Enige tijd geleden verscheen er een artikel online van Reid Hoffman, medeoprichter van LinkedIn, over concurreren op de arbeidsmarkt. Hij beschrijft de drie puzzelstukjes die je carrièrepad vormen. Iedere finance professional zou deze puzzelstukjes voor zichzelf moeten vaststellen, en regelmatig moeten evalueren, om blijvend competitief te acteren op de arbeidsmarkt voor financieel talent.

In 2009 zag Hoffman een billboard langs de snelweg waarop stond: ‘1.000.000 mensen overzee kunnen jouw werk doen. Wat maakt jou zo speciaal?’. Een miljoen is misschien wat overdreven, stelt Hoffman, maar wat niet overdreven is, is dat andere mensen jouw droombaan willen en kunnen vervullen. Immers, voor alles wat begeerlijk is in de wereld, bestaat concurrentie.

Op de arbeidsmarkt verkoop je jouw denkkracht, je vaardigheden, je energie… En daarin heb je te maken met stevige concurrentie. Potentiële werkgevers, partners, investeerders en andere mensen met (inhuur)macht kiezen tussen jou en iemand die op jou lijkt. Wanneer een interessante kans zich voordoet, zullen veel mensen met vergelijkbare achtergronden en profielen zoals jij overwogen worden voor de baan of opdracht. Wanneer de betreffende manager of HR-functionaris door de brieven en CV’s heen werkt, komen ze veel van hetzelfde tegen. Het wordt al snel een wazige vlek…

Wanneer je wilt dat de inhurende partij jou onderscheidt van andere, vergelijkbare professionals, zul je de volgende zin moeten kunnen afmaken: ‘Een bedrijf huurt mij in, boven andere professionals, omdat… ’  
In welke zin ben jij slimmer, sneller, beter, goedkoper, onderscheidender dan andere mensen die willen doen wat jij doet? Wat biedt jij dat lastig te vinden is? Wat biedt jij dat zeldzaam en waardevol is?
__________________________________________________________________________________
Toe aan nieuwe uitdaging?
Finance.nl is met alle vacatures en de top-bedrijven in Nederland, dé nummer 1 vacaturesite voor finance professionals. Voor controllers, accountants,  administrateurs en financieel managers. Vind uw droombaan op Finance.nl  en plaats uw CV in de CV-databank om door werkgevers gevonden te worden.
__________________________________________________________________________________

In hun boek ‘The Start-Up of You’, beschrijven Hoffman en co-auteur Ben Casnocha wat je nodig hebt om je te onderscheiden. Je hoeft namelijk niet sneller, beter, slimmer of goedkoper dan iedereen te zijn. Er zijn meerdere gouden medailles te behalen in het leven. Als je probeert beter dan iedereen te zijn, zul je nergens de beste in zijn. Probeer in plaats daarvan de beste te worden in lokale competenties. Niet alleen lokaal in termen van geografie, maar ook in termen van industrie en een combinatie van vaardigheden. Probeer niet de beste finance professional van Nederland te worden, maar de beste Business Controller in de medische sector in Noord-Oost Nederland met een specialisatie in IT Benefit Tracking, investeringsanalyses en Project Governance.

Concurrentievoordeel onderbouwt je carrièrestrategie. Het helpt je de vraag te beantwoorden wat je met je leven moet doen, stelt Hoffman. En het helpt je te beslissen welke kansen je gaat najagen. Het wijst je de weg in de manieren waarop je in jezelf moet investeren. Het evalueren van je concurrentievoordeel is een levenslang proces, niet iets dat je één keer doet.

De 3 puzzelstukken die je carrièrepad vormen
Jouw competitieve voordeel wordt gevormd door het samenspel van drie verschillende, continu veranderende krachtenvelden; je activa; je waarden & ambities; en de realiteiten van de markt. In de beste richting die je in je leven kunt kiezen, jaag je waardevolle ambities na, gebruik makend van je activa, terwijl je de marktrealiteiten navigeert.

1. Je activa
Je activa zijn de dingen die je nu bezit. Voordat je begint te dromen over de toekomst en plannen gaat maken, moet je articuleren wat je nu hebt. Je hebt twee soorten carrière activa; harde en zachte. Zachte activa kun je niet direct voor geld ruilen; dit zijn de ontastbare bijdragers aan jouw carrièresucces; je kennis en de informatie die zit opgeslagen in je hersenen; je professionele netwerk en het vertrouwen dat je daarbinnen hebt opgebouwd; vaardigheden die je geperfectioneerd hebt; jouw sterktes (dingen die je gemakkelijk afgaan).

Harde activa zijn de dingen die je op een balans kunt zetten; het geld op je bankrekening; je laptop en je koopwoning. Ook deze zaken zijn van belang, omdat wanneer je een ‘financial cushion’ hebt, je andere keuzes kunt maken. Je zou bijvoorbeeld aan een leiderschapsprogramma kunnen deelnemen en maanden niet betaald kunnen krijgen. Iemand die zes tot twaalf maanden zonder inkomen kan rondkomen, heeft een voordeel over iemand die het geen twee maanden vol kan houden.

