Keuze leaserijders sterk gedreven door aanscherping bijtellingsregels
Dat en meer blijkt uit de kwartaalcijfers van LeasePlan Nederland. Zakelijke automobilisten kiezen hoofdzakelijk nog modellen die zij dit jaar al kunnen rijden of waarmee zij ook in 2014 gegarandeerd profiteren van een laag bijtellingspercentage.
Net als in voorgaande kwartalen domineert het bijtellingsregime de autoleasemarkt, maar nu in een omgekeerde trend. Het aandeel bestelde plug-in hybrides laat door de aangescherpte bijtellingsregels een duidelijke daling zien. Omdat de 0%-bijtellingscategorie per 1 januari 2014 volledig verdwijnt en de favoriete Mitsubishi Outlander zo goed als zeker niet meer geleverd kan worden dit jaar, is het aandeel bestellingen van plug-in hybrides gehalveerd.
Ondernemers lijken minder beïnvloed te worden door de aanscherpingen in het fiscale beleid. Binnen het Midden- en Kleinbedrijf wordt de Outlander, ondanks de 7% bijtelling die per 1 januari 2014 geldt, wel nog steeds besteld.
Wijzigingen fiscale bijtelling sturen aanvragen leaseauto’s
LeasePlan verwacht dat de invloed van de aangescherpte bijtellingsregels in de tweede helft van dit jaar blijft aanhouden. “Begin 2012 zagen wij in aanloop naar de wijzigingen in het fiscale beleid een sterke stijging van het aantal aanvragen van auto’s met een gunstige bijtelling. Dat zal dit najaar niet anders worden”, aldus Patrick Vierveijzer, Directeur Commercie van LeasePlan. “Gedreven door het economische klimaat kiest een grote groep zakelijke rijders voor de portemonnee. En dus bij voorkeur voor zo laag mogelijke maandlasten.”
Deze trend was in het eerste kwartaal sterk zichtbaar in de populariteit van de Outlander. De afgelopen maanden zijn de Volkswagen Golf en de Volvo V40 sterk in opkomst. Ook de Ford Focus blijft, net als de Renault Mégane Estate, onverminderd populair in de 14%-categorie. De modellen van Volvo, Ford en Renault zijn vooral geliefd vanwege hun station-uitvoering. Binnen het Midden- en Kleinbedrijf is er een sterke voorkeur voor de premium merken, waaronder Volvo, BMW en Audi.
Invloed op gemiddelde CO2-uitstoot
Door de daling van het percentage plug-in hybrides laat de gemiddelde CO2-uitstoot per gereden kilometer met benzineauto’s een lichte stijging zien. Dankzij het hoge aantal 14%-uitvoeringen dat op diesel rijdt, daalde in deze categorie de gemiddelde CO2-uitstoot verder, tot nog slechts 98 gram per gereden kilometer.
Bron: LeasePlan Nederland