Prijzen voor zonnepanelen lopen gestaag op

Handelaren hamsteren panelen waardoor er tekorten ontstaan.

De prijzen van zonnepanelen blijven de komende tijd stijgen vanwege dreigende tekorten. Handelaren leggen voorraden aan, waardoor de beschikbaarheid afnemen. Dat stelt Martin Schachinger in Solar Magazine. Schachinger is algemeen directeur van het handelsplatform pvXchange, gespecialiseerd in zonnepanelen.

Wat is er aan de hand met zonnepanelen?
Na aan het begin van het jaar vlak te zijn gebleven, zijn de pv-moduleprijzen voor het eerst in meer dan twee jaar weer gaan stijgen, vertelt Schachinger. De stijging treft alle technologieklassen, inclusief hoogrendementszonnepanelen. Analisten verwachten dat de wereldwijde vraag naar pv-modules zal stijgen, maar wel in een lager tempo.

Waardoor ontstaan de tekorten?
Er zijn volgens Schachinger nog maar weinig afgeprijsde zonnepanelen op de markt, omdat productieverlagingen een kunstmatig tekort veroorzaken. Hoogrendementszonnepanelen worden daardoor schaars en er is geen onmiddellijk aanbod in zicht.

Wat betekent dit voor duurzaamheidsplannen van bedrijven?
Schachinger verwacht dat de prijzen waarschijnlijk matig maar gestaag stijgen. Zonnepanelen voor grote projecten zijn minder gevoelig voor dit soort prijsfluctuaties. Ze maken onderdeel van aanbestedingsprocedures, waarvoor aparte distributieregels gelden.

Er was toch juist een overschot?
Er blijft inderdaad een overproductie van meer dan honderd procent, met een verwachte productiecapaciteit van 1.400 gigawattpiek. De wereldwijde vraag blijft volgens de verwachtingen hangen op maximaal 700 gigawatt.

Waarom dalen de prijzen dan niet?
Schachinger verwacht dat vooral kleinere fabrikanten uit de markt worden gedrukt door de overcapaciteit, die vooral in China optreedt. Dat is niet per definitie een nadeel, want daardoor stijgen de prijzen weer. Stijgende prijzen van zonnepanelen kunnen fabrikanten stimuleren om in kwaliteit te investeren.

Wat doet deze schaarste met duurzame plannen van bedrijven?
Dat de panelen betere worden. Zonnepanelen die in bulk aan Europa werden verkocht, waren vaak niet betrouwbaar genoeg, met name in de topcategorieën, tenzij kopers specifieke kwaliteitsovereenkomsten afsloten. Nu de prijzen stijgen kan het voor producenten aantrekkelijker zijn om te investeren in kwaliteit. Dan kunnen bedrijven uiteindelijk meer waar krijgen voor hun geld.

Gerelateerde artikelen