We hebben afscheid genomen van het oude werken en een verouderde wereld. Het industriële tijdperk is groot geworden door Frederick Taylors Principles of Scientific Management. Nagenoeg alle organisaties zijn in het verlengde hiervan gebaseerd op de principes hiërarchie en controle. Dit mentale model van de industriële wereld werkt niet meer in het digitale tijdperk. De nieuwe logica van werken heeft ons laten zien waarom.
Onlangs genoot ik van een vakantie in Gambia. Een prachtig land, dat als een mond in het "gezicht" van Senegal ligt en waar de oorsprong van de slavenhandel op verschillende plaatsen haar sporen heeft nagelaten. De pijn van de slavenhandel is nog goed voelbaar op deze historische plekken.
Afgelopen weken kregen wij een schrikwekkend voorbeeld van wat er kan gebeuren als criminelen een bank hacken. O.a. ING ging plat met zijn elektronisch betalingsverkeer. Nu was het nog een "ongelukje", straks gaat het voor het "echie" en is het geld echt weg. De Telegraaf probeerde nog wat olie op het vuur te gooien: "Storing bij ING zaait paniek". Weer een industrie die duidelijk worstelt met haar bestaansrecht. Wie zaait er nu paniek?
Het eerste kwartaal van 2013 zit er alweer op en als we terugkijken op deze drie turbulente maanden is mij opgevallen dat we een aantal - misschien meer dan ooit - schandalen hebben gehad bij verschillende beursfondsen. Is dit toeval of is dit symptomatisch voor de tijd waarin we op dit moment leven?
Er woed een stevige discussie over de dominantie van de Big 4 accountantskantoren. Echter, er is een belangrijker risico fenomeen dat meer aandacht zou moeten krijgen. Directies van bedrijven zouden meer verantwoordelijkheid moeten nemen voor het terugdringen van risico's in de activiteiten die plaatsvinden in hun naam in de steeds complexer wordende supply chains.
In mijn vorige blog heb ik uitgelegd dat ik vind dat je verhalen moet kunnen vertellen met managementinformatie. Ik gaf aan dat managementinformatie een cruciale functie heeft in het communiceren van de doelstellingen en strategie van een organisatie. Wanneer goed samengesteld bevat het namelijk het strategische verhaal van de organisatie: Welke zaken vinden wij belangrijk en hoe staan wij er op deze aspecten voor?
In blog posts op FM.nl zijn enorme dalingen in de vraag naar financials gesignaleerd, maar hoe moet jij nu verder? Daar werd tot nu toe geen antwoord op gegeven. Onze bazen en automatiseerders en werkgevers zijn veel slimmer dan wij en de meeste financials werken met efficiencyverbeteringen hard aan deze vraagdaling mee. Tijd voor een wake up call.
De eerste administraties in de geschiedenis van de mensheid werden met het kerven van een snee in een stuk hout of bot gedaan. Een rechte streep dus, liggend of staand. Hiervan zijn meerdere voorbeelden gevonden, van tienduizenden jaren oud. Een 32.000 jaar oud bavianenbot dat gevonden is in Tsjechië bevat tientallen inkepingen, allemaal gegroepeerd in groepjes van vijf. Een herder die zijn dieren wilde tellen en dat deed door strepen in een bot te kerven, kreeg bij een veestapel van enige omvang zo een overzichtelijke rij strepen op zijn kerfstok.
Er wordt tegenwoordig veel over alternatieve financieringen gesproken, maar dan zie ik nog steeds te weinig echte alternatieven. Te veel zie ik dat andere partijen zich opwerpen als bank en tien keer roepen dat zij geen winstoogmerk hebben en geen bonussen uitkeren, maar het traditionele geld ophalen bij mensen die wat geld over hebben en wegzetten bij bedrijven die daar behoefte aan hebben, nog steeds als basis hanteren. De vorm of de intermediair kan dan misschien wat anders zijn, maar ik zie dan nog steeds niet echt een alternatief.
