Carrière: 14 vragen aan young professional Mireille Goos

Mireille Goos is het voorbeeld van een jonge professional die met sterke communicatie en veel energie en ambitie haar targets weet te halen en anderen weet te enthousiasmeren voor haar organisatie. In de aankomende 'Young Professional of the Year' verkiezing van ICA en Volkskrant Banen, waarin ze haar werkgever Delta Lloyd Groep vertegenwoordigt, gooit ze dan ook hoge ogen.

1. Je werkt nu ruim twee jaar voor Delta Lloyd Groep. Hoe ben je hier terechtgekomen?
‘Ik kwam destijds terug van een reis van zes maanden door Zuid-Amerika. Er stond bij Delta Lloyd een interessante functie open. Ik wilde eigenlijk in een Management Traineeship instromen na mijn studie, maar dat was op dat moment niet mogelijk. Ik heb toen toch voor de functie gekozen en ben als ‘gewone starter’ begonnen. Onlangs heb ik succesvol gesolliciteerd voor het Management Development-programma, waardoor ik nog dit jaar mag starten in een leidinggevende functie.’  

2. Werken voor een verzekeraar, was dat een bewuste keuze?
‘Nee, ik wilde in eerste instantie niet voor een verzekeraar gaan werken. Via een werving- en selectiebureau ben ik hier terechtgekomen. Het leek me in eerste instantie een nogal saai bedrijf, maar ze hebben het tegendeel, tijdens mijn sollicitatie al, kunnen bewijzen. Delta Lloyd is al jaren aan het worstelen met het imago. Ik heb zelf een HR-achtergrond en wilde destijds heel graag recruiter worden. En dan specifiek in campus recruitment en een functie vervullen waarin ik dingen op mijn eigen manier kon doen. Dat kon als Campus Recruiter voor Delta Lloyd. In deze functie was ik de enige in het recruitment-team die zich bezighield met alle starters op universitair niveau, waardoor ik zelf het beleid kon uitstippelen.’

3. Wat houdt de functie ‘Campus Recruiter’ precies in?
‘Ik was verantwoordelijk voor het verbeteren van het imago van Delta Lloyd en onze positie op de arbeidsmarkt. Dat omvat het inrichten van de website en het zorgdragen voor alle communicatie naar de arbeidsmarkt toe. Verder onderhield ik de relaties met studenten. In feite was het mijn taak om ervoor te zorgen dat starters een carrière bij Delta Lloyd gingen overwegen. Cultuur wordt steeds belangrijker gevonden door de studenten. Daarom willen we studenten meegeven wat we doen en hoe de sfeer bij ons is.’

4. Kunnen jullie meten in hoeverre jullie acties succesvol zijn geweest?
‘Ja, in 2008 hadden we bijvoorbeeld een dubbel aantal aanmeldingen voor het management-traineeship. Ook zijn we flink gestegen in imago onderzoeken. Er is dus een behoorlijke verbeterslag gemaakt.’

5. Wat was in de begintijd je grootste uitdaging?
‘Mijn grootste uitdaging was het goed op orde krijgen van time-management. Dat is nog steeds wel zo. Ik pak graag veel dingen op, waardoor ik ook nog wel s’avonds en in het weekend aan het werk ben. Dit wordt niet altijd gewaardeerd binnen Delta Lloyd, een goede balans tussen werk en privé wordt zeer belangrijk gevonden.’

6. Welke kwaliteiten heb je nodig om te excelleren in de functie als campusrecruiter?
‘Voor mij was mijn laagdrempeligheid erg handig. Mensen stappen makkelijk op me af. En daarnaast leg ik zelf ook heel makkelijk contact. Dat is handig om snel het bedrijf en de mensen te leren kennen. Omdat ik in mijn functie goed moet weten waar ik over praat, is dat een heel belangrijke vaardigheid. Energie is ook belangrijk en sociale vaardigheden zijn voor het succesvol vervullen van deze functie essentieel. Ik vind ‘netwerken’ een vervelend woord, maar het is belangrijk om op alle niveau’s contacten aan te gaan en relaties te onderhouden.’

7. Wat weegt zwaar bij ‘wel of niet aannemen’?
‘Lerend vermogen staat op de eerste plaats. Wat heeft iemand gedaan, wat heeft hij of zij ervan geleerd en hoe denken ze daarover na? Verder kijken we naar de relationele kracht van de kandidaat. Hoe effectief iemand met anderen omgaat. Tot slot kijken we naar de impact die een kandidaat heeft. Hoe goed is iemand in mensen meekrijgen? Wat heeft iemand tot dan toe gedaan waaraan we dit kunnen zien.’

