Hoe een internationaal merk verloederde

Alitalia ooit beoogd KLM-partner, nu gehalveerd en veranderd van naam.

De Italiaanse luchtvaartmaatschappij Alitalia wordt gered en gaat door als Italia Trasporto Aereo (ITA). De Italiaanse regering bereikte een akkoord met de Europese Commissie over de redding van de noodlijdende luchtvaartmaatschappij, waar Italië 3 miljard euro voor uittrekt. Half oktober moet ITA volledig operationeel zijn.

Eerder meldden Italiaanse kranten dat ITA met Lufthansa uit Duitsland en Delta Air Lines uit de Verenigde Staten zou praten over samenwerkingsverbanden.

Dat is heel ander lot dan bijna een kwart eeuw geleden, toen een fusie met KLM op stapel stond. Beide partijen dachten toen 730 miljoen gulden (!) per jaar te verdienen aan de samenwerking.

Het is er nooit van gekomen. KLM was tot de coronacrisis een bloeiend bedrijf, Alitalia sukkelde door de lucht, een spoor van miljardenverliezen achterlatend. Al zes keer werd gemeld dat het bedrijf verkocht was, maar telkens ging de deal niet door. Niemand die de brokkenpiloot wilde overnemen.

Alitalia is al enkele jaren failliet en staat onder beheer van de staat. Die hield het bedrijf draaiende en zocht naar mogelijkheden voor een doorstart. Door de moeilijke situatie in de luchtvaartbranche als gevolg van de coronacrisis ging een geplande verkoop wederom niet door.

ITA wordt half zo klein als Alitalia, zowel qua aantal vliegtuigen als qua personeelsleden, waardoor er waarschijnlijk ontslagen zullen vallen. Momenteel werken er 11.000 mensen bij de luchtvaartmaatschappij. De Europese Commissie eiste verder dat de afhandelings- en onderhoudsactiviteiten van Alitalia worden losgekoppeld van de eigenlijke luchtvaarttak. Ook moet ITA start- en landingsrechten opgeven.

(ANP)

 

 

Gerelateerde artikelen