Ik heb een zeer uitgesproken mening over welke vaardigheden en kwaliteiten een goede Chief Financial Officer moet beschikken. Zelf ben ik namelijk opgegroeid binnen een bedrijf dat enkele van de beste CFO's ter wereld heeft voortgebracht, General Electric. Ik denk dat een goede CFO een cruciale rol speelt binnen een onderneming.
Complete bedrijfstakken zijn tegenwoordig volop in beweging, maar lang niet alle bedrijven bewegen volop mee. Blijkbaar is strategisch écht veranderen makkelijker gezegd dan gedaan. Waarom is het zelfs voor de slimste besluitvormers soms zo moeilijk om de noodzaak tot verandering te zien, te accepteren en in gang te zetten? Inzichten uit recent onderzoek geven handvatten voor de versterking van het aanpassingsvermogen.
Je kent ze wel... Die types die van buiten de organisatie komen en jou allerlei vragen stellen waarom je iets doet zoals je doet. Die types die vaak met veel geschreeuw binnenkomen, een hoop rotzooi maken en vervolgens weer gaan. Die rotzooi die jij dan weer mag opruimen om vervolgens verder te gaan met wat je altijd al deed...
Outsourcing, iedereen heeft er wel een mening over. Gebaseerd op ervaringen uit de praktijk of slechts op verhalen van anderen. En uiteenlopend van vrij neutraal tot zeer uitgesproken en van zeer positief tot negatief. Een actuele discussie over 'reshoring' geeft de tegenstanders van outsourcing nieuwe munitie om bezwaar te maken tegen het verplaatsen van activiteiten naar het buitenland. Maar daar moet ik toch de nodige kanttekeningen bij maken.
Alle ondernemers weten het: je hebt geld nodig om te ondernemen. De uitgaven komen altijd eerder dan de inkomsten. Als multinational kun je niet anders dan investeerders betrekken bij het financieren van de dagelijkse werkzaamheden, als ZZP'er kun je het vaak nog af met eigen fundings; in het MKB wisselt het tussen die twee. De zaak waar je hard voor aan het werk bent wil je toch graag van jezelf houden, niet van de bank of een andere investeerder. Wanneer slaat die balans door van autonome groei naar het inschakelen van andere partijen?
De overheid heeft een bank gekocht en de rekening van 4 miljard euri gaat naar u en mij. Dat is op zijn minst unfair, toch? Maar als de leden van de kamers en kabinet nu zelf eens iets meer gaan betalen dan anderen? Daar is men mee bekend in Den Haag...
Banken spelen van oudsher een belangrijke rol in de financiering van ondernemingen. Met name in het MKB nemen ze daarbij de positie in van 'huisbank'. Dit houdt in dat de kredietverlening zich niet alleen beperkt tot het verschaffen van (hypothecaire) leningen maar ook tot rekening-courantkrediet en overige dienstverlening (factoring, leasing en verzekering). Door deze positie ontstaat, althans in theorie, een relatie van langdurige samenwerking en wederzijdse afhankelijkheid...
Cash is king, weten we natuurlijk allemaal. Een goede cashpositie is van belang bij het kunnen ondernemen en de financiële waardering van een onderneming. Ook bij de bank maak je als bedrijf een goede indruk met een mooie cashpositie en zal je meer voor elkaar krijgen. In deze blog gaat het niet over de voordelen van cash, die lijken me algemeen bekend, maar over welke rol een business partner hierin speelt.
Veel mensen weten pas wat ze precies zoeken als ze het hebben gevonden. De ideale auto ontdek je als je een proefrit maakt en heb je een nieuwe spijkerbroek nodig, dan probeer je er verschillende om erachter te komen welke het lekkerste zit. En toch gaan we met de informatie in onze organisatie heel anders om.
In het eerste kwartaal van 2013 gaan we FM.nl dieper in op financiering, kapitaal en vermogen. Het behoeft geen uitleg, dat (ondernemings)financiering vele verschijningsvormen kent. Van private equity tot beursfondsen, van banken tot coöperaties: op het gebied van ondernemingsfinanciering hebben wij als financiële professionals onze creativiteit goed benut. Maar altijd vond die creativiteit plaats binnen bestaande denkkaders. Denkkaders waar we nu langzaam scheuren in zien ontstaan
De toegenomen veranderingen en complexiteit op een financiële afdeling maakt dat steeds meer financials worstelen met hun rol binnen hun organisatie. Nieuwe financiële standaarden, nieuwe technologie en reorganisatie vraagt steeds weer een andere rolinvulling. Coaching is daarom in deze tijd geen overbodige luxe.
