Innovatieve betaaldiensten winnen terrein

Nieuwe technologieën, innovatie en de behoefte aan mobiliteit zorgen voor snelle veranderingen in de betalingsindustrie.

De ontwikkelingen in de betalingsindustrie gaan razendsnel. Voorheen kwamen innovatieve betalingsinitiatieven slechts zelden voor, maar nu winnen ze steeds meer terrein. 
Uit onderzoek van Cognizant, VocaLink en de Financial Services Club onder meer dan 300 banken en financiële dienstverleners wereldwijd, blijkt dat een aantal trends hun omslagpunt hebben bereikt. Dat heeft gevolgen voor de hele industrie. Hieronder de belangrijkste bevindingen:
 
Overgroot deel betaalt digitaal met mobiele apparaten
Volgens 90 procent van de respondenten zal binnen vijf jaar het overgrote deel van de bevolking digitaal persoon-tot-persoon betalingen doen via mobiele apparaten. Functies voor de digitale portemonnee worden verder ontwikkeld. Dit komt mede door de introductie van Apple Pay, dat dergelijke diensten toegankelijker heeft gemaakt. De ondervraagde managers voorspellen dat soortgelijke merken veel invloed blijven houden. 39 procent van de respondenten suggereert dat Apple en Google de komende vijf jaar de mobiele betalingsmarkt domineren.
 
Cryptogeld en blockchain-technologie: riskante aandrijvers
Het onderzoek wijst ook uit dat cryptogeld en blockchain-technologie gezien worden als echte aandrijvers van de verandering. De opkomst van digitale kredietverstrekkers benadrukt dat innovatieve betalingsinitiatieven steeds vaker voorkomen. Het rapport bevat echter ook een waarschuwing: regelgeving en het gebruik van cryptogeld en Bitcoin zal in 2015 mogelijk een groot probleem worden voor toezichthouders en gebruikers. Met name gezien het feit dat deze nieuwkomers zich snel hebben ontwikkeld van opkomende technologieën tot echte spelers in de betalingsindustrie.
 
Innovatie belangrijk op lange termijn
Als korte-termijn ontwikkeling binnen de industrie, vinden de ondervraagden regelgeving en innovatie even belangrijk (respectievelijk 32 procent en 33 procent van de banken en 34 procent van de niet bancaire bedrijven). Op de lange termijn wordt innovatie echter als veel belangrijker gezien. Dit komt door de concurrentie, kansen in de markt en een steeds grotere behoefte aan flexibiliteit voor snellere time-to-market oplossingen. 
Voor bedrijven die streven naar customer journeys die kostenefficiënt, veilig en flexibel zijn, waardoor ze interessant worden om in te investeren, is het belangrijk om rekening te houden met zowel regelgeving als innovatie. Het belang van innovatie wordt met name gedreven door nieuwkomers in de markt. Doordat zij nieuwe betalingsmanieren opstarten en manieren om de tussenpersonen te elimineren of differentiatie in een veranderende markt te brengen, zijn deze nieuwkomers belangrijk op het gebied van innovatie.
 
“De betalingsindustrie blijft erg snel veranderen. Dit komt door een krachtige mix van sociale, technologische, politieke, concurrerende en regulerende factoren”, zegt Joris van Dongen, AVP Banking & Financial Services Business Consulting Benelux. “Innovatie is cruciaal en traditionele spelers moeten zich snel aanpassen door met flexibele technologieën hun business model te verbeteren, waardoor ze een betere klantervaring kunnen bieden. Het is essentieel dat financiële instellingen in staat zijn om zich aan te passen aan de veranderende markt. Alleen op deze manier kunnen zij tegemoetkomen aan de alsmaar veranderende behoeften van de klant.”

Gerelateerde artikelen