Facebook mogelijk op de bon voor foute concurrentie
De Europese Commissie begint een formeel onderzoek naar Facebook. Volgens Brussel heeft het socialemediabedrijf mogelijk misbruik gemaakt van zijn machtspositie om de eigen dienst Marketplace te promoten.
Daarmee zou het concurrenten op de advertentiemarkt benadelen en de Europese mededingingsregels overtreden. Ook zou Facebook data van adverteerders op het platform gebruiken om met diezelfde adverteerders te kunnen concurreren.
Marketplace is een dienst waarop gebruikers persoonlijke advertenties kunnen plaatsen, bijvoorbeeld als ze spullen zoeken of juist willen verkopen. De bijna 3 miljard gebruikers van Facebook zullen door de aanprijzingen van het bedrijf mogelijk eerder voor die dienst kiezen dan voor concurrenten als eBay, Marktplaats of Craigslist.
Daarbij krijgt Facebook via de dienst veel gegevens binnen waarmee het Amerikaanse concern zijn voordeel zou kunnen doen.
Brussel deed al een voorlopig onderzoek en geeft aan daardoor zorgen te hebben gekregen. Eerder stuurde de commissie al vragen aan Facebook en branchegenoten om zich een beeld te vormen van de situatie.
Mogelijk levert de kwestie Facebook later een flinke boete op, maar zover is het nu nog niet. “We zullen in detail bekijken of de gegevens Facebook een ongepast concurrentievoordeel geven”, legt verantwoordelijk eurocommissaris Margrethe Vestager uit.
Facebook was tot nu toe de enige van de grote Amerikaanse techbedrijven waar Brussel nog geen officieel mededingingsonderzoek naar deed. Tegen Microsoft, Amazon, Google en Apple gebeurde dat wel al.
(ANP)
Meld je aan voor de nieuwsbrief
Meld je aan voor de nieuwsbrief
Ontvang waardevolle artikelen, checklists, interviews en whitepapers in je mailbox.
Vacatures
Markt Update
Personalia
Whitepapers
Vragen over adverteren?
Kan ik je van dienst zijn met een toelichting of advies? Bel of mail gerust. Ik neem graag de tijd voor je.
Daan Commandeur
Partner Manager