Financiele dienstverleners meest tevreden over baan en werkgever
Het zijn vooral de drie bovengenoemde aspecten die de financiële dienstverlening zo hoog doen eindigen in het medewerkerstevredenheidonderzoek van Integron. In andere sectoren is de waardering voor deze onderdelen vrij laag. Binnen de financiële dienstverlening is wel genoeg voor verbetering vatbaar. Zo staan medewerkers in de bank-, verzekerings- en aanverwante sectoren onder grote prestatiedruk. Zij moeten zo efficiënt mogelijk werken en ook nog eens maximale service en klantgerichtheid bieden.
Ook de onderlinge concurrentie is hevig. Ondanks de competitieve werkomgeving moet de medewerkerstevredenheid in de financiële dienstverlening toenemen, stelt onderzoeksbureau Integron. Stephan van Gelder, directeur van Integron: “Om financiële dienstverleners blijvend te boeien is meer nodig dan goede arbeidsvoorwaarden. De directie zal meer aandacht moeten besteden aan de inhoud van het werk, de samenwerking en de kwaliteit van de directe leidinggevenden.”
Meer afwisseling
De inhoud van het werk vormt ook een belangrijk verbetergebied binnen de sector. Men wenst meer afwisseling en vrijheid. De leidinggevende is een belangrijke spil hierin; hij of zij dient de verwachtingen naar behoren te managen. Dat gebeurt echter te weinig. Er zijn mede daarom, maar ook door de zware administratieve druk, dikwijls grote spanningen op de werkvloer.
Bijna de helft van de financiële dienstverleners haalt dan ook te weinig voldoening uit zijn werk. Ook is er een groot verloop en een hoog verzuim binnen de sector. Een kwart van de financiële dienstverleners denkt over twee jaar dan ook ergens anders te werken.