Daniel van Delft, Jurylid Dutch Fintech Awards: “Uiteindelijk bepaalt de gebruiker welk systeem de markt verovert”

Daniel van Delft is Country Manager Nederland bij Visa in Nederland en heeft ruim vijftien jaar werkervaring in de financiële dienstverlening. Hij is dagelijks bezig met het ontwikkelen van nieuwe betalingstoepassingen en het realiseren van wat de 'cashless society' genoemd wordt: de utopische wereld waarin geen cash meer voorkomt. Visa is in Europa het grootste betaalsysteem.

Visa Europe is gekoppeld aan Visa Inc., maar staat er sinds 2006 los van, zodat er apart Europees beleid gevoerd kan worden om de innovaties in het Europese betalingsverkeer te faciliteren. Denk bijvoorbeeld aan V PAY, een betaalpas (die in Europa gebruikt wordt), die volledig is gebaseerd op de EMV-chip en pin-technologie,  waardoor de magneetstrip niet langer essentiële gegevens bevat. Dat reduceert de kans op fraude aanzienlijk. “Dit betaalsysteem is door Visa ontwikkeld, een makkelijk en mooi product”, vertelt Van Delft. 
In hoeverre investeert u in innovaties in finance?
“Als Visa hebben we een centrale rol in innovaties. We onderkennen de technologische ontwikkelingen en de kansen die daar uit voort komen. Uiteindelijk staan de belangen van onze leden centraal in de keuzes die we maken. Daarom zijn we betrokken bij de centrale financiering van mobiel betalen. Ook ondersteunen we twintig start ups, incubators noemen we die, met kennis en kunde. Of we geven ze een afzetmarkt, door hun producten en services actief onder de aandacht te brengen bij onze 4200 leden. We verwachten dat we uiteindelijk vijf van die start ups in de markt gaan zetten.”
Waar liggen de kansen in de nabije toekomst? 
“Er zijn veel nieuwe partijen in de bedrijfsketen, maar het is de gebruiker die uiteindelijk bepaalt welk systeem de markt verovert. Het belangrijkste is dat de consument vertrouwen heeft in het product. De consument wil een makkelijke betaalervaring, zowel bij de toonbank als online. De betaling moet niet alleen snel kunnen gaan, maar het moet ook veilig zijn. Dat moet niet uit het oog verloren worden.
__________________________________________________________________________
De Dutch FinTech Awards 2015 is hét platform voor toonaangevende FinTech-bedrijven. Duizenden banen in de bankwereld verdwijnen binnen enkele jaren door talloze ‘FinTech- startups’. Innovatieve bedrijven staan te popelen om talloze gefrustreerde klanten van financiële instellingen van dienst te zijn. Wereldwijd wordt er meer en meer geïnvesteerd in techbedrijven die de gevestigde orde graag omver willen werpen. Neem deel. Word lid van de FinTech Community, bezoek de FinTech Events, meld u aan voor de Dutch Fintech Awards 2015
__________________________________________________________________________       
 
Visa Europe is een cruciale schakel in het betalingsverkeer. Het is aan ons om te blijven bewijzen dat wij een betrouwbare partner zijn met een ongeëvenaard bereik wereldwijd. Zodat ook nieuwe partijen gebruik maken van ons betaalschema. Tegelijkertijd faciliteren we zelf innovaties, waarmee we onze leden de mogelijkheid geven om hun klanten gebruik te laten maken van de nieuwste technologieën.
Het gaat er mij niet om dat een innovatie tot disruptie op de markt leidt: de uitdaging is om de waardeketen efficiënter in te richten, dáár liggen de kansen.”
Welke bedrijven of diensten zullen in problemen komen?
“Betaalsystemen zonder bereik zullen het niet redden. Het is voor een consument niet verklaarbaar dat een manier van betalen in het ene land mogelijk is, die in het andere land niet werkt. Betalen is voor de massa: als het systeem een te klein deel van de consumenten bereikt, redt het systeem het niet. Daarom is Pin ook uitgefaseerd in 2011. Al hoeft deze regel uiteraard niet op te gaan voor elk fintech bedrijf, er zijn ook nichebedrijven die het redden.”
Wat zijn volgens u de belangrijkste uitdagingen en obstakels voor fintech-bedrijven?
“We staan nu op het punt van doorbraak in de wereld van betalingssystemen. Al is het niet vandaag of morgen, je merkt dat er verandering in de lucht hangt. Maar geen enkele verandering vindt plaats zonder samenwerking: er is voor elk betalingssysteem een brede acceptatie nodig, anders mist het systeem een gedegen bereik.
Niet alleen het bereik is belangrijk, ook de consument moet er warm voor lopen. Het is daarom zaak een product te maken dat de consument begrijpt en vertrouwt, anders is het niet mogelijk het product op grote schaal uit te rollen. Dit zullen de uitdagingen voor innovators blijven.”

Gerelateerde artikelen