Uiteindelijk zijn zachte activa het belangrijkste. Ze zijn wellicht wat abstract, maar er bestaat de neiging ze te onderschatten bij het overwegen van een carrièrestrategie. Professionals schrijven nog vaak vage statements in hun C.V., ‘zoals twee jaar ervaring bij een energiefirma’. Probeer in plaats daarvan uit te leggen wat je kunt doen door die twee jaar ervaring wat speciaal is. De beste manier om helder te krijgen hoe rijk je eigenlijk bent, in termen van zachte activa, is naar een netwerkbijeenkomst gaan en mensen vragen naar hun professionele uitdagingen en behoeften. Het zal je verbazen hoe vaak je een nuttig idee hebt, iemand kent die relevant kan zijn, of bij jezelf denkt; ‘Ik zou dat makkelijk kunnen oplossen’. Je leert vaak wat je waardevolle activa zijn als je iemand tegenkomt die iets moeilijk vindt wat jij juist gemakkelijk vindt.

Meestal heeft een losstaande bezitting weinig waarde, maar haal je competitief voordeel uit het combineren van verschillende skills, ervaringen en connecties.

2. Je waarden & ambities
Waarden en ambities zijn de tweede overweging. Je ambities omvatten je diepste wensen, ideeën, doelen en visie van de toekomst los van de buitenwereld of je bestaande activamix. Dit stukje van de puzzel bevat ook je persoonlijke kernwaarden, oftewel wat vind je belangrijk; kennis, autonomie, integriteit, vrijheid, enzovoorts. Je zult misschien niet in staat zijn al je ambities te verwezenlijken in je leven of volledig te leven naar je kernwaarden. Daar komt bij dat ze gedurende je leven veranderen. Toch is het belangrijk om jezelf op te oriënteren op je carrièrepad.

Je waarden en ambities zijn even belangrijk als je activa in je concurrentievoordeel op de arbeidsmarkt. Waarom? Omdat wanneer je gepassioneerd bent in wat je doet, je het werk langer en beter zult kunnen doen. Dit vergeet je gemakkelijk wanneer je carrièrekansen najaagt. In een poging om jezelf vandaag te verbeteren, kun je makkelijk vergeten wie je in de toekomst wilt zijn. Bijvoorbeeld, als je analist bent bij ING, kan het effectief zijn om promotie te maken binnen de bank. En als het slecht gaat in de financiële sector, liggen er misschien kansen in de zakelijke dienstverlening. Maar reflecteren deze carrière moves wat jij echt belangrijk vindt? Het is belangrijk je waarden en ambities regelmatig te herevalueren.
__________________________________________________________________________________
Toe aan nieuwe uitdaging?
Finance.nl is met alle vacatures en de top-bedrijven in Nederland, dé nummer 1 vacaturesite voor finance professionals. Voor controllers, accountants,  administrateurs en financieel managers. Vind uw droombaan op Finance.nl  en plaats uw CV in de CV-databank om door werkgevers gevonden te worden.
__________________________________________________________________________________

Dat gezegd hebbende, er is geen ‘ware zelf’, diep in jezelf geworteld, die je naar boven kunt halen via introspectie en die je de weg zal wijzen. Je ambities worden namelijk gevormd door jouw eigen acties en ervaringen. Je hermaakt jezelf terwijl je groeit en de wereld om je heen verandert. Je identiteit wordt niet gevonden; hij komt naar boven drijven.

3. De marktrealiteiten
Het laatste stukje van de puzzel bestaat uit de realiteiten van de wereld waarin we leven. Je vaardigheden, ervaringen, netwerk en andere zachte activa zullen je geen voordeel brengen als er geen markt is die bereid is je ervoor te betalen. De markt is geen abstract iets. Het bestaat uit mensen die beslissingen nemen die jou raken en wiens behoeften jij moet vervullen om te slagen. Je baas, collega’s, aandeelhouders, klanten en andere stakeholders. Hoe graag willen zij hebben wat jij te bieden hebt? En als ze het willen, hoe is de waarde die jij biedt beter dan die van de concurrentie?

Over ondernemers wordt vaak gezegd dat het dromers zijn. Dat is waar, maar goede ondernemers handelen ook naar wat vandaag beschikbaar en mogelijk is. Specifiek, besteden ondernemers veel tijd aan uit te vogelen waar klanten bereid zijn voor te betalen. Uiteindelijk hangt het succes van alle ondernemingen af van een klant die bereid is te tekenen of contant harde euro’s neer te tellen. Hetzelfde geldt voor de professional; zijn werkgevers en opdrachtgevers bereid om jouw tijd te kopen? Dar is de centrale vraag die je moet stellen.

Het observeren van de marktrealiteiten hoeft geen negatieve exercitie te zijn. Er zijn altijd industrieën en markten met momentum. Probeer jezelf in een positie te plaatsen waarin je op deze golven kunt meeliften. De golfbewegingen voor je laten werken in plaats van tegen je is een sleutelfactor in het behalen van professioneel succes.