Post-corona vernieuwing
“Sinds het virus rondwaart, geef ik colleges online. Ik vergader online. Daarmee hadden we bij de VU vijf jaar geleden al moeten beginnen… Veel praktischer,” zegt hoogleraar Ard-Pieter de Man. Hij is aan de Vrije Universiteit gespecialiseerd in onder andere managementstudies. “Data-gedreven organiseren, hoe pakt dat uit in tijden van crisis? En daarna? Ja, online verder draaien straks. Waarom niet? Zelf woon ik in Rotterdam, werk ik in Amsterdam. Ik verlies dus dagelijks drie vervelende uren in de file. Nu even niet. Ik ben veel productiever. Ook op de lange termijn, als deze crisis allang is bezworen, zou dit grote productiviteitswinst kunnen betekenen. Een verandering in denken, in handelen, in strategie. Bovendien vergroot het ook nog eens je levensvreugde!”
Anders werken
Ná de crisis, nieuwe kansen. En ánders werken. Ook Sander Nieuwenhuizen – met zo'n dertig jaar HR-ervaring, onder andere bij grootheden als Shell en Deloitte – is ervan overtuigd dat we ook leren van de coronacrisis. “Vijf jaar geleden sprak iedereen over 'het nieuwe werken', maar wat kwam daar nou eigenlijk van terecht? Nu, 'dankzij' de coronacrisis, zijn we wél volop op die nieuwe manier gaan werken. Digitaal, gedwongen en in no-time. Tot de crisis hooguit één dagje in de week vanuit huis, nu fulltime. Twee weken geleden nog af en toe zo'n conference call, nu alles op Skype en Zoom… En kijk, het werkt! Die wens, dat streven van vijf jaar geleden, die nieuwe manier… Die is nu – weliswaar uit nood geboren – werkelijkheid geworden!”
“Medewerkers moeten geholpen worden, zodat niet iedereen opnieuw datzelfde wiel uitvindt. IT moet voor de nodige licenties zorgen. Bovendien is het zaak de vinger aan de pols te houden,” aldus Nieuwenhuizen. “Wat zijn de learnings? Loop je tegen barricades, hoe zijn die te slechten? Antwoorden kun je vinden door met hoogleraren, studenten, leveranciers te praten.”
NOW of ontslaan?
De tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging ten behoeve van behoud van Werkgelegenheid van de overheid, kortweg NOW, helpt werkgevers de continuïteit te garanderen. “Stel je zou een medewerker – juridisch gezien en de situatie van het bedrijf erbij betrekkend – op straat kunnen zetten. Maar je kiest er met die 90 procents-regeling van het pakket overheidssteun voor hem in dienst te houden. En de crisis duurt vier maanden,” schilder Nieuwenhuizen voor. “Dan kost je dat als werkgever maandelijks maar 10 procent van dat salaris. En daarna, pakweg in de zomer, als het bedrijf weer goed draait, betaal je hem zelf weer volledig. Goed voor het bedrijf, goed voor het moraal en de loyaliteit van de werknemers!”
Saillant detail: Nieuwenhuizen heeft zelf ervaring met die situatie. Hij is mede-eigenaar van twee restaurants in Amsterdam, waarvan het laatste na de recente opening vrijwel onmiddellijk weer moest sluiten. Vanwege de coronacrisis. “We hebben toen besloten een aantal medewerkers in dienst te houden, als een soort romp-organisatie. Ondanks dat er geen geld in kas was; de zaak draaide immers nog niet volop.