Presenteren: 5 fouten die amateurs maken

Presenteren is een essentieel onderdeel van je professionaliteit. Het ontwikkelen van communicatieve vaardigheden en jezelf leren presenteren geeft je zelfvertrouwen en kracht. Én, je kunt daardoor anderen in beweging zetten. Helaas hebben de meeste presentaties niet dit effect. Waar gaat het mis?

In dit artikel hebben we de 5 grootste presentatiefouten op een rij gezet.

1. Ze verkopen niet!
Elke presentatie is een verkooppresentatie. Zelfs speeches bij een afscheid verkopen ons de kwaliteiten van een persoon die met pensioen gaat. Of je nu een idee, een product, een dienst of een persoonlijk verhaal aan de man brengt, als je voor een groep spreekt, ben je een verkoper. Misschien zeg je: “Ik geef alleen informatieve presentaties.” Weet dan dat je in elk geval moet verkopen waarom men überhaupt naar je moet luisteren. Nogmaals: elke presentatie is een verkooppresentatie. Daar hoef je niet bang van te worden. Nee, wees je er bewust van en ga ervoor!

2. Er is geen duidelijk doel
De meeste presentaties eindigen met applaus of met  passiviteit bij het publiek. Je hebt beide zelf in de hand. Voordat je ook maar aan de voorbereiding van je presentatie begint moet je je afvragen: “Wat zal het publiek na afloop van mijn presentatie denken, voelen of doen?” Als jouw publiek dat niet weet, ben je gezakt als spreker. Hoe meer je je richt op het meedelen van feiten, des te minder zal het publiek verleid worden te veranderen, enthousiast te worden of in actie te komen.

3. Publiek wordt niet persoonlijk aangesproken
In presentaties komen te vaak de woorden “ik” of “wij” voor. Het meest belangrijke woord in een presentatie is “u”. In een verhouding van 80/20 kun je het woord “u” gebruiken met de woorden “ik” en “wij”. Als je dit gaat doen, zul je het veel makkelijker gaan vinden om je publiek te bereiken. Jouw publiek zal zich gezien en betrokken voelen. Op deze manier wordt je presentatie een dialoog in plaats van een monoloog.



4. De manier van presenteren is niet dynamisch
Als je een cadeau krijgt, dat ingepakt is in kranten, maar waar verder geen aandacht aan is besteed, is de kans aanwezig dat je het cadeau minder interessant vindt dan een met zorg ingepakt en prachtig cadeau. Dat is omdat inhoud direct samenhangt met de manier van presenteren. Als er maar aandacht is voor één van de twee, zal dat leiden tot een minder goede presentatie. Dat wat je zegt is niet genoeg om impact te hebben. Hoe je het zegt is essentieel. Het gaat er dan niet om het dak af te breken en continu als een soort Emile Ratelband te keer te gaan. Blijf tijdens jouw presentatie dicht bij jezelf, maar wees je bewust van je uitstraling. Non-verbale ondersteuning van jouw boodschap bepaalt voor een groot deel het oordeel dat iemand over je heeft.

5. De presentatie is een nasynchronisatie van de PowerPoint-presentatie!
Als je PowerPoint slides gebruikt om hetzelfde te zeggen wat er op de slides staat, dan ben je aan het nasynchroniseren. Het op deze manier gebruiken van PowerPoint heeft meer presentaties laten mislukken dan wat dan ook. Sprekers die hun slides niet op de juiste manier gebruiken, gaan met zichzelf in gevecht en het publiek zal snel de aandacht verliezen. Het publiek moet kiezen tussen naar het scherm kijken, de hand-out lezen en naar jou kijken. Weet je waar ze meestal voor kiezen? In ieder geval niet voor jou. Als je gebruik maakt van PowerPoint, maak  dan oogcontact met het publiek en niet met het scherm. Kijk de luisteraars minstens 80% van de tijd aan en keer je publiek nooit de rug toe. 

Margreet Bos is professioneel trainer/coach en is gespecialiseerd in individuele en groepsbegeleiding op het gebied van spreken, presenteren en persoonlijke vorming. Ze is onder meer kerndocent van de training ‘overtuigend presenteren’ van Alex van Groningen.