Open communicatie verbetert proces rond reorganisatie

Houd de do's en dont's goed in de gaten en ga in gesprek.

Reorganisatie gaan hand in hand met onzekerheid in de organisatie. Die is niet te smoren maar wel te verlichten. Meer nog dan allerhande beslissingen en maatregelen bepaalt communicatie hoe groot de onrust kan worden. Tijd en aandacht investeren in deze communicatie en werknemers begeleiden blijken in de praktijk essentieel. Rechtsbijstandsverzekeraar DAS legt uit wat de best practices zeggen.

Ooorzaken van onrust
Vaak ontstaan problemen door onduidelijke functiebeschrijvingen en twijfelachtige promoties vlak voor een reorganisatie. Het niet betrekken van werknemers bij resultaten en grote reorganisaties leiden zelfs vaak tot stakingen.

Een must
Een duidelijk sociaal plan is een minimale voorwaarde voor het goed latmust. Daarbij moet de Wet Melding Collectief Ontslag gevolgd worden, inclusief het afspiegelingsbeginsel.

Rechtvaardige ontslagen
Het afspiegelingsbeginsel zorgt voor een eerlijke verdeling van ontslagen over verschillende leeftijds- en functiegroepen. Als een bedrijf een werknemer graag wil behouden terwijl dat volgens de afspiegelingsregel niet kan, is het een overweging om te reorganiseren binnen andere functiegroepen. Het is ook een optie om met werknemers te overleggen en een vaststellingsovereenkomst te sluiten.

Tegemoetkoming
Naast een financiële tegemoetkoming voor ontslagen medewerkers kan een bedrijf ook perspectief op een andere baan bieden.

Openheid
Het sleutelwoord is openheid: openheid in gesprekken, eerlijk handelen en tijdig ingrijpen. Reorganisatie is een emotioneel en kostbaar proces, maar transparantie en samenwerking kunnen de impact verminderen en een solide basis leggen voor de toekomst.

Gerelateerde artikelen