Consultatie Leidraad Duurzaamheidsclaims
De ACM) heeft een concept gemaakt voor een Leidraad Duurzaamheidsclaims. Deze leidraad (pdf) bevat vuistregels en praktische voorbeelden om bedrijven te helpen bij het formuleren van duurzaamheidsclaims.
“Consumenten en bedrijven willen steeds vaker bijdragen aan een wereld die ook op lange termijn leefbaar blijft. Daarom vinden zij het steeds belangrijker om duurzame keuzes te maken,” aldus de ACM. “Consumenten zijn meer geïnteresseerd in de duurzaamheidsimpact van producten en diensten die zij aanschaffen. Dat wegen zij mee bij hun aankoopbeslissing. Claims over duurzaamheid worden echter door consumenten vaak als onbetrouwbaar gezien. Bedrijven moeten eerlijk zijn over duurzaamheid, en mogen alleen duidelijke, juiste en relevante duurzaamheidsclaims gebruiken.”
Daarom heeft de ACM de volgende vijf vuistregels opgesteld, die bedrijven moeten helpen om met eerlijke duurzaamheidsclaims te werken:
- Maak duidelijk welk duurzaamheidsvoordeel het product heeft.
- Onderbouw duurzaamheidsclaims met feiten en houd ze actueel.
- Vergelijkingen met andere producten, diensten of bedrijven moeten eerlijk zijn.
- Wees eerlijk en concreet over de duurzaamheidinspanningen van uw bedrijf.
- Zorg dat visuele claims en keurmerken behulpzaam zijn voor consumenten en niet verwarrend
De ACM nodigt uit om te reageren op het concept. Daarbij wil de ACM antwoord op de volgende vragen:
a. Vindt u de leidraad duidelijk en bruikbaar?
b. Heeft u signalen omtrent oneerlijke of onduidelijke duurzaamheidsclaims? En zo ja welke?
Reageren kan tot en met 20 oktober 2020, maar alleen per email.
In juli kwam de ACM het een concept voor de Leidraad Duurzaamheidsafspraken. Daarop kan ook nog gereageerd worden, tot 1 oktober. Lees hier waarom dat belangrijk is.
(bron: ACM; foto: Andrea Piacquadio, Pexels)