Japanse containerreus: ‘Maritieme route tussen Europa en Azie nog maandenlang verstoord’

Optimisme exporteurs verbleekt door oorlog, corona en inflatie
Maandenlange verstoring maritiem transport Azie en Europa

De grote Japanse containervervoerder Mitsui OSK Lines (MOL) vreest dat de spanningen rond de Rode Zee het verkeer door de belangrijke handelsroute tot een jaar lang kunnen verstoren. “Het is een historische gebeurtenis”, zei topman Takeshi Hashimoto in een interview. “De situatie zal in ieder geval de komende twee tot drie maanden aanhouden. En in het ergste geval zes maanden of een jaar.” Dat meldt het ANP.

Sinds november

Houthi-rebellen voeren sinds half november aanvallen uit op schepen op de Rode Zee. De Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk reageerden vorige maand door aanvallen uit te voeren op doelen van de Houthi’s in Jemen.

Lees ook:

Het Japanse MOL, met een vloot van ongeveer achthonderd schepen, zei vorige maand dat het om veiligheidsredenen de doorvoer via de Rode Zee heeft stopgezet. Meerdere containerrederijen mijden de Rode Zee om diezelfde reden. Honderden schepen varen daarom om via Kaap de Goede Hoop in Zuid-Afrika.

Geen recordprijzen

Gebaseerd op gegevens voor alle handelsroutes, kostte het verschepen van een 40-voet container in maart 2022 ongeveer 8.200 Amerikaanse dollars. Dit is meer dan zes keer zoveel als slechts twee jaar eerder blijkt uit statistieken. Uit diezelfde cijfers blijkt dat de prijs het hoogtepunt bereikte in september 2021, toen het verzenden van een 40-voet container ongeveer 10.400 Amerikaanse dollars kostte. De containertransportkosten zijn sterk beïnvloed door de COVID-19-pandemie en andere factoren, waardoor de tarieven aanzienlijk zijn gestegen.[/kader]

 

Gerelateerde artikelen