Wat gebeurt er als in een fusieproces twee of meer organisaties intensief met elkaar worden geconfronteerd? Is fusie altijd ruzie? Is fusie dat er één het onderspit delft? Is fusie dat er naar één corporate culture toe gewerkt wordt? Dit zijn ook voor u als finance executive lastige vragen.
Rond de jaarwisseling hebben de meeste Nederlanders goede voornemens en ze delen die graag met hun omgeving. Uitgangspunt is dat de voornemens van goede wil getuigen en een vooruitblik bieden op het komende jaar. Als we deze lijn doortrekken naar ondernemingen, loopt het spoor echter al snel dood. Slechts weinig ondernemingen grijpen de start van het nieuwe jaar aan als communicatiemoment naar alle stakeholders.
Onlangs verscheen het artikel '5 tips voor IT-governance' op FM.nl. In deze blog gebruik ik de vijf tips van Heller als basis om mijn vijf tips over IT-governance te concretiseren. Hiermee wil ik u handvaten bieden voor de inrichting van een effectief en transparant proces waarmee kosten kunnen worden gereduceerd.
Het werken met Excel komt neer op een, soms wankel, evenwicht tussen ultieme vrijheid en discipline. Enerzijds is Excel populair geworden door de rekenkracht, flexibiliteit en eenvoud in gebruik die ervoor zorgt dat vrijwel elk vraagstuk met Excel is op te lossen (wat soms absurde vormen aanneemt, zo zie ik Excel nog wel eens gebruikt worden als tekstverwerker...). Anderzijds levert juist die flexibiliteit problemen op: Excel schrijft je niets voor, en als je een Excel-model wilt opbouwen als een onontwarbare kluwen spaghetti, dan mag dat.
Onder financieel managers komen allergische reacties op het woord 'missie' regelmatig voor. De verwarring die de managementliteratuur schept en de weinig zeggende 'mission statements' die op nogal wat bedrijfswebsites te vinden zijn, geven daar ook alle reden toe. Is de tijd en moeite die managers steken in de missie van hun organisatie dan 'stupid'?
Beste trouwe bezoekers van FM.nl. Ik wil jullie allemaal hartelijk bedanken voor het volgen in 2012 en jullie een heel gelukkig en zakelijk succesvol 2013 toewensen! Ook wil ik graag een moment stilstaan bij de redactionele thema's die we het komende jaar samen met jullie willen oppakken.
Het einde van 2012 nadert. Een mooi moment om terug te blikken en vooruit te kijken. In mijn vorige blogs schreef ik over de opkomst van nieuwe businessmodellen, zoals BeFrank en Brand New Day, die traditionele spelers in hun markten van alle kanten inhalen. Het jaar 2012 heeft daarmee laten zien dat de tijd van de kaasschaaf voorbij is. Bedrijven hebben medewerkers moeten ontslaan en zijn gestart met reorganiseren. Kortom: 2012 was een roerig jaar met nieuwe florerende organisaties. Wat staat ons in 2013 te wachten?
De CFO's die ik ken, gaan bij het beoordelen van investeringsbeslissingen niet over één nacht ijs. Ze waarderen de zekerheden en stellen kritische vragen bij alles wat nog ongewis lijkt. Waar anderen hun oordeel al hebben geveld, houden zij enkele details nog eens scherp tegen het licht. Zonder blikken of blozen sturen ze investeringsvoorstellen terug als er financiële gegevens ontbreken.
De klok tikt alsmaar verder en de deadline komt steeds dichterbij. Bij de financieel managers staat februari 2014 waarschijnlijk rood omcirkeld in de agenda's. Want dat is de datum waarop Europa overgaat op het nieuw betalingssysteem SEPA (Single Euro Payments Area).
Honderdduizenden Facebook-statusupdates per minuut, miljoenen mailtjes die dagelijks verstuurd worden en ontelbare auto's die alleen al in Nederland langs een sensor van een trajectcontrole rijden. We verzamelen en beheren de laatste jaren enorme hoeveelheden gegevens, afkomstig van social media, websites of sensornetwerken. En plotseling heeft iedereen het erover: Big Data.
