Voor zelfs de meest zelfverzekerden onder ons kan een sollicitatiegesprek zenuwslopend zijn. Om de beste kans te maken bereiden we ons vaak voor op een hele reeks vragen. Dat heeft als nadeel dat we tijdens het gesprek vaak niet geheel natuurlijk overkomen. Het kan ook anders. Uiteindelijk zijn er namelijk maar 3 vragen die er écht toe doen.
Diverse vooraanstaand experts en organisaties voorspellen trends en scenario's voor het betalingsverkeer en delen dit vervolgens via diverse websites en nieuwsbrieven. Een nieuw artikel met deze invalshoek zou meer van hetzelfde zijn. In dit artikel 5 payments ontwikkelingen die er nu toe doen en waar u nu en op korte termijn uw voordeel mee kunt behalen.
Momenteel investeert 34% van de finance organisaties meer dan 30% van hun tijd in Finance Business Partnering. 83% van de organisaties geeft aan de komende drie jaar meer tijd aan dit onderwerp te besteden. In dit artikel 5 kerngebieden waar u als finance afdeling in moet investeren om dit te bereiken.
Het management van de meeste organisaties gelooft dat hun bedrijf een geweldig bedrijf is om voor te werken. Maar zelfs als dat zo is, zullen ze er werk van moeten maken om hier de vruchten van te plukken en talent aan te trekken. 5 tips om een 'employer brand' succesvol te managen.
De sinds 2005 verplicht gestelde IFRS voor in de EU beursgenoteerde fondsen is nog altijd een uitdagende klus voor financieel managers, terwijl wijzigingen vaak grote impact hebben. Wij vroegen topexpert Stefan Betting om de belangrijkste wijzigingen eens op een rij te zetten. Wat betekenen deze aanpassingen voor uw organisatie?
De leaseauto is uit, het mobiliteitsbudget is in. De traditionele leaseauto geeft nauwelijks prikkels voor bewuster en besparend reisgedrag, terwijl het mobiliteitsbudget juist de werknemer zelf verantwoordelijk maakt voor het eigen gedrag. Met meer flexibiliteit en lagere kosten als gevolg.
'Veel bedrijven waar het slecht gaat hebben de neiging alles en iedereen in onze omgeving de schuld te geven en te roepen dat we er niets tegen kunnen beginnen. Hoofdschuldige: de economische crisis. Tegelijk zijn er overal om ons heen bedrijven die zeer succesvol zijn. Blijkbaar hebben zij geen last van de vijf mythes die ons denken blokkeren. Wat speelt is geen overmacht. Dit is GEEN economische crisis!'
Wat vooral in het oog springt binnen de vernieuwde Microsoft Officeomgeving is de strakke bijna sober aandoende interface van het lint, zeker als je het vergelijkt met de bont geschakeerde linten van de versies 2007 en 2010. Wat zijn andere belangrijke verbeteringen binnen Excel 2013? Expert Geert Wessels zet de 5 belangrijkste op een rij.
Een gezonde 'doe-het-zelf'-mentaliteit als het gaat om kredietrisico's brengt veel voordelen met zich mee. Organisaties die het credit risk-proces niet alleen aan verzekeraars overlaten, maar zelf uitvoeren, maken minder kosten en zijn flexibeler, zonder dat hun risicoprofiel hoeft te veranderen. Zeker nu kredietverzekeraars hun limieten hebben aangescherpt, loont het om zelf 'in control' te zijn.
Het ironisch uitgesproken 'ik wens u veel personeel' is de laatste jaren dichter bij de waarheid geweest dan ooit. Met als gevolg dat organisaties met te veel personeel én in de positie zaten dit niet snel genoeg af te kunnen bouwen, nu niet meer bestaan! Kortom, 'personeel' is niet alleen de belangrijkste rijkdom van een organisatie maar kan héél snel een blok aan het been worden dat er voor zorgt dat de wedstrijd met de concurrentie verloren wordt, vaak met 'de dood' als gevolg. Tijd om uw personeelsbestand onder de loep te nemen.
Gefeliciteerd! U bent zojuist verantwoordelijk geworden voor alle programma's, projecten en aanverwante activiteiten van uw organisatie. Misschien bent u de kersverse CEO, CFO, CIO of zelfs CPO (Chief Portfolio Officer). Of misschien bent u wel de nieuwe PPM-er (projectportfoliomanager) of PPC-er (projectportfolio controller) en dus niet direct eindverantwoordelijk voor de projectportfolio, maar wel degene die de besluiten moet voorbereiden. Hoe dan ook, het is aan u om geld te verdienen met de projectportfolio.
