Bedrijven trekken zich niets aan van ACM
Ongeveer één op de tien bedrijven die vorig jaar door toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) is aangesproken op het overtreden van de consumentenregels ging bij een nacontrole opnieuw in de fout. De waakhond voerde bij circa zestig bedrijven zo’n extra controle uit. De overtreders worden opnieuw aangepakt.
De ACM kreeg vorig jaar van consumenten en bedrijven 73.000 meldingen. Dat was een stijging van ruim 20 procent. Consumenten hadden vaker problemen met bedrijven door corona, bijvoorbeeld omdat ze hun geld niet terugkregen voor geannuleerde vakanties en evenementen zoals sportwedstrijden en concerten.
Ook kregen houders van abonnementen voor bijvoorbeeld de sportschool, een pretpark of een dierentuin niet altijd compensatie voor de periode dat ze dit abonnement niet konden gebruiken.
De toezichthouder greep verder in bij webwinkels die niet duidelijk waren over de levertijd of niet op tijd terugbetaalden. Ook werden webwinkels aangepakt die ongevraagde vervolgzendingen naar klanten stuurden en die in rekening brachten en bemiddelingsdiensten die onduidelijk waren over wat dat de consument zou kosten.
(ANP)
Meld je aan voor de nieuwsbrief
Meld je aan voor de nieuwsbrief
Ontvang waardevolle artikelen, checklists, interviews en whitepapers in je mailbox.
Vacatures
Markt Update
Personalia
Whitepapers
Vragen over adverteren?
Kan ik je van dienst zijn met een toelichting of advies? Bel of mail gerust. Ik neem graag de tijd voor je.
Daan Commandeur
Partner Manager