Ineke Geevers, LeasePlan Nederland: ‘Mensen zijn de belangrijkste assets’
Ze heeft een achtergrond als zelfstandig ondernemer in de modevormgeving, maar na een paar keer haar opdracht niet betaald te krijgen, vond Ineke Geevers het tijd om iets anders te gaan doen. Ze rolde het financiële vak binnen bij een internationale handelsonderneming en volgde tegelijkertijd de opleiding Bedrijfseconomie. Daarna werkte ze een lange tijd bij Achmea in verschillende rollen. In juni 2011 begon ze bij LeasePlan Nederland.
Hoewel ze inhoudelijk het financiële vak goed in de vingers heeft, liggen haar passie en interesse vooral in coaching en leiderschap. ‘Mijn specialiteit is dat ik een verandering op poten kan zetten die betrekking heeft op cultuur en processen’, aldus Geevers. ‘Ik vind het belangrijk dat de knippen tussen verschillende afdelingen helder zijn en dat de samenwerking goed loopt. Dat zijn de zaken waar ik graag aan werk.’
Je bent nu een jaar bij LeasePlan werkzaam. Wat kenmerkt de organisatie?
‘Ik vind het een heel dynamisch bedrijf met veel zorg voor de mensen. LeasePlan kenmerkt zich ook als heel toegankelijk bedrijf. Ik kan bij de algemeen directeur binnenstappen met een suggestie en dan luistert hij ook nog heel goed. Verder is LeasePlan een heel dienstverlenend bedrijf. We hebben weliswaar 120.000 auto’s in ons bezit, maar voor onze dienstverlening zijn de mensen de belangrijkste asset.’
In het imago-onderzoek ‘Best Employers to Work For in Finance’ is LeasePlan als werkgever voor financiële professionals gestegen in de top 100 van positie 43 naar positie 17. Hoe verklaar je die hoge positie?
‘Er wordt hier goed met de mensen omgegaan, dat is de belangrijkste reden. Het verloop is dan ook heel laag. Het management is heel erg toegankelijk. Ze weten van medewerkers vaak details waarvan ik denk; ‘hoe krijg je het voor elkaar?’ Ze gaan ook heel serieus om met alle kwesties die de medewerkers bezighouden. Plus dat de mensen worden betrokken bij vernieuwingen. Aangezien de automotive sector heel erg in beweging is, is het uitdagend hier te werken. Als je eens een andere discipline wilt proberen is dat ook zeker bespreekbaar. Dit alles maakt dat mensen enthousiast zijn over LeasePlan. Ze zijn trots op hun werkgever en prijzen LeasePlan aan in de buitenwereld. Dat doet het imago geen kwaad, denk ik.’
Hoe is de financiële functie en jouw accounting team georganiseerd?
‘Mijn eigen team bestaat uit vijf kleinere teams: financiële administratie, salarisadministratie, bankverwerking, treasury & betalingsverkeer en crediteurenbeheer. Finance bij LeasePlan Nederland heeft verder nog teams voor controlling, risk management, facturering, information & reporting en kostprijsberekening. Ik rapporteer aan een financieel manager die ook controlling en information & reporting onder zich heeft. Die rapporteert aan de CFO van LeasePlan Nederland.’
__________________________________________________________________________________
Controller in een Week
Gaat u werken als controller of bent u controller maar u heeft nog geen specialistische opleiding tot controller gevolgd? Wilt u uw kennis op een hoger niveau brengen en uw toegevoegde waarde vergroten? Volg dan de vijfdaagse opleiding Controller in een Week. Meld u direct aan.
__________________________________________________________________________________
Wat is de belangrijkste opdracht die jij hebt meegekregen?
‘Een paar jaar geleden is hier een blauwdruk gelanceerd voor een transformatie. In het verleden zijn verschillende leasemaatschappijen gefuseerd tot LeasePlan Nederland en hun processen ook samengevoegd. Het werkproces dat daar vervolgens organisch is uitgekomen, is niet op alle punten zoals het management het graag ziet. Daarom hebben zij besloten tot een kanteling in de manier van aansturing en werken. Daar zitten we nu volop in.’
Wat betekent dit voor jouw team?
‘Mijn team bestaat uit veel mensen die al lang bij LeasePlan, of een voorganger van LeasePlan werken. Ze zijn daardoor gewend geraakt aan een bepaalde manier van werken. Maar LeasePlan werkt continue aan verbetering van haar dienstverlening en wil daarom ook verbeterslagen maken in haar manier van werken. Daarom zijn we nu onze processen onder de loep aan het nemen.’
