Jan Slootweg, CFO Athlon holding: Niets controversieels aan MVO
Geboortejaar: 1957
Opleiding: Na het behalen van zijn atheneum volgde Jan Slootweg de opleiding tot registeraccountant van het NIVRA.
Loopbaan: Begon zijn carrière bij Deloitte en Touche. Bekleedde daar verschillende functies, waaronder die van senior audit manager. In mei 1992 trad hij in dienst van Athlon Holding. In eerste instantie als groepscontroller en in maart 2001 werd hij lid van de Raad van Bestuur.
Omzet: 785 miljoen euro (in 2005)
Aantal medewerkers: 1.726
Profiel
Onder de naam Athlon Car Lease biedt Athlon in zes Europese landen autoleasing aan, primair voor de zakelijke markt. De autoleaseactiviteiten richten zich op full service operationele lease en wagenparkbeheer. De autoleaseportefeuille omvat ruim 135.000 contracten (eind 2005). Met autoverhuur richt Athlon zich alleen op de zakelijke cliënten van de leasemaatschappijen. Zowel in 2004 als in 2005 bezette Athlon de tweede positie in de leasemarkt in de Benelux.
Slootweg is in zijn functie als CFO verantwoordelijk voor automatisering, treasury, reporting, tax en het risk management proces. En samen met CEO is hij verantwoordelijk voor investor relations (aandeelhouders en overige financiers). Verder wordt hij betrokken bij acquisities en desinvesteringen (onderhandelingen, due diligence).
Maatschappelijk verantwoord ondernemen
MVO is niets nieuws en niets controversieels aldus Jan Slootweg. Het zegt alleen dat je op een behoorlijke en verantwoorde manier zaken wil doen. Uiteraard moet dit kunnen leiden voldoende resultaat. Dit is immers nodig voor de continuïteit van de onderneming; ook van duurzame activiteiten.
Athlon wil MVO zien in een breder maatschappelijk kader, waarbij MVO op een juiste wijze uitdrukking moet geven aan de sociale functie van de onderneming. Vanuit deze gedachte is vorig jaar binnen Athlon Holding een onderzoek gestart hoe, met behulp van MVO, een nieuwe impuls gegeven kan worden aan bijvoorbeeld innovatie. De sponsoractiviteiten van Athlon Holding zijn binnen dit onderzoek beoordeeld: Welke activiteiten moeten worden ondersteund? Is het effectiever om bij een gelijkblijvend budget een beperkt aantal activiteiten te ondersteunen? Dit heeft er onder andere toe geleid dat Athlon Car Lease de
leaserijder bij een lager brandstofverbruik beloont, terwijl de meeste luchtvaartmaatschappijen cadeaupunten verstrekken als er een grotere afstand wordt afgelegd.
Ook is besloten om Athlon voor te bereiden op een vorm van rapportage over MVO-activiteiten. Rapportage is echter geen doel op zich en moet gebruikt worden om een zo breed mogelijk bewustzijn te creëren in de onderneming.
Het is wel gepast om bij de aandacht voor het onderwerp MVO een zekere balans te bewaren en de samenhang te zien met andere onderwerpen zoals risicomanagement. Alleen dan kan voorkomen worden dat MVO verwordt tot een modieus onderwerp en bewijzen dat MVO, mits effectief ingezet en gecommuniceerd via relevante rapportages, strategisch kan worden benut.