Met het bericht van het aftreden van koningin Beatrix staat er een nieuw tijdperk voor de boeg. Een tijdperk van vernieuwing en verandering. De verandering die we op dit moment in de wereld, maar zeker in Nederland ervaren is echter een verandering die we liever niet willen...
Hoe maak je een goede indruk op een sollicitatie gesprek? Hoe verkoop je jezelf voor de gewilde promotie? Er is al veel advies geschreven over hoe je jezelf het beste kunt verkopen; Spreek rustig en met vertrouwen, maak oogcontact, oefen je pitch en vooral wees niet te bescheiden. Vertel uitgebreid hoe goed je een en ander al hebt aangepakt in je carrière. Het is toch immers zo dat een 'proven track record' je wel aan die nieuwe baan kan helpen. Of niet?
Vlak voor kerst hield ik een performance management workshop voor een kleine groep van voornamelijk financiële professionals van een organisatie. Eén van hen stelde me een vraag die raakt aan een groot onbenut potentieel van management-informatie: "Rob, kun je met een plaatje mensen in beweging krijgen?"
Het verkrijgen van financiering blijkt een lastig fenomeen anno 2013. Of het nu gaat om een bedrijfsovername, een nieuwe productielijn of het vervangen van een deel van het bestaande wagenpark, geldschieters staan niet langer in een rij te wachten met een koffer vol eurobiljetten. Integendeel, zelfs met een goede business case in de hand en stabiele financiële ratio's in de achterzak moeten hemel en aarde worden bewogen om de noodzakelijke liquiditeiten te verwerven.
Het aantal online vacatures op bijvoorbeeld jobboards, social media en bedrijvensites voor de totale markt voor hoger opgeleiden kromp in heel 2012 met 0,6%. Na Bouw/civiel/ruimtelijke ordening -15% en HRM -10,9% staat het financiële vakgebied met -9,3% op de derde plaats van grootste krimpers.
Eens in de zoveel tijd gebeurt er iets dat je bij de strot grijpt. Een ingrijpende gebeurtenis dus. Het overkwam mij recentelijk.
Veel vakgenoten beklagen zich over de situatie op de markt voor fusies en overnames. Naar mijn mening onterecht. Ik pleit al enige tijd voor het inzicht dat de markt is veranderd en dat we met andere ogen naar ons vak moeten kijken. Natuurlijk zijn de volumes de laatste tijd lager en zijn er nauwelijks meer grote veilingen van bedrijven, maar dat betekent niet dat er geen kansen zijn om mooie deals te doen.
De sterkste ondernemingen heersen in hun markten en bedrijfstakken, liefst wereldwijd. Marktaandeel is bij uitstek de maatstaf voor succes en winstgevendheid. Ondernemingen haasten zich om de beste locaties in, of juist buiten stadscentra te bemachtigen en bieden forse kortingen om hun internetverkopen zo snel mogelijk op te schroeven.
Afgelopen jaren heeft bij veel bedrijven de focus gelegen op het fuseren of afstoten van niet- kernactiviteiten. Nieuwe manieren vinden om met lage kosten een goede omzet te behalen. Hiervoor waren ingrijpende maatregelen nodig; afscheid nemen van personeel, focussen op de kernactiviteiten en kritisch investeren in de opleiding en ontwikkeling van mensen.
Meld je aan voor de nieuwsbrief Ontvang waardevolle artikelen, checklists, interviews en whitepapers in je mailbox.
Kan ik je van dienst zijn met een toelichting of advies? Bel of mail gerust. Ik neem graag de tijd voor je.
Daan Commandeur Partner Manager
0628068433 daancommandeur@sijthoffmedia.nl