‘Ook staat het thema ‘zichtbaarheid’ hoog op de agenda. Mijn mensen doen ontzettend veel. Ze leveren enorm veel werk voor de controlling afdeling, maar je hoort ze eigenlijk nooit. Ik wil dat ze zich meer gaan profileren, maar ook dat ze op klantgerichte wijze de interne klant blijven bedienen. Dat betekent dat ze soms wat kritischer mogen zijn. Ze hoeven niet overal ‘ja’ op te zeggen. Bij accounting staan we altijd klaar voor onze interne klanten, maar we kunnen soms ook ‘nee’ zeggen en toch een hele hoge klanttevredenheid halen. Het is echt een cultuurverandering die we willen realiseren en dat kost heel veel tijd.’
Hoe pak je dat aan; een cultuurverandering in gang zetten?
‘Het begint met twee dingen. Je schept een kader waarbinnen mensen zich vrij kunnen bewegen. Aan de andere kant ga je de veiligheid scheppen waardoor de mensen zich ook vrij durven te bewegen binnen dat kader. Ze moeten zich vrij voelen om met vernieuwingen en verbeteringen te komen en dat daarbij dingen fout mogen gaan. Als er iets fout gaat, moeten ze weten dat ik er ben om te helpen bij de oplossing.’
####
Waar sta je nu?
‘Ik ben hier nu pas een jaar en dat is te kort voor een cultuurverandering. Ik weet wel dat mijn mensen intussen zeggen; ‘fijn dat je zo betrokken bent en voor ons staat.’ Ze vertrouwen me. Dat stuk heb ik bereikt en daar begint het ook mee: met vertrouwen. Ik moet op mijn beurt het vertrouwen hebben in de mensen dat ze kunnen wat ze doen, en dat ze daarvoor ook de verantwoordelijkheid nemen.’
Wat voor pijnpunten kom je tegen bij het verandertraject?
‘Als je grootscheepse veranderingen doorvoert, brengt dit altijd onrust met zich mee. Het is in algemene zin zo dat mensen het in verandertrajecten vaak niet van de daken schreeuwen als ze het ergens niet mee eens zijn. En dus worden ze ook niet altijd gehoord. Dat leidt op sommige momenten tot een gevoel van frustratie en daarin is mijn team niet anders. Daarom is het winnen van vertrouwen zo belangrijk.’
‘Ook aan de procesmatige kant kom ik pijnpunten tegen. Er zijn bijvoorbeeld veel zaken bij het team belandt, die daar eigenlijk niet horen. Ze zijn er nu de beste in, maar ik wil dat we daar over gaan praten, want het hoort eigenlijk niet bij ons. Als je goed gefocust met je werk bezig kunt zijn, ga je veel blijer naar huis, dan wanneer je er allemaal extra werk omheen hebt. Dat merk ik nog wel; we zijn nog te veel met bijzaken bezig. Maar het is lastig om dat los te koppelen, want het is bij de afdeling gaan horen. De mensen hebben even tijd nodig om het los te laten en die geef ik ze ook.’
Tegelijkertijd staan er ook harde targets die jullie moeten halen. Hoe combineer jij people management met het bereiken van ambitieuze resultaten?
‘We hebben de targets samen afgestemd. Met ieder deelteam hebben we een brainstormsessie gehouden. Ik heb ze gevraagd; ‘Stel dat we alle mogelijkheden hebben, wat willen we dan verbeteren en veranderen? Zij kennen de inhoud het allerbeste, dus ze kwamen met dingen waar ik nooit aan gedacht zou hebben. Prima dus. Daarna heb ik hen gevraagd; ‘Wie wil zich daar hard voor maken en de trekker van dat project zijn?’ Daar zijn de doelstellingen uit voort gekomen. Natuurlijk kan de werkelijkheid er anders uitzien, maar men heeft wel een set resultaten achter hun naam gezet waar zij echt achter staan. Er leiden vele wegen naar Rome. Mij maakt het persoonlijk niet uit welke weg wij kiezen zolang we maar werken aan verbetering. Als we dat doen met zaken die we zelf hebben benoemd bereiken we uiteindelijk het beste resultaat is mijn overtuiging.’
Hoe haal je het onderste uit de kan?
