‘Belgische faillissementen zijn te voorzien’
Nederland importeerde de eerste helft van 2008 voor ruim 18 miljard alleen al aan goederen, en is hiermee een van de belangrijkste handelspartners van België. Een stijging in faillissementen kan hiermee van grote invloed zijn op het betalingsgedrag en -problemen bij Belgische relaties van Nederlandse bedrijven.
‘We bemerken een significante groei in het aantal aanvragen naar kredietinformatie, mede omdat het belang van kredietinformatie bij veel kleinere ondernemingen meer aandacht krijgt’, aldus Menno Bokhout, Business Development Leader van www.creditchecker.nl. ‘In eerste instantie leek de blik gericht op zakenrelaties binnen Nederland, de laatste tijd worden steeds vaker kredietinformatierapporten van bedrijven uit België opgevraagd. Het zal ons niet verbazen als deze trend verder doorzet.’
‘Was goed kredietmanagement tot voor kort voorbehouden aan grote bedrijven en ondernemingen, met online initiatieven voor kleine en middelgrote ondernemingen, kan het bedrijfsleven een flinke kwaliteitsslag maken. En kan met die slag de concurrentie voor blijven.’ zo vervolgt Bokhout.
‘Door kredietinformatie efficiënter in te richten, breder toegangelijk te maken en bovendien betaalbaar te houden, hebben wij de eerste stap naar goed kredietmanagement gezet. Het blijft natuurlijk zaak de eigen boekhouding op orde te hebben èn te houden, en te blijven investeren in goede relaties met je leveranciers, maar wij Hollanders willen nu eenmaal graag weten wat voor vlees we in de business-kuip hebben. En terecht, elke euro naar een bedrijf op de rand van faillisement is er één te veel. Zo zijn veel van de Belgische faillissementen via de online rapporten te voorzien geweest. Ik denk dat die les eenvoudig te trekken is.’
Naast een verdere professionalisering van kredietmanagement, wordt voor het midden- en kleinbedrijf een regelmatige check op de financiële gezondheid van zakenpartners een voorwaarde voor succesvol zakendoen, voorziet Bokhout.
Globalisering, nieuwe markten en nieuwe (online)kanalen dwingen ondernemers al in een vroeg stadium de zaken tegen het faillissementslicht te houden. ‘Niet leuk, wel nodig.’ aldus Bokhout. ‘Want de tijd dat je iemand op z’n blauwe ogen kon vertrouwen, ligt nu definitief achter ons. Goede informatie is betrouwbare, actuele informatie. Laat dat duidelijk zijn.’