Hoort de manager nog?
Hij bleek in eenzelfde soort organisatie te werken als ik, die ook, net als vele organisaties op dit moment, midden in een reorganisatie zit. Dat levert al de nodige spanningen op, maar vooral onzekerheid. De manager had volgens hem geen idee wat speelde op de werkvloer en daarnaast betrok hij de medewerkers onvoldoende bij het reorganisatieproces. Ook gaf de manager geen gehoor aan de verzoeken om samen met de medewerkers kritisch te kijken naar alle functies op de afdeling en leek cruciale functies te vergeten.
Uiteraard is dit de eenzijdige kant van het verhaal en misschien vooral de beleving van deze jongen, maar het zinnetje “ik haat managers!” bleef door mijn hoofd zingen en af en toe ging dat samen met het beeld waarbij Gargamel zijn haren uit zijn hoofd trekt als hij roept “Ik haat Smurfen!”. Maakte dat ene zinnetje nou zoveel indruk of was het toch de manier waarop het gezegd werd?
Wellicht dat ik er meer op ging letten, maar ook in mijn directe omgeving hoorde ik steeds vaker mensen klagen over hun manager. De meest gehoorde klacht was toch wel dat de manager geen weet heeft van de werkzaamheden van zijn of haar medewerkers. Ik had toevallig ergens een toepasselijke quote gelezen: “Wie de lakens uitdeelt, moet de bedden kunnen opmaken” van Fernand Lambrecht. Hoe waar is dat eigenlijk.. De manager hoeft natuurlijk de bedden niet op te maken, maar moet het wel kunnen. Ik dacht ook aan een uitspraak van een manager met wie ik ooit eens samenwerkte. “Een goede manager werkt niet maar zorgt dat zijn mensen goed kunnen werken.” Ook weer zo waar.. Uiteindelijk werk je samen aan een gemeenschappelijk doel. Aan de manager de taak om zijn medewerkers zo ver te krijgen om dat gemeenschappelijk doel te bereiken om maar weer met een quote te eindigen (Daniel Goleman).
Legio managementboeken en cursussen welke allemaal handvatten bieden om een betere manager te worden. Ook dat was een veel gehoorde klacht overigens. De manager is alleen maar bezig met managementcursussen en het inhuren van externen om de afdeling beter te maken. We wisten niet eens dat we ziek waren!
Misschien een open deur, hier een tip voor ‘de gehate manager’: maak af en toe de bedden weer eens op, dan weet je of de lakens nog passen. Maar vooral luister goed en hoor de geluiden op de werkvloer. Ideeën genoeg en aan jou de taak om die ideeën naar boven te krijgen en mensen buiten de kaders te laten denken.