraag is het nemen van investeringsbeslissingen een gok. Verstandige ondernemers mogen hun geluk in het casino beproeven, binnen de onderneming werken zij met causale, rationele, verbanden. In dit artikel geeft waarderingsexpert Jan Vis vijf veel voorkomende misvattingen, waarvan u zich bewust dient te zijn om inschattingsfouten bij waarderen te voorkomen.
Afgelopen jaren heeft bij veel bedrijven de focus gelegen op het fuseren of afstoten van niet- kernactiviteiten. Nieuwe manieren vinden om met lage kosten een goede omzet te behalen. Hiervoor waren ingrijpende maatregelen nodig; afscheid nemen van personeel, focussen op de kernactiviteiten en kritisch investeren in de opleiding en ontwikkeling van mensen.
Sinds 1 december is het nieuwe Office officieel beschikbaar. Microsoft heeft Office, en met name Excel, flink onder handen genomen. Wat zijn de belangrijkste veranderingen in Excel 2013? Met de 8 nieuwe functionaliteiten die in dit artikel worden uitgelicht bespaart u veel tijd en boekt u gegarandeerd betere resultaten met Excel.
Als je succesvol iets wilt verkopen - een product, een idee of een businessplan, zul je mensen moeten overtuigen van het belang hiervan. De ideale manier hiervoor is een verhaal te gebruiken. Mensen zijn gek op verhalen; dit is gedurende de lange evolutie van de mens ingebakken. Maar hoe maak je jouw verhaal zo overtuigend mogelijk? Door de vijf elementen gebruiken die aan de basis staan van alle geweldige verhalen.
In zijn eerdere artikelen schreef Reid Hoffman (medeoprichter LinkedIn en medeauteur 'The Start-up of You') over hoe je jouw unieke competitieve voordeel kunt vaststellen op de arbeidsmarkt en over flexibele carrièreplanning via de A-B-Z-methode. In dit artikel geeft hij vijf overdenkingen, die je in je hoofd moet hebben bij het maken van een krachtig carrièreplan.
Enige tijd geleden schreef LinkedIn-oprichter Reid Hoffman over de 3 puzzelstukken die je carrièrepad vormen. In dit artikel maakte hij duidelijk hoe je jouw competitieve voordeel als professional kunt bepalen. In dit vervolg beschrijft hij de volgende stap, namelijk hoe je dit competitieve voordeel in een flexibel persistent carrièreplan kunt verwerken.
In het kader van een verdere optimalisatie van het Tax Controle Framwork (TCF) en de tendens om afspraken te maken met de Belastingdienst omtrent Horizontaal Toezicht besteden bedrijven meer en meer aandacht aan een juiste toepassing van transfer pricing en de wijze hoe een en ander tot stand komt en vastgelegd moet worden in de AO/IC processen. Praktijkexpert Geert Schretlen geeft 10 gouden tips om uw transfer pricing naar een hoger niveau te brengen.
Enige tijd geleden verscheen er een artikel online van Reid Hoffman, medeoprichter van LinkedIn, over concurreren op de arbeidsmarkt. Hij beschrijft de drie puzzelstukjes die je carrièrepad vormen. Iedere finance professional zou deze puzzelstukjes voor zichzelf moeten vaststellen, en regelmatig moeten evalueren, om blijvend competitief te acteren op de arbeidsmarkt voor financieel talent.
De DSO omlaag brengen, het gezond houden van het debiteurensaldo, het verbeteren van het werkkapitaal... allemaal opdrachten waar credit managers zich dagelijks mee bezig houden. Maar kijkend naar de kwaliteit en resultaten van de credit management functie bij diverse bedrijven zijn er behoorlijke verschillen. Wat maakt een credit manager echt effectief? Welke 7 gewoonten hebben top credit managers gemeen?
Het High Performance Business (HPB) III onderzoek van consultancybureau Accenture concludeert dat bedrijven tijdens de crisis de nadruk hebben gelegd op bezuinigingen in plaats van investeringen. Daardoor zijn deze bedrijven minder goed gepositioneerd in opkomende markten, is er minder geld voor innovatie en hebben zij meer moeite om kapitaal aan te trekken dan hun internationale concurrenten. 4 tips om het tij te keren.
Zit jij ook soms minutenlang naar je beeldscherm te staren in afwachting van een mooie eerste zin? Voel je de wanhoop stijgen naarmate de tijd gaat dringen? Eén troost: schrijven is voor veel mensen een lastig karwei. Het kost ze flink wat tijd en energie, zodat ze er alles aan doen om een schrijfklus te ontlopen. Onnodig! Ontdek in deze blog hoe je efficiënt kunt schrijven door in verschillende rondes te werken: voorbereiden, eerste versie schrijven, afstand nemen en tweede versie schrijven. Als je alles tegelijk doet, neem je veel te veel hooi op je vork.
Veel bedrijven worden geconfronteerd worden met ongewenst gedrag van medewerkers en management. Een voorbeeld is de Vestia-affaire waarbij een financieel manager de organisatie in financiële problemen bracht door het afsluiten van derivaten die juist bedoeld waren om bescherming te bieden. Overheid en toezichthouders roepen om meer controle, maar wellicht biedt het vakgebied Management Accounting een oplossing die controllers veel meer zal aanspreken.
Het vertrouwen van de consumenten in de economie is laag, bedrijfsresultaten staan onder druk en de crisis in Europa lijkt zich uit te breiden naar Azië. Veel organisaties voelen zich gedwongen om harde maatregelen te nemen om zo prestaties te verbeteren. In mijn nieuwste boek 'What Makes a High Performance Organization: Five Validated Factors of Competitive Advantage that Apply Worldwide', beschrijf ik de 5 succesfactoren waar organisaties zich op moeten richten om niet alleen met de toegenomen druk om te kunnen gaan maar zelfs voorloper in hun sector te worden.
Meld je aan voor de nieuwsbrief Ontvang waardevolle artikelen, checklists, interviews en whitepapers in je mailbox.
Kan ik je van dienst zijn met een toelichting of advies? Bel of mail gerust. Ik neem graag de tijd voor je.
Daan Commandeur Partner Manager
0628068433 daancommandeur@sijthoffmedia.nl