Als recruiter is het altijd fijn te zien dat financials ondernemend zijn. Ondernemen betekent namelijk, m.i. dat je het net even anders wilt doen, net even voor de troepen uit wilt lopen, net even slimmer probeert te zijn dan wat er op dat moment geldend is.
Kan een financial een ondernemer zijn? En mag het? Of moet het zelfs? Vragen die met enige regelmaat in algemene zin worden gesteld. Maar een generiek antwoord op deze vragen, dat bestaat niet.
Een koelkast in een hotel is tegenwoordig vaak meer dan een omhulsel om drankjes en snacks koud te houden. Vandaag de dag is een koelkast ook een smart device, dat aan de receptie doorgeeft of er alweer iets moet worden bijgevuld. En daar stopt het niet. Dienstverlening van bedrijven is steeds vaker rondom een IT- apparaat gecentreerd.
Het succes van organisaties als Google en Facebook staat haaks op alles wat wij geleerd hebben over economie. Wij hebben geleerd dat economie bestudeert hoe producten die met schaarse productiefactoren geproduceerd worden, via het marktmechanisme afnemers vinden. Maar als we kijken naar deze organisaties, is noch arbeid noch kapitaal noch natuur een vereiste om tot het product te komen.
Vrijwel iedereen die actief is in de financiële dienstverlening, herinnert zich uit zijn opleiding de berekeningen om de waarde te bepalen van bedrijven uit standaardwerken als McKinsey's 'Valuation - Measuring and Managing the Value of Companies'. Ook voor mensen die wat verder zijn in hun carrière, zijn er goede opleidingen Business Valuation te volgen, waarin berekening van de waarde van een bedrijf aan de hand van verschillende waarderingsmethoden centraal staat.
Op dit moment staan de media bol van berichten over ingrijpende veranderingen wat betreft huren, hypotheken, pensioenverzekeringen etc. Dit alles is nog maar het begin van wat ons te wachten staat...
Volgens Wikipedia is ondernemend management een stijl van leidinggeven (management) waarbij de leiders van een organisatie de werknemers stimuleren hun inventieve en creatieve ideeën om te zetten in concrete innovatieve initiatieven. De term heeft in het gebruik betrekking op het bevorderen van een ondernemende houding bij het bestuur, maar juist ook bij de andere werknemers. Het kan ook betekenen dat het ondernemerschap van beide wordt bevorderd en op elkaar afgestemd.
De vorige keer had ik het op deze plek over de veranderde rol van finance professionals. Hun meerwaarde, zo betoogde ik, is de laatste jaren verlegd van het hoofdzakelijk beheren van de financiële rapportages naar het kunnen duiden van de cijfers. Prettig wanneer zij op correcte wijze een reeks getallen uit het boekhoudpakket kunnen laten rollen. Nog prettiger, zo niet noodzakelijk, wanneer zij op die cijfers ook een gefundeerde analyse kunnen loslaten over de invloed ervan op de bedrijfsstrategie.
Hoe lang is het geleden dat je je rijbewijs hebt gehaald? De kans is groot dat je inmiddels in een veel modernere auto rijdt dan bijvoorbeeld dat Opeltje van toen.
Als non-financial die zijn financiële kennis wil vergroten, had ik onlangs het genoegen deel te mogen nemen aan de training 'de jaarekening lezen'. Interessant om te leren waarom uitgaven nog geen kosten zijn en ontvangsten nog geen opbrengsten. Ook het onderdeel 'cooking the books' was erg belangwekkend.
Een kleine 6 maanden geleden schreef ik een blog over één van de seizoenspatronen binnen organisaties: "In mei gaan we naar de hei!". Directies en MT's kijken 1x per jaar (rond mei) eens kritisch naar hun strategie om deze al dan niet bij te stellen. Ik gaf aan dat ik dat een nutteloze exercitie vind.
