Hoe gaan we als werkgever om met die eigenaardige millennials?
The Deloitte Millennial Survey 2016 fileert hen en geeft nuttige tips.
Millennials – de generatie die nu tussen de 18 en 35 jaar oud is – hebben als werknemers een eigen benadering nodig. Dat vinden ze zelf – en dat constateert ook Deloitte in hun onderzoek, waarbij ruim 7700 vertegenwoordigers van de groep in 29 verschillende landen ondervraagd werden.
Ze kijken anders aan tegen maatschappelijk succes dan de generaties vóór hen. Ze voelen weinig tot geen ‘vanzelfsprekende’ loyaliteit tegenover hun broodheer of –dame, koesteren hun ethische normen en willen dat organisaties maatschappelijk verantwoord opereren en ondernemen.
Volgens The Deloitte Millennial Survey 2016 zou 44% graag nú een andere baan hebben. Ze voelen zich als werknemers verwaarloosd en nauwelijks erkend als professionals door hun senioren, krijgen de kans niet om hun ‘leiderschap’ te ontwikkelen en eisen een beter evenwicht tussen privé en werk.
Ze hebben sterke maatschappelijke waarden en normen, en willen niet ‘befehl ist befehl’ blindelings elke opdracht uitvoeren – en die ethiek blijft sterk, ook wanneer zij carrière maken. Ze wantrouwen ondernemingen en ondernemers.
Ze willen niet per se beroemd of rijk worden, maar wel ‘iets betekenen voor de wereld’, een eigen huis kopen en gelukkig getrouwd zijn en blijven, zonder financiële zorgen.
Hoewel ze niet anti-ondernemingsgewijze productie zijn, willen ze wel dat ondernemingen niet alleen winst en dividenden najagen, maar zich meer bewust zijn van hun maatschappelijke rol en verantwoordelijkheid – en ook daarnaar handelen. Organisaties moeten zich eerst en vooral richten op de mens (de medewerkers, de klanten, de mastschappij als geheel), dan op de kwaliteit van hun diensten en producten, hun visie en doelstellingen – en daarna pas op ‘winst’. Dat zijn hun ‘ideale’ werkgevers.
Dus, werkgevers, zegt Deloitte, als u uw millenials in dienst wilt houden en nemen en optimaal wilt inzetten, zorg dan voor
• Mentordiensten
• Onderneem MVO en doe goed
• Biedt hun optimale ontwikkelings- en ontplooiingskansen
• Creéer de perfecte banen en werkomgevingen
• En geef de Millenials het gevoel dat ze ‘in control’ zijn wat hun verdere carrière betreft.
Anders moet uw HR-manager binnen twee jaar voor twee-derde van hen een vervanger zien te werven. En dat zal dan waarschijnlijk weer een Millennial blijken te zijn. Tenzij u dan toch maar liever een vijftig-plusser in dienst neemt, vanuit uw maatschappelijke verantwoordelijkheid…
Er zijn natuurlijk inmiddels ook veel Millennials die zélf een onderneming gestart zijn. Een reeks saillante voorbeelden ( naast Facebook etc!) vindt u in ‘The awesome age of millennial entrepreneurship’.