Next level ERP

Hari Sankar, VP Product Management EPM Apps Cloud bij Oracle
"Plannen met een stabiele set van aannames is niet langer mogelijk." Hari Sankar, VP Oracle.

De ontwikkeling van ERPs neemt zo’n vlucht dat elke werknemer erdoor meer tijd kan besteden aan het creëren van meerwaarde voor de onderneming. Dat is de essentie van de nieuwe stappen van Oracle, uitgelegd door Hari Sankar, VP Product Management EPM Apps Cloud bij Oracle, in een online interview met FM.

“Waar voorheen vooral de finance afdeling en bovenlaag gebruikt maakten van ERPs is dat in hoe langer hoe meer bedrijven nu vrijwel de hele workforce,” zei Sankar. Van een paar honderd gebruikers naar vele duizenden, in de cloud, die allemaal getraind moeten worden. “Dan helpen algemene trainingen niet meer: je wil direct on the job uitgelegd krijgen hoe iets moet.” Daarom heeft Oracle nu in-context hulp, bijvoorbeeld video’s van 10 minuten die je direct laten zien hoe iets moet, “in plaats van een grote klassikale training waar je nog een maand op moet wachten.” Daarnaast is het nu mogelijk om sectorspecifieke tutorials te krijgen.

AI to the rescue

De tijd die vrijkomt kan nu worden besteed aan analyse, nadenken en plannen. Vooral dat laatste is dit jaar zo mogelijk nog sneller verandert dan het tempo dat we al van de digitalisering gewend zijn. “De coronacrisis heeft een enorme focus gezet op financiële planning,” weet Sankar. “Plannen met een stabiele set van aannames is niet langer mogelijk.” Was bijvoorbeeld het plan om volgende maand een nieuwe winkel te openen in Amsterdam, dan zal dat met de nieuwe coronapiek plots anders moeten. “Erger, verschillende locaties hebben nu verschillende situaties.” Het draait daarom nu om scenario gebaseerde planning. Om bedrijven daarbij te helpen, had Oracle al gratis applicaties beschikbaar gesteld om dit op jaarbasis te doen. “Dat is breed opgepakt, we hebben er ook ondersteuning voor uitgebracht.” Zo kan men tientallen scenario’s vlot doorrekenen, bijvoorbeeld om tot een bepaald omzet- of winstdoel te komen.

Machine learning speelt daarbij een belangrijke rol. “Dat moet gebruikt worden om zakelijke beslissingen te verbeteren, bijvoorbeeld door patronen te herkennen die aan het menselijk oog ontspringen.” Een mooi voorbeeld van Sankar: met machine learning werd ontdekt dat verwachtingen vanuit vestigingen in de VS telkens te optimistisch waren en in de EU te voorzichtig. Om tot een echt relevante verwachting, kan dan op basis van de afgelopen jaren worden berekend dat cijfers vanuit de VS bijvoorbeeld 10 procent omlaag en vanuit de EU 8 procent omhoog moeten worden geïnterpreteerd.

Maar ook op lager niveau is machine learning waardevol. “Denk aan compliance, het correct taggen van XPRL documenten bijvoorbeeld.” Daarvoor gebruikt Oracle natuurlijke taalanalyse, zodat de specialisten alleen nog hoeven in te spreken. Daarbij gaat het om slechts een paar personen in de onderneming, maar het scheelt ze veel tijd, die deze doorgaans dure krachten veel beter kunnen gebruiken.

Integratie met Sprinklr en Zoom

Deze nieuwe ontwikkelingen zijn slechts enkele van de innovaties die Oracle gisteravond live heeft aangekondigd. Zo zijn nu twee belangrijke integraties beschikbaar:

De ene is Oracle Cloud CX met Sprinklr, is een Customer Experience Management (CXM) platform dat organisaties helpt klanten gepersonaliseerde ervaringen te bieden. De nieuwe integratie helpt marketeers om op elk moment van het klanttraject publiek te bereiken via sociale media en andere kanalen en helpt customer service professionals om serviceverzoeken efficiënter op te lossen.

De andere is Oracle Fusion Cloud Customer Experience met Zoom, zodat sales-, marketing- en customer service-teams nu video naadloos kan integreren in bestaande processen en workflows, om elke klantinteractie beter te laten verlopen.

Updates

Naast de integraties, rolt Oracle verschillende vier belangrijke updates uit:

  1. Updates voor Oracle Unity helpen marketeers om B2B en B2C-ervaringen te optimaliseren, klantinteracties te voorspellen en te personaliseren, en de compliance en time-to-value te verbeteren.
  2. Updates voor Oracle Fusion Cloud Supply Chain & Manufacturing (SCM) helpen klanten om de samenwerking tussen supply chain-netwerken te optimaliseren, proactief supply chain-assets te beheren en lange termijn supply chain-planning te implementeren.
  3. Updates voor Oracle Fusion Cloud Enterprise Resource Planning (ERP) en Oracle Fusion Cloud Enterprise Performance Management (EPM) omvatten onder meer bedrijfscontinuïteits- en beveiligingsfuncties op afstand, digitale assistenten voor onkostenrapportage en sectorspecifieke functies om financieel personeel te helpen veerkracht op te bouwen en zich weer te concentreren op groei.
  4. Updates voor Oracle Cloud Human Capital Management (HCM) bieden enerzijds gepersonaliseerde dossiers en groeikansen voor de werknemers en anderzijds nog nauwkeurigere gegevens voor HR-medewerkers.
.ad-style * { font-size: 18px; line-height: 30px; color: #555; }

Groei van financieel vakman naar strategisch partner

Wil jij als financieel vakman doorgroeien naar strategisch partner? Volg de vijfdaagse Masterclass De Nieuwe CFO; Strategisch Financieel Management. Ontvang inzicht in strategisch financieel management en ontdek wat er op de agenda staat van de nieuwe CFO.

Bekijk het programma en data

(bron: FM)

Gerelateerde artikelen