6 mooiweer-skills die nu key zijn voor de postcorona-manager
Door het aanhoudende thuiswerken hebben leidinggevenden hun manier van werken moeten aanpassen. Vaardigheden die er voor 2020 niet zoveel toe deden, zijn nu van doorslaggevend belang.
De nieuwe vaardigheden van de leidinggevende kwam naar voren bij het onderzoek voor de Salarisgids 2022 van recruiter Robert Half. Zes vaardigheden wonnen sterk aan betekenis.
1. Flexibiliteit is de belangrijkste eigenschap voor de post-coronamanager. Dat heeft te maken met het geven van meer vrijheid aan werknemers. De post-coronamanager moet snel kunnen schakelen, improviseren, anticiperen en het overzicht behouden.
2. Laat het micro-managen los en geef leiding op de grote lijnen. Managen op de details is niet zo eenvoudig op afstand en het levert weinig op. Grote lijnen zijn ook beter te bewaken dan al die details.
3. Communiceer intensiever met medewerkers. Andere manieren van overzicht en toezicht werken minder effectief als medewerkers vaker op afstand werken. Plan regelmatig een online vergadering, niet alleen om de voortgang van het werk door te spreken.
4. Het uitspreken van waardering is een vaardigheid van belang geworden voor de post-coronamanager. Mentale ondersteuning wint aan belang naarmate de medewerker vaker buiten kantoor werkt. Het is een van de belangrijkste interventies om burn-out te voorkomen.
5. Creëer een teamgeest. Medewerkers hebben het nodig om zich onderdeel van het grotere geheel te voelen, zeker als ze op afstand werken.
6. Maak daarom werk van sociale activiteiten tijdens de werkweek, zoals virtuele koffiepauzes, onlinegames of mijlpaal vieringen.
Meld je aan voor de nieuwsbrief
Meld je aan voor de nieuwsbrief
Ontvang waardevolle artikelen, checklists, interviews en whitepapers in je mailbox.
Vacatures
Markt Update
Personalia
Whitepapers
Vragen over adverteren?
Kan ik je van dienst zijn met een toelichting of advies? Bel of mail gerust. Ik neem graag de tijd voor je.
Daan Commandeur
Partner Manager