‘Gebruik interactieve functies sociale media bij recruitment’
Dat blijkt uit de zevende uitgave van ADP Europe ‘A Vision on Sourcing Talent on Social Media’.
Met wereldwijd ruim 845 miljoen mensen die actief zijn op Facebook, 175 miljoen op LinkedIn en 140 miljoen op Twitter, zijn de sociale netwerksites de locaties om potentiële kandidaten te benaderen. “Door op sociale media vroegtijdig de dialoog aan te gaan met potentiële kandidaten, zelfs voor functies die op dat moment nog niet bestaan, wordt meer kwaliteit en talent in huis gehaald,” stelt Jacques Froissant oprichter van het HR adviesbureau Altaïde in de ADP-publicatie.
Het werven via sociale media is een recent fenomeen en wordt door veel bedrijven toegepast. Zo haalt de publicatie van ADP een onderzoek van Jobvite aan waaruit blijkt dat 89% van de bedrijven in de VS sociale media zouden gebruiken bij het werven van nieuw personeel. Twee derde van de respondenten gaf zelfs aan dat ze inmiddels via sociale media met succes een kandidaat hebben aangenomen.
Nieuwe rol HR-afdeling
Het gebruik van sociale media legt voor HR-afdelingen een nieuwe, meer proactieve rol weg in het recruitmentproces. Alleen aanwezig zijn op sociale media is niet voldoende. Er komt een vorm van marketing bij kijken. “De toegevoegde waarde van sociale media is dat je echt in gesprek kan met potentiële kandidaten. Hoe hoger de kwaliteit van de discussie, des te meer interactie ontstaat en dat leidt tot een efficiëntere zoektocht naar talent,” zegt Peter Gold, oprichter van Hire Strategies Limited.
__________________________________________________________________________________
Word ook lid van de LinkedIn groep Finance Professionals Netherlands
In deze grootste finance LinkedIn groep van Nederland komen finance professionals samen om te discussiëren over en elkaar te adviseren in actuele vraagstukken vanuit de financiële wereld. Vergroot eenvoudig je netwerk. Meld je hier aan.
__________________________________________________________________________________
“Als je sociale media alleen gebruikt om vacatures te plaatsen dan heb je hetzelfde resultaat als plaatsing op een vacaturebank: een stapel CV’s waar de HR-afdeling zich doorheen moet worstelen.” Inzet van de verschillende interactieve functies van sociale media is dan ook noodzakelijk voor het optimaliseren van het wervingsproces. Dit maakt het trainen van HR-afdelingen bij het gebruik van sociale media evident.
Online kennismaken
Sociale media zijn een goed middel om meer te weten te komen over kandidaten. Ze hebben bewezen een buitengewoon goede indicatie te geven van de persoonlijkheid, bekwaamheid en het organisatorisch vermogen. “Het waarheidsgehalte van de informatie op sociale media is hoog. Alles wat er te vinden is over een kandidaat is in een aantal jaar opgebouwd met als doel om sociale relaties te onderhouden. Logischerwijs spreken personen op sociale media daarom de waarheid,” zegt Peter Rosen, hoogleraar Management Information Systems aan de universiteit van Evansville.
Sociale media zijn anderzijds goede informatiebronnen voor kandidaten om een organisatie beter te leren kennen. Gebruikers hebben de mogelijkheid om met medewerkers of managers te spreken over de organisatie. Zo krijgen zij goed inzicht in de bedrijfscultuur en managementstijl. Het grote voordeel van zo’n online platform gericht op het bedrijf en zijn kernactiviteiten is dat dit tot meer spontane en open sollicitaties leidt, waarbij het ook mensen betreft die in eerste instantie niet van plan waren om van baan te wisselen. Daarnaast zorgt de wederzijdse kennismaking via sociale media dat veel vragen al zijn beantwoord voordat het sollicitatieproces begint. Dit scheelt in een later stadium veel tijd en verhoogt het kennisniveau van de sollicitant over de organisatie.
Bron: ADP Nederland