Zwak klantonderzoek kost trustkantoor miljoenenboete
Trustkantoor TMF heeft een boete van ruim drie miljoen euro gekregen van toezichthouder De Nederlandsche Bank (DNB). Die bepaalde dat de cliëntenonderzoeken van TMF niet aan de wettelijke vereisten voldeden. Daardoor weet TMF niet goed genoeg waar de klanten hun geld vandaan haalden en of er bijvoorbeeld sprake is van witwassen.
DNB onderzocht acht cliëntendossiers van TMF. Daarvan deugden bij zeven de verplichte onderzoeken niet en dus is er geen duidelijkheid of de uitkomsten van de onderzoeken volledig of juist zijn. TMF verleende wel trustdiensten aan de partijen die het niet goed hadden onderzocht en dat is verboden.
Op het niet goed uitvoeren van cliëntenonderzoeken en toch diensten verlenen staat een standaardboete van 2,5 miljoen euro. Maar de toezichthouder verhoogde die naar ruim 3,1 miljoen euro omdat TMF al eerder de fout in ging met cliëntenonderzoeken. Daardoor wordt de overtreding nu als extra verwijtbaar bestempeld.
TMF heeft nog zes weken om bezwaar te maken tegen de boete. TMF meldt op de eigen website over “ongeëvenaarde kennis van lokale regels” te beschikken.
(ANP)
Meld je aan voor de nieuwsbrief
Meld je aan voor de nieuwsbrief
Ontvang waardevolle artikelen, checklists, interviews en whitepapers in je mailbox.
Vacatures
Markt Update
Personalia
Whitepapers
Vragen over adverteren?
Kan ik je van dienst zijn met een toelichting of advies? Bel of mail gerust. Ik neem graag de tijd voor je.
Daan Commandeur
Partner Manager