Meerderheid Nederlanders vertrouwt overheid niet met persoonlijke gegevens
Nederlanders hebben weinig vertrouwen in hun overheid als het op de bescherming van hun persoonlijke gegevens aankomt.
Maar liefst 69% van de bevolking verwacht dat zijn persoonlijke gegevens komend jaar op enig moment door onbevoegden worden ingezien. Dat blijkt uit cijfers van de Unisys Security Insights survey.
De respondenten van het onderzoek lieten een vergelijkbaar gebrek aan vertrouwen zien in beveiliging van data door telecombedrijven: 68% van de ondervraagden verwacht het komende jaar een datalek bij hun telecomprovider.
Vliegtuigmaatschappijen en transportorganisaties worden als veiliger beoordeeld. Hier verwacht slechts 41% van de ondervraagden een datalek.
Het onderzoek ondervroeg consumenten in twaalf landen naar hun inschatting van de mogelijkheid dat hun persoonlijke gegevens – in handen van zeven typen organisaties, waaronder vliegtuigmaatschappijen, transportorganisaties, financiële instellingen, overheidsinstellingen, de gezondheidszorg, de retail en de telecom – komend jaar worden ingezien door onbevoegden.
Jim Vlaming, account executive public safety and justice bij Unisys Nederland NV: “Het Nederlandse publiek heeft weinig vertrouwen in overheidsinstellingen en telecomorganisaties als het over de beveiliging van hun persoonlijke gegevens gaat. Deze bevindingen dienen als een herinnering voor bedrijven en instellingen om hun veiligheidsmaatregelen te reviewen en geavanceerde veiligheidsmaatregelen te implementeren, om consument te beschermen tegen cyberaanvallen en het klantvertrouwen te vergroten.”
Unisys ondervroeg de Nederlandse bevolking ook of gebruikersnaam en wachtwoord geschikt zijn voor de beveiliging van online diensten, met inbegrip van overheidsdiensten, online bankieren, e-mail en sociale media. Hoewel mensen weinig vertrouwen hebben in het vermogen van overheidsinstellingen om hun persoonlijke gegevens tegen hackers te beschermen, vindt een verrassende 71% dat authenticatie met een gebruikersnaam en wachtwoord voldoende veilig is voor de toegang tot online overheidsdiensten als DigiD.
Consumentendiensten als sociale media en e-mail scoorden echter het laagst bij de vraag of de combinatie van gebruikersnaam en wachtwoord voldoende is om dit soort online accounts te beschermen. Slechts 23% was van mening dat dit voldoende beveiliging bood voor e-mail, tegen 34% voor sociale media.
Vlaming vervolgt: “Nieuwe biometrische authenticatiemethoden – zoals het scannen van vingerafdrukken of technieken die gedragingen detecteren, zoals spraakpatronen, handtekeningen en toetsaanslagen – zijn niet alleen veiliger dan authenticatie met gebruikersnaam en wachtwoord, maar bovendien een stuk gebruiksvriendelijker op het gebied van snelheid, eenvoud en de algehele gebruikservaring. Online dienstverleners die een soepele klantervaring bieden en echte waarde aan klanten leveren, zullen al snel de voordelen merken in een wereld waarin de online en mobiele klantervaring steeds belangrijker worden voor de loyaliteit.”