Phishingpogingen bij bedrijven bijna vertienvoudigd in een jaar
Het aantal pogingen tot phishing bij Nederlandse bedrijven is op weekbasis bijna vertienvoudigd in vergelijking met een jaar eerder. Dat zegt telecomaanbieder KPN op basis van eigen cijfers. Cybercriminelen proberen door phishing persoonlijke, financiële of inloggegevens te verkrijgen..
- Meer dan helft van MKB denkt dat ze niet interessant zijn voor cybercriminaliteit …
- … meeste al slachtoffer van cyberdreiging of -aanval geweest
- phishingpogingen bij Nederlandse bedrijven wekelijks bijna vertienvoudigd
- ruim 40% van ondernemers geeft toe niet of slecht voorbereid te zijn op cybercriminaliteit vanwege …
- … gebrek aan tijd, middelen of een fatalistische houding
Meer dan de helft van de midden- en kleinbedrijven denkt dat ze niet interessant genoeg zijn voor cybercriminaliteit, aldus KPN. Het grootste deel van de 350 ondervraagde bedrijven in de MKB Cybersecurity Monitor heeft wel al eens te maken gehad met een cyberdreiging of -aanval. [Artikel gaat verder na de volgende alinea]
Aanval kan niet voorkomen worden
Meer dan 40 procent van de ondernemers geeft toe niet of matig voorbereid te zijn op cybercriminaliteit. Dat ligt aan een gebrek aan tijd of middelen of omdat ze denken dat een aanval nu eenmaal niet voorkomen kan worden.
‘Ondernemer, neem dit serieus!’
“Mkb’ers moeten doen waar ze goed in zijn: ondernemen. Cybercriminaliteit neemt elke dag toe, gelukkig zijn er ook steeds meer middelen om dit tegen te gaan, eenvoudig en toegankelijk. Maar het begint ermee dat ondernemers dit serieus nemen”, zegt KPN-bestuurder voor de zakelijke markt Chantal Vergouw.