Innoveren en doorpakken

Omarm de digitalisering, samen met AFAS.

In gesprek met de partners van Financial Systems, het ICT innovatie event.

Door Bouko de Groot

De economie gaat volle kracht vooruit. Er is veel geld beschikbaar, maar er is ook veel schaarste: te weinig personeel, want de vraag groeit; te weinig tijd, want alles moet sneller. Daardoor komt er druk op de ketel, want hoe kun je dan kwaliteit vasthouden? “Het enige antwoord op schaarste is innovatie,” stelt Arnold Mars, Financieel Directeur van AFAS. “Alles loopt nu lekker met de economie, maar we moeten oppassen voor hoogmoed en niet op onze lauweren gaan rusten,” waarschuwt hij. “We moeten digitalisering omarmen en nu doorpakken,” juist omdat de branche goed kan inschatten wat er in het vakgebied van finance de komende jaren gaat gebeuren. “Gewoon doorpakken en blijven innoveren,” benadrukt hij.

AFAS doet dat door zo veel mogelijk van de administratieve processen binnen organisaties te automatiseren, of zoals Mars het stelt “wij gaan de bureaucratie te lijf.” Zo wordt bij hem “kei- en keihard ontwikkeld, momenteel bijvoorbeeld aan nieuwe functionaliteiten voor managers en controllers.” Doorpakken en innoveren komt idealiter wel van twee kanten. “Automatiseren begint altijd met de basis op orde hebben. Als je bijvoorbeeld kiest voor een nieuwe payroll oplossing, moet het proces erachter wel functioneren,” legt hij uit. “Vaak besluit men een oplossing te nemen die past bij de bestaande organisatie, maar echte innovatie vraagt ook om aanpassing van de processen zelf. Dus als je kiest voor een compleet geïntegreerde oplossing, kies dan ook voor een compleet geïntegreerde verandering.”

 

Ken je klant

Centraal in het hele proces staat de beleving van de gebruiker. Automatisering is immers bedoeld om tijd vrij te maken voor andere dingen. “De focus moet ten alle tijden blijven op de meerwaarde voor de klant.” Voor Mars gaat dat verder dan het uit handen nemen van repetitieve taken. “Wij hebben een krachtig product, maar onze echte kracht is het persoonlijke contact, om van de implementatie een blijvend succes te maken.” Zo organiseert AFAS open dagen en kleinere sessies, ook voor feedback van de gebruiker. “Wat echt goed werkt is de traineeship voor werknemers van klanten. Die draaien drie maanden bij ons mee alsof ze medewerker van AFAS zijn. Dan leren ze de kneepjes en krijgen handvatten mee, zodat de implementatie echt succesvol is.”

“Dat nauwe contact met de klant maakt ons speciaal. Ook ik ga regelmatig bij klanten langs, vorige week bijvoorbeeld nog bij een ziekenhuis en een grote bakkerij. Zulke bezoeken tonen onze betrokkenheid, en stellen ons in staat om zelf te zien hoe het in de praktijk gaat,” vertelt Mars. Door dat persoonlijke contact kunnen hij en zijn collega's ook sectorspecifieke vragen beantwoorden. Zulk contact ontstaat al helemaal in het begin. “Verkopen start met het aanknopen van een goede relatie. En dat begint met het aangaan van een goed gesprek.” Daarom vindt hij Financial Systems ook zo waardevol. “Iedereen komt er, we komen er veel klanten tegen en veel geïnteresseerden. Zelfs als je niks nodig hebt, maken we graag een praatje. Verwacht er bij ons vooral heel veel gezelligheid!”

Lees ook: Zo verzilver je big data.

 

Gerelateerde artikelen