Moderne dienstverlening kan niet zonder slimme apparaten

Een koelkast in een hotel is tegenwoordig vaak meer dan een omhulsel om drankjes en snacks koud te houden. Vandaag de dag is een koelkast ook een smart device, dat aan de receptie doorgeeft of er alweer iets moet worden bijgevuld. En daar stopt het niet. Dienstverlening van bedrijven is steeds vaker rondom een IT- apparaat gecentreerd.

Nieuwe technologie is de standaard. De moderne consument verwacht en eist in sommige gevallen zelfs innovatie. Bedrijven moeten wel volgen, willen ze klanten blijven aantrekken en behouden.

In de jaren ’80 bijvoorbeeld, was de consument genoodzaakt om voor het winkelen, eerst geld te halen bij de bank. Dat betekende vaak aansluiten in een lange rij. Een decennium later deden de pinautomaten hun intrede. Het geeft aan dat bedrijven al sinds jaar en dag tot innovatie worden gedwongen. Tegenwoordig kan de consument niet meer zonder internetbankieren en is mobiel bankieren sterk in opkomst.

Sneltreinvaart
Het verschil met vandaag is dat innovatie en dienstverlening aan de eindklant meer en meer rondom dure, zogenoemde smart devices draait. En daar komt bij dat ontwikkelingen op technologisch gebied elkaar snel opvolgen. Wat als aangeschafte apparaten na een tijd verouderd zijn en het concurrerende bedrijf wel verder gaat? De klant kan zomaar overlopen.

Om bij het voorbeeld van hotels te blijven, de 3D-trend voor televisies, volgde maar wat snel op de connected trend. Als er op elke kamer een glimmende, connected televisie staat, moeten deze alweer vervangen worden door televisies die 3D bieden.

Prijskaartje
Bedrijven moeten in ieder geval flink investeren in smart devices, niet om de interne organisatie naar een hoger plan te trekken, maar voor de core business. Deze apparaten, waar een flink prijskaartje aan hangt, en die snel kunnen verouderen, zijn bovendien niet op stel en sprong terugverdiend. En toch moet er, om mee te gaan in deze ontwikkeling, een berg geld gespendeerd worden.

Er moet relatief veel geld worden uitgegeven in een korte tijd, om later veel geld binnen te krijgen. Dat levert een scheve verhouding op van inkomsten en uitgaven. Leasen is de oplossing. Immers, de uitgaven worden beperkt doordat er maandelijks bedragen worden betaald en het gevaar van verouderde technologie wordt afgewend omdat het apparaat niet voor de volledige life cycle geleased wordt.

We zijn al gewend aan het leasen van een auto. Het wordt hoog tijd dat bedrijven van de gedachten afstappen alle smart devices in eigen beheer te moeten hebben. Leasen is het voorland voor connected bedrijven.

Yann Toutant is General Manager bij Econocom Nederland

Gerelateerde artikelen