Marleen van Oort, KPMG BAS: ‘We geven ruimte voor ondernemerschap’
Hoeveel financials hebben jullie nodig dit jaar?
‘We zijn ambitieus. We zoeken ongeveer 30 junior adviseurs – rechtstreeks van de universiteit, 40 adviseurs – 3 tot 5 jaar ervaring, 20 managers – 6 tot 8 jaar ervaring en 10 senior managers die minimaal 9 jaar werkervaring hebben. Zij komen in een organisatie terecht die financieel en bedrijfskundig advies geeft aan het management van bedrijven. Dat in diverse sectoren van de samenleving: van de publieke en de financiële sector tot aan de industrie, telecommunicatie, ict en retail.’
Wat voor een soort onderwerpen komen voorbij?
‘In het kort gezegd: finance, risk en operations. Daaronder vallen onderwerpen zoals de inrichting van de financiële functie, het versneld afsluiten van de boeken, budgettering en forecasting. Maar ook Basel II, operational risk management, SoX, internal audit, performance management, business planning, organisatie en proces herontwerp en Post Merger Integration komen voorbij. Rode draad is dat er in ieder geval een financiële insteek in zit.’
Is het moeilijk om nieuwe medewerkers te krijgen?
‘Jazeker, het is vooral moeilijk in finance en risk. Er loopt een beperkt aantal financiële mensen rond terwijl de vraag groot is. We starten gerichte acties om die groep te bereiken. We zetten daarbij vooral in op het eigen netwerk van medewerkers die al bij KPMG werken. Dat blijkt de meest succesvolle manier om nieuwe mensen aan je te binden.’
Wat is typisch KPMG?
‘Bij ons komen mensen die al controller zijn geweest, maar nu graag de advieskant op willen. Zij zijn inhoudelijk erg sterk en hebben de achtergrond en ervaring om andere bedrijven met hun kennis bij te staan. Zij zien het als een uitdaging, als een nieuwe impuls om die kennis over te brengen. Bij KPMG krijgen ze ruimte voor ondernemerschap en om hun kennis te verbreden. We kennen, anders dan bij andere organisaties, minder een vast omlijnd carrièrepad. Bijvoorbeeld: een collega wilde graag meer gebruik maken van zijn capaciteiten op het gebied van het publiceren van zijn kennis. Dat kan ook. Zie je een mogelijkheid die niet bij ons misstaat, heb je er een goed verhaal bij en een businesscase, dan laten we je het al snel opstarten. Daar is bij ons de ruimte voor.’
Hoe zien jullie arbeidsvoorwaarden eruit?
‘Die worden jaarlijks gebenchmarkt en zijn vergelijkbaar met andere consultancyorganisaties. Een mobieltje, een auto van de zaak, een laptop, een levensloopregeling en een korting op de ziektekostenverzekering horen tot het pakket. Naast een marktconform salaris natuurlijk. Een minpunt van onze organisatie? We zijn een adviserende instelling. We vragen ons continu af wie, wat, waar en waarom; kortom er is veel dynamiek. Daarom verandert er veel in ons bedrijf. Als je niet van verandering houdt, vind je het hier niet zo prettig. Daarnaast: in het advieswerk weet je nooit wat morgen brengt. Mensen die bij ons werken vinden die vrijheid geweldig. We geven ruimte aan authenticiteit van mensen die ambitieus zijn.’
De kern…
Fte’s in Business Advisory Services: 250
Aantal vacatures per jaar: 100
Omzet: boekjaar 665 miljoen euro (heel KPMG)
Ziekteverzuim: 2,5 procent
Budget opleiding & training: vanaf 5000 euro per jaar
Recruiter KPMG BAS: Marleen van Oort, vanoort.marleen@kpmg.nl , telefoonnummer 020 – 6567826
Missie: ‘Wij willen toonaangevend zijn in de markten waarin wij actief zijn en worden erkend als marktleider in de professionele dienstverlening op het gebied van Audit, Tax en Advisory. Wij streven naar de beste reputatie in onze branche.’
Kernwaarden: ‘Dat zijn er zeven. We handelen integer, geven het voorbeeld, werken samen, respecteren het individu, we onderzoek feiten en verschaffen inzicht, zijn open en eerlijk in communicatie en we zijn betrokken bij de maatschappij.’