Doe maar een beetje IT
Maar het aankoopgedrag is wel gewijzigd, meldt adviesbureau McKinsey. Klanten zijn voorzichtiger geworden met de aankoop van software en deinzen terug voor grote allround applicaties. Dit geldt met name voor de grotere CRM-applicaties die hun grootse beloften duidelijk niet hebben waargemaakt.
Zulke applicaties zijn bovendien kostbaar gebleken omdat organisaties ze op maat hebben gemaakt, waardoor elke upgrade additionele aanpassingen vergde. Het aankoopgedrag is duidelijk risicoavers geworden: alleen die (kleine) applicaties worden gekocht waarvan zeker is dat ze niet door de organisatie afgestoten zullen worden. Applicaties moeten compatibel zijn met organisatieprocessen en ze moeten industriespecifiek zijn. Vooral integratietechnologie blijkt populair te zijn.
Niet alleen het aankoopgedrag is veranderd, ook het besluitvormingsproces dat hieraan voorafgaat: veel organisaties hanteren nu zorgvuldige managementprocessen die voorstellen moeten evalueren. Een en ander heeft grote gevolgen voor betrokken partijen, waaronder verkopers van hard- en software en IT-dienstverleners.
Meld je aan voor de nieuwsbrief
Meld je aan voor de nieuwsbrief
Ontvang waardevolle artikelen, checklists, interviews en whitepapers in je mailbox.
Vacatures
Markt Update
Personalia
Whitepapers
Vragen over adverteren?
Kan ik je van dienst zijn met een toelichting of advies? Bel of mail gerust. Ik neem graag de tijd voor je.
Daan Commandeur
Partner Manager