Hoe de tweede stad van het VK failliet ging

Inkomsten 4 miljard, schuld 1,8 miljard, tekort 1 miljard.

De tweede stad van Engeland, Birmingham, is feitelijk bankroet. De door Labour beheerste Birmingham City Council (BCC ), de stadsraad die het metropooldistrict Birmingham van meer dan een miljoen inwoners bestuurt, heeft geen geld meer om nieuwe verplichtingen aan te gaan.

  • veelheid aan oorzaken …
  • …. bovenop financiële claims vanwege ongelijkheid in uitbetalingen
  • uitzonderlijk grote problemen

De stad zucht onder een schuld van 1,8 miljard pond. Er is een financieel gat van een miljard. De bruto-inkomsten zijn bijna vier miljard euro per jaar. Juridisch kan het staddistrict niet failliet gaan, maar de stadsraad heeft dinsdag een verklaring uitgegeven dat ze niet meer aan haar financiële verplichtingen kan voldoen.

Forse bezuinigingen onvoldoende

Nieuwe uitgaven worden derhalve uitsluitend nog voor essentiële gemeentelijke diensten inclusief hulp aan kwetsbaren gedaan. Bestaande verbintenissen worden wel nageleefd, aldus de raad die met meer informatie zegt te komen zodra die beschikbaar is. In eerdere gevallen van een feitelijk bankroete Engelse stad, moest de gemeenteraad proberen met een nieuwe ingekrompen begroting de problemen te lijf te gaan. Birmingham heeft in juli al forse bezuinigingen doorgevoerd. [Artikel gaat verder na de volgende alinea]


Lees ook:


Gelijke behandeling noopt tot gelijke betaling

De stad heeft al jaren uitzonderlijk veel financiële problemen. Het grootste is de uitbetaling van toegekende claims op basis van regelgeving voor gelijke behandeling en betaling. Talrijke mensen hebben met succes geclaimd dat ze te weinig geld hebben gekregen op grond van het beginsel van gelijke betalingen.

Financiële huishouding is chaos

Birmingham is zo gestuit op een nog steeds oplopende rekening van nu bijna 900 miljoen euro aan claims. Die zijn eerder boekhoudkundig veronachtzaamd wat het kasboekje van de gemeente in een chaos heeft veranderd.

Invoering niet IT systeem zorgt voor financiële zorgen

Bovendien is de gemeentelijke boekhouding in wanorde door de falende invoer van een nieuw IT-systeem van de onderneming Oracle. Dat systeem zou ruim drie jaar terug volledig moeten functioneren, maar er zijn kinken in de kabel gekomen. Deze zomer maakte de gemeente bekend dat er nog 117 miljoen euro in het systeem gepompt moet worden om het doelmatig te laten werken.


Problemen ontstaan vanwege verkeerde aannames; zeker in tijden van geopolitieke onvoorspelbaarheid, financieel-economische onzekerheid en onbekende gevolgen tech. Het is voor CFO’s, financieel directeuren en high level controllers dan ook van groot belang om de vooronderstellingen in kaart te brengen en te toetsen. Het herfstevent Leadership in Finance 2023 staat daarom in het teken van Check your Assumptions (at the Door).

Geeft u leiding aan een bedrijf met een minimale omzet van 75 miljoen, dan bent u op dinsdag 31 oktober van harte welkom in Bussum om in een uniek netwerk geïnspireerd te raken door het relevante en onderhoudende programma aan sprekers. Meldt u nu vrijblijvend aan.


Complex aan problemen

De voorzitter van de BCC, John Cotton, zei dat de verklaring van onvermogen nodig is, om te kunnen zoeken naar een nieuwe manier om de stad financieel gezond te maken. Hij wijst op de buitengewone aard van de huidige problemen: de vele claims, de problemen met het nieuwe IT-systeem, de grote stijging van de kosten voor de zorg voor zowel jongeren als ouderen, het afnemen van de belastingopbrengsten en de hoge inflatie.

De stad heeft enkele Nederlandse bedrijven gehuisvest, waaronder een kantoor van Royal Haskoning en het familiebedrijf  . Daarnaast heeft de universiteit in het verleden studenten geworven in Nederland.
Gerelateerde artikelen