We maken turbulente tijden door. Een natuurlijke reactie in tijden van recessie is terugvallen op zekerheden, voorzichtigheid betrachten en risico's mijden. Wat doet u in tijden van recessie?
Geen professional die met droge ogen kan beweren dat zijn rol sinds 2008 nagenoeg gelijk is gebleven. De wervelwinden die vanaf dat jaar op de financiële markten waaien, hebben zowat alle taakomschrijvingen behoorlijk opgeschud. Neem de rol van de finance professional, of financieel manager zoals de functie nog steeds wordt genoemd...
In 2011 werden de verliezen door fraude in het betalingsverkeer op EURO100 miljoen geschat. Hiervan was EURO35 miljoen toe te rekenen aan internetfraude, een stijging van maar liefst 250% ten opzichte van 2010.
Zit jij ook soms minutenlang naar je beeldscherm te staren in afwachting van een mooie eerste zin? Voel je de wanhoop stijgen naarmate de tijd gaat dringen? Eén troost: schrijven is voor veel mensen een lastig karwei. Het kost ze flink wat tijd en energie, zodat ze er alles aan doen om een schrijfklus te ontlopen. Onnodig! Ontdek in deze blog hoe je efficiënt kunt schrijven door in verschillende rondes te werken: voorbereiden, eerste versie schrijven, afstand nemen en tweede versie schrijven. Als je alles tegelijk doet, neem je veel te veel hooi op je vork.
Het onderwerp 'nieuwe businessmodellen' staat stevig in de belangstelling. Niet vreemd in tijden die om aanpassing vragen in de wijze waarop bedrijven en instellingen waarde creëren. Wel vreemd is dat de aandacht voor strategische en financiële waardecreatie zich los van elkaar ontwikkelt. Dat is niet handig voor in de praktijk, waar strategie en financiën onlosmakelijk aan elkaar vast zitten. Waar zitten de aanknopingspunten tussen strategische business modellen en de financiële kant van de zaak?
Ons pensioen is al enige tijd onderwerp van debat. Pensioenfondsen blijken namelijk niet al te beste beleggingsresultaten te scoren waardoor de pensioenen aan reeds gepensioneerden en toekomstige gepensioneerden onder druk komen te staan en zelfs niet meer gegarandeerd kunnen worden. Het is dan ook niet verwonderlijk dat de exploitatie van pensioenfondsen onder een vergrootglas wordt gelegd en verzekeraars met nieuwe businessmodellen ontpoppen.
Toen mij werd gevraagd een blog te schrijven over de finance professional en social media, dacht ik meteen aan @betgem (recruitment specialist) en @deloitte en #forex.... Het gebruik van social media onder financials beperkt zich echter vooral tot het gebruik van LinkedIn en blijft nogal een onontgonnen gebied, daar waar techies, recruiters en marketeers al verder zijn.
Het woord business model kan intussen al op de lijst van veel gebruikte buzz words worden geplaatst, waarvan de helft van de mensen die dit woord gebruikt eigenlijk nog niet eens weten waar ze het over hebben. Maar was het niet ooit Dilbert (www.dilbert.com), de uitvinder van het Dilbert principle (iemand maakt net zo lang promotie tot hij op een plek zit dat hij geen kwaad meer kan doen voor de organisatie), die beweerde, dat als je maar genoeg buzz words gebruikte, je flink kon stijgen op de maatschappelijke ladder?
Voor wie op zoek is naar buitenkansjes en flinke risico's niet schuwt zijn 2012 en 2013 topjaren. Investeren is flink goedkoper dan enkele jaren geleden, een omstandigheid die bijdraagt aan mooie rendementsverwachtingen. Maar wie verstandig is investeert ook in zijn personeel.
Meld je aan voor de nieuwsbrief Ontvang waardevolle artikelen, checklists, interviews en whitepapers in je mailbox.
Kan ik je van dienst zijn met een toelichting of advies? Bel of mail gerust. Ik neem graag de tijd voor je.
Daan Commandeur Partner Manager
0628068433 daancommandeur@sijthoffmedia.nl