Megaroof bij EasyJet
Vliegmaatschappij EasyJet is getroffen door een grote dataroof. Kwaadwillenden hebben toegang gekregen tot de gegevens van 9 miljoen klanten. Het gaat onder meer om hun mailadressen en reisplannen. Bij 2208 klanten maakten de daders ook creditcardgegevens buit, aldus EasyJet vandaag. Paspoortgegevens zouden niet zijn buitgemaakt.
Het is niet bekend door wie de roof is uitgevoerd, maar EasyJet spreekt van “een aanval van een zeer geavanceerde bron”. Volgens de vliegmaatschappij zijn er geen aanwijzingen dat persoonlijke informatie is misbruikt. Informatie over reisplannen kan wel worden gebruikt voor phishing, waarbij mensen schadelijke maar echt ogende links toegestuurd krijgen.
EasyJet zegt dat het al contact heeft opgenomen met de mensen van wie de creditcarddata waren buitgemaakt, en dat het in de komende dagen de anderen informeert. “Als we geen contact met je opnemen, is er geen toegang geweest tot je informatie”, laat EasyJet weten. Het bedrijf zegt het cybersecuritycentrum van de Britse overheid en de Britse privacywaakhond op de hoogte te hebben gebracht.
- Lees ook: Laat je hacken of betaal hoge boetes
(bron: ANP)
Meld je aan voor de nieuwsbrief
Meld je aan voor de nieuwsbrief
Ontvang waardevolle artikelen, checklists, interviews en whitepapers in je mailbox.
Vacatures
Markt Update
Personalia
Whitepapers
Vragen over adverteren?
Kan ik je van dienst zijn met een toelichting of advies? Bel of mail gerust. Ik neem graag de tijd voor je.
Daan Commandeur
Partner Manager