Zakendoen met China: hoe begin ik? 5 tips
Lees ook:
– 5 redenen om nu de stap naar China te zetten
– Zakendoen met China: Hoe ga ik om met de cultuur?
We gaan ervan uit dat u nadenkt over de toekomst, ambitieus bent en internationaal stappen wilt zetten. Dan is China natuurlijk uw doel omdat het de één na grootste economie ter wereld is. Die economie is welhaast de motor van de wereldwijde supply chain en jaarlijks studeren er duizenden academisch geschoolde Chinezen af. U bent daarom verzekerd van hoogopgeleide medewerkers die graag bij van oorsprong Westerse bedrijven werken. Kortom, alle reden om u te oriënteren op het verre Oosten.
Halsoverkop naar China toegaan om daar een business te starten, werkt echter niet. U komt in een compleet andere cultuur terecht waar u vertrouwen op moet bouwen. Maar wat werkt dan wel? Vijf tips over hoe u begint met zakendoen in China.
1. Begin uw oriëntatie bij RVO en PIB
Weet allereerst dat de Rijksdienst voor Onderneming Nederland heel veel informatie heeft om u op weg te helpen. U kunt op hun website zelfs e-learnings tot u nemen, bijvoorbeeld om de etiquette onder de knie te krijgen. Ook buitengewoon behulpzaam is het programma Partners for International Business (PIB). Daarmee realiseren Nederlandse bedrijven in een samenwerking hun internationale ambities. Ondernemen in China is namelijk niet altijd makkelijk. U kunt te maken krijgen met handelsbarrières, onvoldoende kennis bij lokale overheden en bedrijven of nadelige lokale wetgeving. Samenwerken met andere bedrijven uit de sector en de Nederlandse overheid zorgt ervoor dat u sterker staat. Wie meedoet aan PIB, kan kennisuitwisseling, matchmaking met bedrijven die u voor zijn gegaan en eventueel subsidie tegemoetzien. Buitengewoon dankbaar zijn de ervaringen van bedrijven zoals Philips, ASML en anderen die u precies kunnen vertellen wat de valkuilen zijn.
2. Formuleer een strategie
Naar China gaan vraagt om een strategie. Waarvoor wilt u naar China? Om er te produceren of om een deel van de anderhalf miljard consumenten te bereiken? En naar welke stad of regio kunt u vanuit dat uitgangspunt dan het beste gaan? Kortom, maak een businessplan waarin u alle vragen en antwoorden op papier zet. Als u na de eerste oriëntatie nog steeds positief bent, kan een volgende stap zijn het inzetten van een consultancypartij met diepgaande kennis over zakendoen in China. En wellicht zit er in uw supply chain of sector al een bedrijf dat succesvol in China opereert?
3. Lees het vijfjarenplan en verdiep je in de cultuur!
Ook is het verstandig al te kijken naar het vijfjarenplan van de Chinese regering en de lokale provincie/stad. Waar wil China de komende vijf jaar de nadruk op leggen? In dat plan staat bijvoorbeeld dat de Chinese economie minder afhankelijk moet worden van export. De binnenlandse markt wordt gestimuleerd en dat kan ook voor van oorsprong buitenlandse bedrijven goed zijn. Door de maatregelen, zoals het verlagen van de btw, krijgen burgers meer financiële armslag om de vraag aan te zwengelen. Maar dat is niet het enige: lees u gewoonweg in in de geschiedenis, de economie en de cultuur. We krijgen in Nederland vooral westers georiënteerd nieuws, dus we hebben vaak nog een inhaalslag te maken.
4. Neem deskundigheid in de arm
China ontwikkelt zich continu en is ook bezig om op zakelijk gebied zijn wet- en regelgeving verder op te bouwen. Het is ondoenlijk voor u om die regels bij te houden. Ook hier komt een consultant om de hoek kijken, omdat deze uw specifieke situatie kan relateren en duiden aan de voor u relevante wet- en regelgeving. Dat gaat van belastingwetgeving en boekhoudregels tot aan de bescherming van intellectueel eigendom. Het is daarom verstandig om een advocaat, belastingadviseur en/of accountant met kennis van en ervaring met China in de arm te nemen.
5. Linking pin in China is onontbeerlijk
Chinezen doen het liefst zaken met Chinezen. Omdat daar het vertrouwen het makkelijkste mee is op te bouwen. Een linking pin, een Chinese werknemer van uw bedrijf ter plaatse, is onontbeerlijk. U kunt niet zonder. Dat kunnen Chinezen zijn die zijn afgestudeerd in Nederland of er een goede band mee hebben. Probeer iemand te vinden die deze rol op zich kan nemen, vloeiend de taal spreekt en de cultuur aanvoelt. Iemand die u vertrouwt, maar ook op vertrouwen van uw Chinese counterpart kan rekenen.
Natuurlijk, er zijn veel meer stappen dan deze vijf om te beginnen met zakendoen in of met China. We kunnen hier niet alles noemen. Belangrijk is in ieder geval wel dat u kennis opdoet, ervaringen verneemt en een strategie bedenkt om daadwerkelijk stappen te zetten. Ga daarbij niet over één nacht ijs. Chinese zakenpartners verwachten van u dat u een lange adem hebt. Zakendoen in China is !
Jin Chen is partner transfer pricing en hoofd van de China Desk bij Crowe Foederer.