Vrijwel alle bedrijven vervoeren pakketten, vaak binnen Nederland en niet zelden ook de hele wereld over. Sommige bedrijven hoeven alleen de jaarstukken te laten bezorgen, andere versturen samples naar winkels, marketingmateriaal naar mogelijke afnemers of vervangende onderdelen van installaties naar andere bedrijven. Retailers versturen dagelijks producten naar consumenten. In dit artikel 7 overwegingen om de juiste balans te vinden tussen kosten en toegevoegde waarde.
Het kost 5 tot 10 keer zoveel moeite een simpele taak uit te voeren wanneer data niet kloppen. Veel dataprofessionals herkennen deze vuistregel. Toch is het een onderbelicht onderwerp in het managementteam gebleken, waarin door middel van goede sturing, veel te halen valt. De kostenbesparingen zijn aanzienlijk. In een artikel in Harvard Business Review werd een kostenstijging genoemd van 10% bij elke 1% datavervuiling. Het terugdringen van fouten in de database en het toewerken naar een integraal klantbeeld, wordt hiermee een strategisch onderwerp.
Met zijn tijdloze klassieker 'How to Win Friends and Influence People' was Dale Carnegie eigenhandig verantwoordelijk voor het begin van de hele 'self improvement' industrie. Omdat zijn boek gaat over mensen is het 75 jaar na de eerste druk nog steeds relevant. Topinvesteerder Warren Buffett zei dat het zijn leven heeft veranderd, dus misschien kunt u ook iets leren van Carnegie's universele principes om met mensen om te gaan.
Bezuinigingen, technologische vernieuwingen, veranderende en nieuwe taken, samenwerkingen en fusies... Er komt van alles op publieke organisaties af. Omdat al deze vernieuwingen een financieel component hebben, draait de public controller overuren om grip te houden op de zaak. Claudia Heger, expert in public controlling, geeft 7 tips aan public controllers om deze perfecte storm te doorstaan en er zelfs beter uit te komen.
Business Intelligence (BI) en Analytics staan al enige jaren hoog op de agenda van het topmanagement van bedrijven. De voornaamste reden is de toenemende globalisering en transparantie, met name door de komst van internet. Digitalisering van onze maatschappij levert potentiële klanten en concurrenten op, en het vraagt tevens om een hoge verandersnelheid. Dit artikel bespreekt de vijf randvoorwaarden voor inrichting van een solide structuur om Analytics effectief en efficiënt toe te passen.
Bij veel financials is de vaardigheid presenteren enorm onderontwikkeld, terwijl het juist door CFO's en bestuurders als zeer belangrijk wordt gevonden dat hun mensen een krachtig en to-the-point verhaal kunnen vertellen. De beste manier om snel winst te behalen is om je te laten coachen, maar tot die tijd kunnen de volgende do's en don'ts helpen om meer te overtuigen bij presenteren en flaters te voorkomen.
2014 wordt een mooi dealjaar. Om de kans op succes te vergroten geeft MenA.nl tien tips mee om betere deals te sluiten. M&A biedt ongekende groeikansen voor bedrijven maar brengt ook grote risico's met zich mee. Voor een goede overname heeft een bedrijf veel ervaring nodig en de juiste mensen. Vijf ervaren M&A directors geven tien tips voor succes in M&A.
Debiteurenbeheer is één van de grootste zorgen van managers in het bedrijfsleven. De huidige moeilijke economische tijden zien we terug in betalingsachterstanden en oplopende overdue- en outstanding-bedragen. Dit terwijl juist in deze tijden een groot eigen werkkapitaal erg waardevol is. De oplossing klinkt eenvoudig: de facturen moeten sneller betaald worden. In dit artikel 5 gouden tips om dit voor elkaar te krijgen.
De business case is een instrument dat steeds vaker wordt ingezet. Niet alleen de economische malaise is daar de oorzaak van. Ook willen investeerders en organisaties steeds beter van te voren kunnen inschatten of en onder welke voorwaarden een investering zal renderen. Maar wat zijn de succesfactoren bij het opstellen van een business case? En waar gaat het mis?
