AFM: trouwe klanten slechter uit bij verzekeraars

De Autoriteit Financiële Markten (AFM) wil opheldering van verzekeraars over hogere premies voor loyale klanten.
Waar maakt de toezichthouder zich druk om?
Bij bijna de helft van de schadeverzekeraars betalen trouwe klanten soms meer premie dan vergelijkbare nieuwere klanten. De toezichthouder zegt dat mogelijk sprake is van wettelijke overtredingen en vraagt zich af of het belang van klanten voldoende is meegewogen.
Waarom gaan verzekeraars zo om met trouwe klanten?
Verzekeraars kunnen premies voor bepaalde klanten steeds verder personaliseren. Via data en modellen schatten ze de verwachte schadelast van een bepaald persoon, en passen daar de premie op aan. Volgens de AFM kunnen verzekeraars ook de winstmarge afstemmen. Mogelijk wordt dan gekeken naar de kans dat klanten naar een andere verzekeraar overstappen.
Want zijn de gevolgen voor klanten?
Mogelijk worden groepen consumenten oneerlijk behandeld. Vooral potentieel kwetsbare mensen van wie bekend is dat ze niet of nauwelijks overstappen, zoals mensen met minder digitale vaardigheden, kunnen worden benadeeld, aldus de AFM. In sommige gevallen gaat het om een margeverschil van tientallen procenten. Bij een autoverzekering gaat dat al snel om honderden euro’s.
Hoe sterk staat de AFM in deze kwestie?
De AFM heeft nu alleen nog maar naar cijfers gekeken. Maar om hoeveel mensen het precies gaat, kan de waakhond nog niet aangeven. Volgens de toezichthouder staat nog niet vast dat de wet is overtreden. Om dat te bepalen gaat de AFM in gesprek met verzekeraars die de verschillen moeten uitleggen.
Wat kan de AFM meer doen dan kijken en praten?
Bij daadwerkelijke overtredingen kan de AFM ingrijpen, bijvoorbeeld door boetes op te leggen.
Meld je aan voor de nieuwsbrief
Meld je aan voor de nieuwsbrief
Ontvang waardevolle artikelen, checklists, interviews en whitepapers in je mailbox.
Vacatures
Markt Update
Personalia
Whitepapers
Vragen over adverteren?

Kan ik je van dienst zijn met een toelichting of advies? Bel of mail gerust. Ik neem graag de tijd voor je.
Daan Commandeur
Partner Manager