Onrust bij Duitse bedrijven en op internationale handelsroutes

Gevolgen van onrust in Duitsland en internationale handelsroutes

De kans is groot dat het bedrijfsleven in Duitsland komende dagen getroffen wordt door stakingen en disrupties. Verschillende media melden dat vakbond voor treinbestuurders vanaf woensdagmiddag tot vrijdag avond gaan staken, te beginnen bij treinvervoerder DB Cargo. Het spoorvervoer bij onze oosterburen komt in deze periode grotendeels tot stilstand, waardoor de wegen extra verkeersdruk gaan ervaren. De zakenwebsite Handelsblatt meldt dat het goederenvervoer per spoor enorme beperkingen voor industrie en de economie te verwerken krijgt. Intussen moet de rechter vandaag oordelen over de rechtmatigheid van beide stakingen.

Boerenprotesten op wegen

Naast de stakingen op het Duitse spoortnet, komt ook de agrarische sector de komende dagen in actie. De koepel van boeren heeft namelijk opgeroepen tot ’tractordemonstraties’ in heel Duitsland, waardoor congestie en verkeersstoornissen kunnen optreden. Boeren willen onder andere demonstreren tegen de verlaging van de subsidies in de landbouwdiesel. Eerder kwam de coalitie van sociaal-democraten, groenen en liberalen (‘stoplicht’-coalitie) de boeren al tegemoet met afzwakking van besparingsmaatregelen. Maar volgens de sector zijn deze niet genoeg.

Duitsland is een leverancier van levensmiddelen voor Nederland waar het gaat om land- en tuinbouwproducten. Dat blijkt uit cijfers van het Duitsland Instituut. Deze cijfers onderstrepen het belang van de Duitse agrarische sector voor de Nederlandse economie. Het is daarom van vitaal belang om de ontwikkelingen in de Duitse agrarische sector nauwlettend in de gaten te houden.

“De problemen bij onze oosterburen komen bovenop de problemen op de belangrijkste handelsroutes naar Nederland en de rest van de EU”

De huidige en komende stakingen in Duitsland kunnen leiden tot vertragingen in de levering van goederen en diensten. Dit kan op zijn beurt leiden tot productievertragingen en financiële verliezen voor Nederlandse bedrijven die afhankelijk zijn van Duitse leveranciers. Bovendien kunnen de stakingen leiden tot hogere kosten als bedrijven gedwongen worden om alternatieve leveranciers of routes te zoeken.

Maatregelen mogelijk

Financieel management kan de mogelijke financiële impact van de stakingen inschatten om vervolgens passende maatregelen te nemen. Dit kan onder meer door te zoeken naar alternatieve leveranciers, het aanpassen van productieschema’s en het opstellen van noodplannen. Daarnaast kunnen voorraden worden aangelegd of aangesproken. Verwacht wordt dat met name het internationaal opererende deel van de logistieke sector in ons land geraakt gaat worden.[Artikel gaat verder na deze alinea]

Als toonaangevende bron voor financieel nieuws, financiële strategieën en inzichten in finance, helpt FM.nl financieel directeuren, hoger financieel management en CFO’s om voorop te blijven lopen. Schrijf u daarom nu in voor de FM-nieuwsbrief met al het relevante nieuws en unieke en inspirerende (netwerk)evenementen en volg ons op Linkedin.

Controllers kunnen de financiële gevolgen van de stakingen in de gaten houden middels datasystemen. Zij kunnen ervoor zorgen dat eventuele kostenverhogende stakingen en disrupties als gevolg van stakingen of inkomstendervingen (nauwkeuriger) worden vastgelegd en tijdig worden gerapporteerd. Dit kan helpen bij het nemen van geïnformeerde beslissingen en het minimaliseren van de financiële impact.

Duitse stakingen

Het aantal stakingen in Duitsland, een van de belangrijkste handelspartners van Nederland, is de afgelopen tijd toegenomen. Deze stakingen kunnen aanzienlijke gevolgen hebben voor het Nederlandse bedrijfsleven. In dit artikel bespreken we de mogelijke impact en de maatregelen die financieel management en controllers kunnen nemen om de gevolgen te beperken. In 2021 waren er meer stakingen dan in 2020. Hoewel er minder werknemers bij betrokken waren, gingen er toch aanzienlijke arbeidsdagen verloren door stakingen. De meeste arbeidsdagen gingen verloren in de industrie.

Overzeese toevoer ook gehinderd

De problemen bij onze oosterburen komen bovenop de problemen op de belangrijkste handelsroutes naar Nederland en de rest van de EU. Enerzijds hebben aanvallen van Houthi-rebellen op vrachtschepen in de Rode Zee gezorgd voor disrupties in de aanvoer van goederen en grondstoffen naar en van de EU. Daarnaast kampt het Panamakanaal met een tekort aan water voor veel en grote schepen. Experts spreken op de Amerikaanse website Marketwatch dan ook van een “mogelijke perfecte storm voor verstoringen in de wereldwijde scheepvaart”. Met name de Amerikaanse havens aan de Amerikaanse oostkust kunnen hiervan hinder ondervinden.