Nepnieuws verspreiden? Op het dark web kost dit slechts 7 dollar

Op het dark web zijn toolkits en online diensten in opkomst met als doel om bedrijven financiële en imagoschade te berokkenen.

Dit blijkt uit onderzoek van Digital Shadows, expert op het gebied van digital risk management. 

Tot dusver werd de opkomst van nepnieuws altijd toegeschreven aan het politieke domein; de verspreiders zouden uit ideologische overwegingen handelen. Deze nepnieuws-tools worden nu echter al vanaf zeven dollar op het dark web aangeboden, waardoor nepnieuws steeds vaker wordt verspreid voor commerciële doeleinden.
 
Beïnvloeding cryptovalutakoers
Digital Shadows wijst bijvoorbeeld op de opkomst van ‘pump and dump’-diensten op het dark web. Hierbij worden geleidelijk grote partijen altcoins (cryptovaluta’s, anders dan bitcoin) aangekocht om een koersstijging te realiseren. Via social media wordt er grote belangstelling voor deze virtuele valuta gewekt. De altcoins worden met een speciale tool via verschillende accounts verhandeld om de koers verder op te jagen. Vervolgens worden ze verkocht aan nietsvermoedende handelaren op valutabeurzen die van de koersstijging willen profiteren.
 
Computerleger
Daarnaast identificeerde Digital Shadows meer dan tien diensten die gebruikers de mogelijkheid bieden om software te downloaden voor het aansturen van social media-bots. Je krijgt al een proefversie voor slechts zeven dollar. Sommige tools kunnen content promoten op honderdduizenden internetplatforms tegelijk, waaronder forums, blogs en bulletins. Hiervoor wordt een botnet gebruikt. Dit is een leger van computers, beheerd door cybercriminelen. Zij configureren de bots om berichten achter te laten op specifieke websites over uiteenlopende onderwerpen. Het is moeilijk om dit tegen te gaan nu cybercriminelen captcha-methoden kunnen omzeilen. Captcha’s werden oorspronkelijk ontwikkeld om te voorkomen dat bots en geautomatiseerde scripts naar willekeur advertenties op internetplatforms plaatsten.
 
Nieuwsmedia en retailers zijn doelwit
Mediabedrijven vormen een specifiek doelwit voor nepnieuwsaanbieders. Digital Shadows analyseerde de 40 belangrijkste wereldwijde nieuwssites en controleerde meer dan 85.000 mogelijke variaties op hun internetdomein. Daarbij ontdekte ze 2.858 live nagebootste websites. Door een of meer letters van een domeinnaam te wijzigen en het gebruik van kloondiensten, is het mogelijk om een nepversie van een echte nieuwsorganisatie te creëren die moeilijk van het origineel te onderscheiden is. 

Ook retailers vormen een doelwit. Zo bestaat er een managed service die rankings, recensies, stemmen en verkooppromoties bij Amazon aanbiedt. De prijzen variëren van 5 dollar voor een niet-geverifieerde recensie tot 10 dollar voor een geverifieerde recensie en zelfs 500 dollar voor een maandabonnement. Dit kan enorme financiële gevolgen hebben en imagoschade opleveren.
 
Rick Holland, Vice President Strategy bij Digital Shadows: “Door de eenvoudige toegang tot dit soort tools ligt de instapgrens lager dan ooit. Als gevolg hiervan wordt nepnieuws niet alleen voor politieke doeleinden ingezet, maar ook om geld te verdienen over de rug van bedrijven en consumenten. Uiteraard maken geruchten, desinformatie en nepnieuws sinds mensenheugenis deel uit van onze samenleving. Maar wat er in de digitale wereld is veranderd, is de snelheid waarmee deze technieken zich wereldwijd verspreiden. De online tools en diensten die nodig zijn om dit soort campagnes gemakkelijk uit te voeren, liggen voor het oprapen op het dark web.”

Gerelateerde artikelen