Digitale transformatie van muziek: lessons learned
Door Bouko de Groot.
In de muziekwereld begon de digitale transformatie lang voordat het een naam had gekregen. Producer/DJ en BN’er Ronald Molendijk heeft de enorme verandering vanaf het begin meegemaakt en moest toch altijd in control zijn. Op FM Dag 2020 kwam hij vertellen wat de finance professional nog te wachten staat, gefaciliteerd door Kröller Boom.
Verdienmodel op zijn kop gezet
“Vroeger was muziek iets zeldzaams. Kijk maar naar de opkomst van house: destijds waren dat kleine labels in Engeland, de VS en Nederland. Het was normaal dat je maar 500 stuks van een nieuw nummer maakte, voor de hele wereld! Dus als consument had zo’n single, of niet,” vertelt Molendijk. De consument kwam pas in aanraking met een nieuw nummer in clubs, toen waren er nog geen festivals. En dan moest je een week wachten om het weer te horen, als je weer naar een club ging. Werd een nummer populair, dan kon men extra exemplaren produceren, maar dan was je wel drie maanden verder!”
“Tegenwoordig heb je Spotify en met een druk op de knop ben je voor miljoenen beschikbaar: nu is muziek niet meer zeldzaam.” Opname en distributie zijn nu veel eenvoudiger. “Op Spotify komen er elke dag 40.000 liedjes bij! Dus je hebt nu veel meer concurrentie. De meeste nieuwe liedjes zakken na een week alweer weg in het Spotify moeras. Daarom gaat alle moeite tegenwoordig zitten in het onder de aandacht brengen,” legt hij uit.
Digitalisering heeft het verdienmodel zo op zijn kop gezet. “Muziek is waardeloos geworden: je kan nu gratis Spotify beluisteren, je hoeft er ook geen moeite meer voor te doen zoals vroeger, toen je helemaal naar die ene winkel in die verre stad moest gaan voor dat ene singeltje. De platenmaatschappij verdient nu vrijwel niks meer aan de distributie. Maar 25 jaar geleden kon je voor 25 gulden naar een concert van de Rolling Stones. Nu betaal je 150 euro voor een kaartje: artiesten zijn tegenwoordig bereid om veel te toeren en consumenten om naar optredens te gaan, vandaar het groeiende aantal festivals. Het draait tegenwoordig allemaal om de experience.”
Drie tips voor succesvolle digitale transformatie
Met al die ervaring, heeft Molendijk vast wat goede adviezen wat je wel en niet moet doen in een industrie die nu pas vol in de digitale transformatie zit. “Zorg dat je er heel snel bij bent,” nieuwe ontwikkelingen moet je niet afwachten. “Kijk naar entertainment: mensen die niet bang zijn voor nieuwe kunstvormen en niet angstig zijn voor nieuwe distributievormen, dat zijn degenen die overeind blijven.” Hilversum is daar een mooi voorbeeld van. “De upstarts van tien, vijftien jaar geleden werden uitgelachen door de groten in Hilversum. Nu hebben zij de grote kantoren en zitten de lachers allemaal weg,” waarschuwt hij.
Snel erbij ben je zelfs als je de moeite neemt, om je klanten over ontwikkelingen bij te praten. “Kijk naar de banken. Ik ben al 40 jaar klant bij de ING, maar ben nog nooit lastig gevallen over Bitcoin. Maar de parkeerwachter, die praat er wel al zo’n vijf jaar over! Dat is toch bizar, dat er geen actieve stappen worden ondernomen. Al is het maar zoiets als “Begin nooit aan Bitcoin!”, maar nu hoor ik helemaal niks,” verzucht hij.
Daarom deze drie tips van Molendijk om wel bij te blijven met de digitalisering, ook na FM Dag 2020:
- 1- Wacht niet op de overheid.
“Die is altijd te laat, snapt er nog minder van.” - 2- Wees niet bang
… om op je snufferd te gaan. - 3- Kijk naar wat je kinderen doen,
bijvoorbeeld hoe ze communiceren.
Bekijk hier de video van Ronald Molendijk op FM Dag 2020, “een reis door het verdienmodel van de muziekgeschiedenis, met interessante zijpaden.”
(foto: Mandy Aileen Photography)