8. Wat is het belangrijkste wat je hebt geleerd van deze ervaring?
‘Dat je altijd jezelf moet blijven. Dat geldt niet specifiek van deze functie, maar voor alle starters. In de dagelijkse praktijk probeert iedereen aan je trekken, zowel in werk als in je carrière binnen de organisatie. Het is daarom belangrijk om je regelmatig af te vragen wat jij zelf belangrijk vindt. Behoud je eigen waarden en authenticiteit.’

9. Je bent sinds kort werkzaam in een nieuwe functie. Kun je hierover meer vertellen?
‘Ik ben sinds november vorig jaar projectleider bij iZio, het nieuwe online verzekeringslabel van Delta Lloyd Groep. Vorig mei zijn we live gegaan. Ik houd me in mijn functie bezig met een aantal projecten, o.a. projecten in het kader van IT en de call centers waar we gebruik van maken.’

10. Waarom iZio?
‘Wij zijn een nieuwe online verzekeraar op de markt met een unieke propositie. We bieden een complete bundel van verzekeringen aan voor onze doelgroepen waardoor je nooit meer te maken hebt met dubbele dekkingen. Ook wordt het op deze manier zo makkelijk mogelijk gemaakt voor de klant. Via onze website kan een klant binnen tien minuten een verzekeringspakket afsluiten en wij zeggen de oude verzekeringen voor hem op.’

11. Wat voor ambities heb je voor de toekomst?
‘Bij Delta Lloyd wil ik doorgroeien naar een management functie. Daar bieden ze mij ook kansen voor. Dat is het leuke van het bedrijf. Ik kom van HR, maar nu ik heb aangegeven een andere kant op te willen, zijn daar ook voldoende mogelijkheden voor. Als je naar de lange termijn gaat kijken ambieer ik wel een carrière in een meer internationale omgeving. Idealiter doe ik daarnaast enkele maanden ontwikkelingswerk. Ik heb tijdens mijn reis twee maanden ontwikkelingswerk gedaan in Zuid-Amerika en haal daar heel veel plezier uit. Dat wil ik graag blijven doen. Enerzijds wil ik dus op managementniveau belanden en anderzijds wil ik ook een bijdrage leveren aan de wereld.’

12. Je bent genomineerd voor Young Professional of the Year. Hoe is deze nominatie tot stand gekomen?
‘Voor ik bij iZio aan de slag ben gegaan werkte ik bij HR. Mijn collega’s daar hebben mij voorgedragen als nominee in de strijd voor young professional van Delta Lloyd. De Raad van Bestuur heeft mij uiteindelijk gekozen om Delta Lloyd te vertegenwoordigen in de verkiezing voor Young Professional of the Year.’

13. Hoe gaat het nu verder?
‘Tot 28 februari kan er gestemd worden via www.metmireilleindelift.nl. Voor elke uitgebrachte stem schenkt Delta Lloyd Groep 3 euro aan stichting Atendi, een dagopvang voor gehandicapte
kinderen uit Bolivia. Ook zijn er prijzen te winnen zoals TomTom’s en MP3-spelers. Op 5 maart is de finale waarop op basis van stemmen en juryoordeel de definitieve winnaar gekozen wordt.’

14. Waarom wordt jij dé young professional van 2009?
‘Ik denk dat ik het juiste voorbeeld ben van een young professional die op eigen wijze en met veel energie en ambitie haar carrière is gestart. Binnen Delta Lloyd heb ik veel voor elkaar gekregen en ook naast mijn werk ben ik met veel inspirerende projecten bezig waar ook andere mensen bij gebaat zijn. Voor studenten ben ik denk ik een goed voorbeeld van waar je als young professional terecht kan komen. Het leuke is ook dat ik bij de eerste ‘Young Professional’ ontmoeting met de andere nominees als winnaar uit de bus ben gekomen. Dat heeft me al 100 extra stemmen opgeleverd. Mijn motto: the sky is the limit! Met Mireille in de lift!

 

 

Naam: Mireille Goos
Leeftijd: 26 jaar
Bedrijf: Delta Lloyd Groep
Opleiding: Mireille studeerde Personeelwetenschappen aan de Universiteit van Tilburg.
Loopbaan: Ze begon haar carrière met stages bij Campina en Unilever. Na een reis van zes maanden door Zuid-Amerika begon Mireille in november 2006 als Campus Recruiter bij Delta Lloyd Groep. Dit deed ze twee jaar. Recentelijk is ze begonnen in haar nieuwe functie, Project Manager bij iZio, een nieuw label van de financiële dienstverlener.
Hobby’s: Reizen (met een doel), sport, koken en lezen

 

 

 

 

Gerelateerde artikelen