De cloud is de toekomst. Het werken in de "Cloud" zal steeds meer en meer gebeuren, maar hoe gaat een organisatie hier goed mee om? Hiervoor is er een Cloud Security Framework gemaakt met een aantal stappen. Hier onder worden de belangrijke stappen uit het framework behandeld. Het framework is zo opgezet dat elke organisatie een eigen invulling hier aan kan geven.
Personeel is bij veel bedrijven de grootste kostenpost. Manieren waarop werkgevers deze kosten proberen te beperken, zijn onder andere loonmatigingen, het snijden in secundaire arbeidsvoorwaarden of hetzelfde werk met minder personeel willen doen. Vaak wordt het beperken van het personeelsverloop en het gemotiveerd houden van mensen echter vergeten, terwijl hier veel winst valt te behalen.
Of het nu banken zijn, autoverkopers of luchtvaartmaatschappijen: het gros van de bedrijven weet zich nauwelijks van de concurrentie te onderscheiden. Voor de klant lijken ze allemaal op elkaar. Dodelijk in deze tijd. Wessel Berkman, oprichter van The Brown Paper Company, laat zien hoe het toch lukt om onderscheidend te zijn. Ook de financiële functie kan hier een belangrijke rol in vervullen.
Ondanks dat de kostprijsberekeningen van fysieke producten al sinds de industriële revolutie plaatsvindt, is dit bij ICT-diensten en middelen vaak niet het geval. Ronduit verbazingwekkend, omdat het zonder een juiste kostprijs onmogelijk is om een correcte toewijzing van ICT-kosten te maken. In dit artikel gaan we in op vijf voorwaarden om een goede ICT-kostendoorbelasting te maken.
Wat zijn de vereisten voor een financial om een succesvolle CFO te worden? Accounting- en adviesfirma EY bracht laatst Finance Forte uit, een studie gebaseerd op een survey onder 530 CFO's uit Europa, India, het Midden-Oosten en Afrika. Hieruit blijkt dat er acht sleutelkwaliteiten zijn die aspirerende CFO's moeten ontwikkelen.
Microsoft Excel is allang niet meer alleen een spreadsheetprogramma. Meer en meer ontwikkelt Excel zich tot een volwaardige oplossing voor business intelligence. De laatste ontwikkeling heet Power BI voor Office 365. Power BI draait helemaal om het analyseren, visualiseren en delen van informatie met Excel en met Office 365, de cloudgebaseerde Office-dienst van Microsoft. Zes onderdelen van Power BI op een rij.
Komt u als controller altijd tijd te kort? De deadline van de maandrapportage net halen en dan geen tijd overhouden om de cijfers te analyseren? Het management dat de rapportages niet gebruikt of u constant lastigvalt met vragen over definities en betrouwbaarheid? De HPO-controller heeft van deze zaken geen last, want in zijn gereedschapskist zitten waardevolle instrumenten die zijn leven op orde houden en die van de business ook. Vijf praktische instrumenten die een HPO-controller gebruikt om effectief te plannen en te beheersen.
Hoe waait de economische wind voor uw bedrijf? Hebt u 'em in de zeilen? Of kost het moeite om op koers te blijven? Voor veel managers is dat laatste hét moment om budgetten ad hoc te verlagen. Maar is zo'n actie de juiste keuze? In dit artikel leest u waarom u beter structureel en systematisch te werk kunt gaan. En welke 5 ankers u houvast bieden bij het managen van uw kosten.
Zo om de twee jaar nemen de meeste bedrijven hun mobiele telefoonabonnementen onder de loep. Meestal is de aanleiding dat de contractperiode bij de huidige provider is afgelopen. Na enig heen-en-weer mailen met de provider of dealer, rolt er een voorstel uit voor een verlenging van de abonnementsperiode met 24 maanden. De meeste bedrijven gaan in op het voorstel van enkele tienduizenden euro's. Op voorhand zitten maar weinig bedrijven te wachten op een wissel van mobiele provider, dus als er al een offerte bij een ander wordt aangevraagd, is dat veelal pro forma. Herkent u dit? 10 tips om het beter te doen.
Meld je aan voor de nieuwsbrief Ontvang waardevolle artikelen, checklists, interviews en whitepapers in je mailbox.
Kan ik je van dienst zijn met een toelichting of advies? Bel of mail gerust. Ik neem graag de tijd voor je.
Daan Commandeur Partner Manager
0628068433 daancommandeur@sijthoffmedia.nl