‘Dat begint met waardering. Echt waardering tonen voor wat ze doen en die uiten. Dat is mijn taak als manager. En verder neem ik ze mee in de veranderingen. Bijvoorbeeld bij een sollicitant; die laat ik een dagje meedraaien en aan het einde van de dag vraag ik het team wat ze ervan vonden. Dat was iets nieuws voor ze, terwijl dat om iemand ging die bij hun in het team zou kunnen komen! In dat soort kleine dingen zit het hem.’
Hoe regelmatig bespreek je de voortgang?
‘Ik heb minimaal één keer per maand een werkoverleg met ieder teamlid. Dan komt ook het planningsdocument aan bod. Sta je er nog achter? Hoe vind je dat het zelf gaat? Is dit het moment hier nu mee te beginnen? Je kunt niet vijf of zes punten tegelijk oppakken, maar je moet kijken welke mix je in een bepaalde periode gaat doen. Daar praten we over in die gesprekken, maar we praten ook over de thuissituatie. Ik wil weten wat er leeft onder mijn mensen. Zit iemand lekker in zijn vel? Gaat zijn relatie goed of voelt iemand zich juist eenzaam? Ik vind het super belangrijk om dat te weten, begrijp je? Ik wil snappen waarom iemand wel of niet goed presteert. Het is mijn taak het team te faciliteren en als mensen zich goed en veilig voelen, gaan ze vanzelf heel hard lopen. Dan kan ik me ook met een gerust gevoel met de projecten gaan bezighouden die er liggen: veranderende BTW-regelgeving, de introductie van SEPA, de overgang naar een nieuwe huisbank, enzovoorts.’
Wat wil je over twee jaar bereikt hebben?
‘Over twee jaar hoop ik dat de omgeving over accounting zegt; ‘er heeft daar echt iets plaatsgevonden.’ Dan hoeven ze het niet eens precies te kunnen duiden, zolang ze maar voelen dat er een andere sfeer is en dat er op een andere manier naar buiten getreden wordt. En ook dat er op een andere manier geluisterd en gereageerd wordt. Dat zou ik heel mooi vinden.’
DE FINANCE PROFESSIONAL
Naam: Ineke Geevers
Leeftijd: 52 jaar
Opleiding: Bedrijfseconomie
Carrière: Begon haar carrière in de modevormgeving en rolde in 1998 het finance vak in bij een internationaal handelsbedrijf. Werkte in diverse financiele functies bij Interpolis en Achmea en startte op 1 juni 2011 in haar huidige functie bij LeasePlan.
Huidige functie: Teamleider Accounting
Organisatie: LeasePlan Nederland
Specialiteit(en): Verbindend leiderschap, zowel mensgericht als resultaatgericht; management financiële administratie en diensten; verandermanagement; projectleider; SAP; LEAN; doelen realiseren.
Favoriete managementboek: ‘The Seven Habits of Highly Effective People’ van Stephen R. Covey
Stijl als financieel professional: Kijkt van bovenaf naar proces en organisatie-inrichting en brengt daar proactief verbeteringen in aan. Neemt daarbij de mensen mee in de veranderingen (die moeten het uiteindelijk doen).
Gekozen voor finance omdat: Houdt zich graag bezig met analyseren, verbeteren en vereenvoudigen.
De ideale finance professional in vier woorden: Analytisch, gedreven, verbinden en vertrouwen.
Heeft een hekel aan: Momenten waarop er geen werkdruk is.
Wordt effectiever door: Het behoorlijk druk hebben. Dan moet je keuzes maken en dat maakt delegeren makkelijk.
Houdt kennis up-to-date door: Zich bij te laten praten door medewerkers. Volgen van externe seminars, ook buiten het finance vak.
Als zij geen Financial was, was zij: Eigenaar van een familiehotel met eigen moestuin en restaurant.
Tip voor beginnende financials: Wees jezelf en kijk wat goed bij je past.
TEAM
Bedrijf: LeasePlan Nederland
Met ruim 120.000 voertuigen biedt LeasePlan Nederland alle vormen van professioneel wagenparkbeheer, voor de MKB-er tot de multinational. LeasePlan Nederland is een dochteronderneming van LeasePlan Corporation en is aangesloten bij de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen. LeasePlan Corporation is actief in dertig landen en wereldmarktleider in operationele autoleasing.
Aantal mensen: 700
Aantal mensen in financiële functie: 100
Aantal mensen in accounting team: 16
Typering team: Heel trouw en loyaal. Analytisch ingesteld. Stille krachten.
Belangrijkste issue: Kanteling in aansturing en manier van werken.
Financiële systemen: CODA, Hyperion