Waarom uw onderneming zakendoen met China niet links kunt laten liggen.

Door Jin Chen

Geopolitieke spanningen verhinderen niet dat Nederlandse bedrijven volop zakendoen met China. Vijf redenen om nu in te stappen en te investeren met uw onderneming in een markt van anderhalf miljard consumenten en volop slimme medewerkers?

1. U doet zaken met de een na grootste economie ter wereld
China is de op één na grootste economie ter wereld. Deze draait op de export van goederen. China is eveneens één van onze grootste handelspartners van Nederland. Nederlandse bedrijven importeerden in 2020 voor 44,6 miljard euro aan goederen uit China. Twee derde hiervan werd vrijwel onbewerkt naar andere landen geëxporteerd. Hiermee is Nederland voor China een belangrijke toegangspoort naar andere Europese markten. China is dan ook volop verweven met de wereldwijde supply chain. Na een dip als gevolg van de uitbraak van het coronavirus, herstelden de fabrikanten en netwerken in China zich en draaien ze weer op volle toeren.

2. Anderhalf miljard consumenten
Andersom geldt ook: wie zaken wil doen in China, kan een markt van anderhalf miljard consumenten aanboren. Die markten zijn overigens per regio zeer verschillend, maar toch. Anderhalf miljard is veel. Tel daarbij op dat de Chinese economie in de afgelopen jaren explosief is gegroeid. Die groei kwam door de coronacrisis stil te liggen, maar zet na een dip in het eerste kwartaal van 2020 weer als vanouds door, blijkt uit cijfers van het Chinese equivalent van het Centraal Bureau voor de Statistiek.

3. Consumenten krijgen meer financiële armslag
Ook het onlangs opgeleverde vijfjarenplan van de Chinese regering moet in dit licht worden genoemd. De Chinese economie moet minder afhankelijk worden van export. De binnenlandse markt wordt gestimuleerd en dat kan ook voor van oorsprong buitenlandse bedrijven goed zijn. Door de maatregelen, zoals het verlagen van de btw, krijgen burgers meer financiële armslag om de vraag aan te zwengelen. Wie in China zit met een lokale vestiging en eigen medewerkers, kan daar dus van profiteren. Let wel, regio’s in China verschillen erg van elkaar. Dit betekent dat de zakelijke mogelijkheden in China telkens anders zijn. Succesvol ondernemen hangt sterk af van de regio waarin u zakendoet.

4. Slimme, academisch geschoolde medewerkers staan klaar om bij u te komen werken
In Nederland heerst er een krapte op de arbeidsmarkt, terwijl er in China volop slimme, veelal academisch geschoolde medewerkers aanwezig zijn. Zij werken maar wat graag voor een oorsprong westerse bedrijven omdat deze betere arbeidsvoorwaarden bieden. Denk aan trainingen, maar ook aan de mogelijkheid om internationale ervaring op te doen. Iets waar ambitieuze Chinezen wel oren naar hebben.

5. Wilt u toekomstgericht zijn en hoger in de waardeketen komen?
U kunt ook leren van China. Zeker voor ondernemingen die toekomstgericht willen zijn. China is de nummer één in productie, handel, logistiek en kent een enorme markt. Gezien de enorme rol in de wereldeconomie, is verstandig om meer te weten te komen over zakendoen met China en de Chinese cultuur. China passeert naar verwachting in 2028 de VS als grootste economie. Het belang van China begrijpen bedrijven als Philips en ASML al tientallen jaren. Ze zijn en blijven in China en hebben daar veel baat bij. Van het bieden van handen in de productieketen, schuift het land steeds verder op in de waardeketen. Naar betere kwaliteitsproducten, maar ook design en ICT. China is onder meer leidend in kunstmatige intelligentie, 5G, data-analytics, geneesmiddelen, biotechnologie, de energietransitie en infrastructuur. Daarnaast leren we ook leren van de can do-mentaliteit. Geen grote, oeverloze discussies, maar pragmatisch aanpakken, fouten maken en ervan leren. En weer verder.

Waar liggen kansen?
Genoeg redenen al met al om zaken te doen met China. Daarbij is van belang dat u goed kijkt naar waar de kansen liggen. Is dat in een al sterk ontwikkelde Tier 1-stad of juist in de laag oftewel de Tiers eronder? Ik denk het laatste, ook omdat daar nog voldoende potentieel is om uw product of dienst mee te laten groeien met de groei van een stad of regio. Je koopt ook niet een woning in hartje Amsterdam waar de upside minder is dan daarbuiten. Erbuiten zit, om het zo te zeggen, de rek er nog in. Onder meer Hainan en de regio Chengdu bijvoorbeeld verdienen uw bijzondere aandacht.

Stap niet zomaar die kant op. Kans dat u dan het deksel op de neus krijgt omdat u geen tijd neemt om het onderlinge vertrouwen op te bouwen, is groot. Kortom, laat u adviseren. Neem Chinese medewerkers aan die het spel ter plaatse snappen. En laat in ieder geval China niet links liggen. Dat kunt u zich als toekomstgerichte onderneming niet veroorloven.

Jin Chen is partner transfer pricing en hoofd van de China Desk bij accountants en adviesorganisatie Crowe Foederer.

Ga naar deel 2 van deze reeks: Zakendoen met China: Hoe ga ik om met de cultuur?