Waakhond prikt groene claims bedrijven door

ACM gaat consument beschermen tegen valse claims duurzaamheid.

Bedrijven misleiden consumenten met onjuiste of onduidelijke claims over hoe duurzaam ze zijn. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) gaat helpen om de ‘groene praatjes’ te ontrafelen, schrijft het AD. “Consumenten worden beïnvloed door de claims die bedrijven doen.”

  • consumenten moeten bewuster worden van duurzaamheidsclaims
  • ACM waarschuwt voor greenwashing
  • bedrijven misleiden consument met duurzaamheidsclaims

“Duurzame bezorgkeuze: op de fiets bezorgd.” Terwijl het eigenlijk zou moeten zijn: “Duurzame bezorgkeuze: op de fiets bezorgd vanaf het afhaalpunt in uw gemeente.” Die ene aanvulling maakt nogal een verschil. En ja, consumenten zijn eerder bereid om een product te bestellen zónder die aanvulling, zo laat representatief onderzoek van de ACM zien, omdat ze denken dat die bezorging duurzaam is. De ACM ziet dat bedrijven consumenten misleiden met onjuiste of onvolledige claims en wil mensen daarvoor waarschuwen. [artikel gaat verder na volgende alinea]


Lees ook:


ACM wil bewustere consument

Maandag start de ACM de campagne ‘Groene praatjes’ om consumenten ervan bewust te maken dat niet alle duurzaamheidsclaims zijn wat ze lijken. “Met vage of onterechte claims doen bedrijven zich duurzamer voor dan ze echt zijn. Consumenten worden beïnvloed door de claims die bedrijven doen”, verklaart Edwin van Houten, directeur Consumenten van de ACM.

De ACM liet onderzoek doen onder ruim 1600 consumenten om beter zicht te krijgen op het effect van duurzaamheidsclaims.

(ANP)

Gerelateerde artikelen